'Doc' (1971)

Alternatieve titel: Doc

Western

geregisseerd door Frank Perry
met Stacy Keach, Faye Dunaway en Harris Yulin

In een saloon verwedt Doc Holliday zijn paard tegen een knappe blondine. Even later stapt hij naar buiten in het gezelschap van Katie Elder. Ze trekken naar Tombstone waar Doc zijn oude vriend Wyatt Earp ontmoet.

Gisteren herzien , en ik moet zeggen dat ik hem een stuk beter vond als jaren geleden.
Harris Yulin als Wyatt Earp is totaal miscast maar daar in tegen zet Keach een wereld prestatie neer als de met TBC besmette revolverheld Doc Holliday.
En wat Faye Dunaway betreft die is na deze film nooit meer zo mooi geweest want met de jaren gaat ze steeds meer lijken op een Pekinees.
Gewoon een uitstekende western met als thema Doc Holliday .

avatar van Brix
Ik kan alleen maar de omschrijving van stinissen onderstrepen.
Foute acteur in de rol van Earp, maar geweldige Keach als Doc Holliday.
Met een betere Earp had ik de film beslist een hogere waardering gegeven.

Zoveelste verdraaiing van de feiten, ook in deze versie van het verhaal, maar dat zijn we inmiddels wel gewend.
Maar de film is wel genietbaar.

De zoveelste prima vertelling (naar eigen inzicht, dat dan weer wel) van Earp/Holliday en de Clantons.
Origineel aan deze is natuurlijk dat Holliday de spil van de film is. Keach kan zo in het rijtje Douglas/Kilmer en is een stuk beter te pruimen dan Victor Mature.
Harris Yulin als Earp vind ik niet eens zo beroerd, al geeft deze film een heel eigen kijk op het karakter Earp. Weinig heroïek, misschien wel menselijker. Over de historische figuur Earp gaan ook niet altijd de allerliefste verhalen rond. Misschien is het in deze film wel meer naar waarheid ook nog. Zoals Kevin Costner de figuur ook al wat minder fraaie kantjes meegaf.
Al kan ik me voorstellen dat de gestalte van Earp in het echt indruk moet hebben gemaakt... en dat doet Yulin allerminst.

Verder een prima verhaal, wederom weinig accuraat zoals Brix ook al aangeeft. Maar daar valt makkelijk om heen te kijken.

Past wat mij betreft prima in het rijtje My Darling Clementine, Wyatt Earp, Tombstone en Wichita. Das toch een aardig rijtje en dan vind ik deze niet de minste van die films.

avatar van Moviestar1979
Gebaseerd op het leven van John Henry (Doc) Holliday waarvan er al meerdere zijn gemaakt.
Vroeger konden me westerns bijna tot niet boeien, en zou ik deze al direct hebben overgeslagen.
Echter na 3:10 To Yuma heeft me dit genre toch aangetrokken.
Ik moet eerlijk bekennen dat dit pas de 1e film is wat ik over John Holliday heb gezien.
Dit maakt het lastiger om de film te beoordelen.
Zodra ik een beter beeld krijg, zal ik mijn stem uitbrengen.

Wordt vervolgd....

avatar van Jan met de pet
Goede western, klopt voor Earp had ze beter iemand anders kunnen nemen, verder een aanrader:3,5

avatar van madmax1
Doc is een aardige western, maar haalt niet de klasse en sfeer van Sturges , Gunfight at the OK Corral.
Bij het verhaal Doc Holliday hoort ook de legende Wyatt Earp,en die word niet al te best uitgebeeld .
Ook de sound bij het eindgevecht laat het afweten,beetje geruisloos.
Setting en locaties filmisch professioneel verzorgt,aanrader.

avatar van mr rumson
Dit was voor mij tot nu toe de minste western die het verhaal vertelt over Doc Holliday en Wyatt Earp.
Voor mij werd er te veel in gepraat waardoor het af en toe saai werd.
Ook miste ik een spanningsopbouw naar het bekende vuurgevecht.
Wel zag het stadje er lekker ruw en stoffig uit, iets wat ik in de film Tombstone weer miste. Daar was alles zo netjes. Net als of er nog een straatveger door heen is geweest.
Aardig om een keer gezien te hebben maar daar blijft het voor mij ook bij .