Pinky (1949)

geregisseerd door Elia Kazan
met Jeanne Crain, Ethel Barrymore en Ethel Waters

Pinky Johnson is een vrouw met een getinte huidskleur, die zich als een blanke vrouw voordoet en hierdoor haar verpleegstersopleiding kan halen. Dit heeft ze geheim gehouden voor zowel haar oma als de dokter op wie ze verliefd is.

Lijkt me een suffe film

Heb jij niet, hè, Kos, een film met je eigen naam d'r op...

avatar van matthijs_013
Een ontroerend verhaal over een gekleurde vrouw (gespeeld door een blanke actrice!) die gediscrimineerd wordt door haar huidskleur. Crain wist sympathie op te wekken bij de kijker, waardoor het verandert in een meeslepende film. Ook geweldig acteerspel van Ethel Waters, die veel weg heeft van Hattie McDaniel.

In de jaren na de Tweede Wereldoorlog kreeg Hollywood eindelijk serieus belangstelling voor de rassentegenstellingen in het zuiden van Amerika. Deze film neemt duidelijk stelling in die kwestie, kernachtig samengevat in Pinky’s tijdloze vraag aan haar verloofde: “What's rational about prejudice?”

Aan de box office was deze controversiële film, die in een aantal staten verboden werd, een van de meest succesvolle films uit 1949, dankzij het aangrijpende, rechtlijnige verhaal en de fraaie rollen van Jeanne Crain, Ethel Waters en Ethel Barrymore. Die leverden weliswaar drie Oscar-nominaties op, maar geen van hen werd verzilverd.

Een wat vergeten juweeltje van Elia Kazan met een oorverdovende boodschap.
Prachtig, gevoelig en vooral kraakhelder.

Een doeltreffend werkend en fascinerend sociaal rassen- en persoonlijk drama, over een jonge zwarte vrouw die in de war raakte over haar afkomst en relatie vanwege haar opleiding, witte huidskleur en maatschappelijke racistische onderdrukking. De cast speelde uitstekend. Ik had wel een kritische noot: Elia Kazan speelde op safe in plaats van het rassenprobleem met verve aan te pakken, maar waarschijnlijk was de tijd daar (anno 1949) niet rijp voor.