Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Michel Gondry
met Jim Carrey, Kate Winslet en Kirsten Dunst

Joel (Jim Carrey) is er nogal van ondersteboven dat zijn vriendin Clementine (Kate Winslet) al haar herinneringen aan hun nogal tumultueuze relatie heeft laten wissen. Wanhopig neemt hij contact op met de uitvinder van het bewuste proces, Dr. Howard Mierzwiak (Tom Wilkinson), om zo Clementine uit zijn eigen geheugen te laten verwijderen. Maar als Joel's herinneringen aan Clementine langzaam beginnen te verdwijnen, begint hij zijn liefde voor haar opnieuw te ontdekken. Hij probeert uit alle macht het proces, dat zich diep in zijn hersenen voltrekt, tegen te gaan. Terwijl Dr. Mierzwiak en zijn crew hem najagen door zijn eigen herinneringen, wordt Joel meer en meer duidelijk dat hij Clementine niet uit zijn hoofd wil krijgen.

avatar van dumble
wow, dit was echt een goede film. Ik vraag me af waarom ik deze nog nooit gezien had! Super goed acteerwerk door jimcarry en kate winslet, echt een goeje film. (mooie scene ook als Elijah Wood zo bij hem op het raam klopt en heel verdwaasd overkomt en vraagt wat hij hier doet en dat je daar op het einde pas achterkomt, fuckin leip )

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzondere, aparte film die me deels toch wel heeft laten genieten.

Ik kende deze titel al jaren maar heb hem steeds overgeslagen, leek me niet echt wat voor mij. Maar na wat adviezen van mensen heb ik hem toch maar eens geprobeerd.
De film is erg apart met een verhaal dat denk ik geen 1 film nog heeft verteld. Het idee dat je je geheugen kan laten wissen zodat iemand totaal uit je leven en geest verdwijnd is erg raar maar tevens wel erg boeiend. De film werkte het goed uit al had het hele wissen niet bijna de hele film hoeven te duren. Ik had graag wat meer van de poging tot het terugkrijgen van de gedachten gezien.

Voorop staat dat Jim Carrey als Kate Winslet een hele goede rol spelen. Beiden spelen vol overtuiging en laten zien goede acteurs te zijn. Zeker bij Jim Carrey was het wennen aangezien ik hem eigenlijk alleen ken van komedies. Maar hij toont goed aan ook in een serieuze rol mee te kunnen.

De opbouw van de film is niet in lineaire volgorde. Dit hebben meer films (Memento, Requiem for a dream etc etc) gedaan en ik had er bij deze film toch wel soms moeite mee om alles te kunnen volgen. Zeker het middendeel van de film vond ik soms lastig om bij te houden maar uiteindelijk lukte het wel weer. Visueel is de film mooi met een aantal mooie shots en locatie's. Dankzij de mooie bijpassende muziek is de aankleding van de film prima.

Is het een topfilm? Voor mij niet. Leuk om een keer te zien maar meer ook niet. Daarvoor liggen dit soort films me toch niet heel erg. De film is uniek en apart en zal denk ik een hoop mensen wel en ook een hoop mensen totaal niet aanspreken. Ik zit er denk ik tussenin.

avatar van alcapachino
in iedergeval beter dan Memento !

ik heb deze film net gezie, het is een van de beste films die ik ooit heb gezien deze film zal echt bij me blijven

13woutie13
sjonge,jonge
heb de film opgenomen, dacht gisteravond: laat ik hem is kijk.
Staan de laatste 10-20 min er niet op.
kan iemand mij uitleggen wat er in die tijd gebeurd?
ik was gebleven bij het stuk dat ze in de auto zaten, en ze een envelop kregen, waar een casettebandje van mary inzit.

avatar van Smaling
13woutie13 schreef:
sjonge,jonge
heb de film opgenomen, dacht gisteravond: laat ik hem is kijk.
Staan de laatste 10-20 min er niet op.
kan iemand mij uitleggen wat er in die tijd gebeurd?

hahahaha dat is makkelijker gezegt als gedaan.
Ik zou de film gewoon kopen (al voor minder dan 10 euro bij div zaken) en hem nog een keer kijken.
Dat is deze film zeker waard!!

avatar van MecG
Prachtige film met een mooi verhaal, ook absurd natuurlijk dat dit zo allemaal even kan en mag!
Goed acteerwerk van zowel Carrey als Winslet. Moet je gewoon echt zien, deze film.

avatar van glimlicht
Fijne feel-good movie.

Het middendeel (de verwijdering van het geheugen) vond ik het mooist weergegeven. Het was echt zoals dromen in elkaar steken,, een mengeling van gebeurtenissen die totaal niet met elkaar verband hebben maar toch weer wel. Vond de film niet voorspelbaar ik zat met een heel ander einde in mijn hoofd. Het bleef een feel-goodmovie Acteerwerk was bovenmaats,, vond alleen Mr. Frodo niet zo leuk. Maarja die is ook een karikatuur aan het worden onderhand.

Mooist gefilmde scene?
de stukjes met Joel als baby,, dat hij verdrinkt in de gootsteen Met dat gezegd,, de film mocht wel wat meer surrealisme bevatten.

*3,0

avatar van fivipat
Heerlijke film. Jim Carrey blijft een aparte gozer met bijzonder talent.
Prachtig hoe een absurd gegeven zo natuurlijk wordt verteld dat je er als kijker als vanzelfsprekend in mee gaat.

avatar van Spetie
Eternal Sunshine of the Spotless Mind is een film die speelt met heden en verleden en die op dat gebied degelijk in elkaar zit. De film weet het grootste gedeelte van de speelduur zeker te boeien. De sfeer is goed, evanals het acteerwerk van Carrey en Winslet, waarbij ik die laatste er overigens duidelijk bovenuit vind steken. Carrey doet het overigens ook goed en zou misschien eens meer van dit soort rollen moeten proberen te spelen, al vind ik hem in Number 23 dan bijvoorbeeld weer niet zo sterk. De film heeft mooie visuele effecten en vooral de kleur van het haar van Clementine dat afhankelijk van heden of verleden blauw of rood is een erg leuke vondst van de regisseur. Qua emotie maakte de film ondanks alles maar weinig bij me los en daarvoor is de film wat mij betreft ook niet memorabel genoeg. Toch heb ik er best van genoten en is de film zeker een ruime voldoende waard!

avatar van Schildpad.
Geweldige film, origineel script en mooie soundtrack.

Empayes
Omdat ik een leek ben op het gebied van film, heb ik laatst een voorbereiding getroffen op een grote inhaalslag; onlangs heb ik een dozijn toppers uit de MovieMeterlijst op de kop getikt (o.a. Silence of the Lambs, The Godfather, The Shawshank Redemption). Zo ook deze. Ik besloot vandaag om even af te koelen van het leren voor m'n examens deze er 'als tussendoortje' tussendoor te knallen i.p.v. één van de absolute toppers, en ik ben zeer verrast.

Allereerst: De acteurs spelen geweldig, vooral Jim Carrey en Kate Winslet roepen als personages erg veel sympathie op, maar ook bij bijvoorbeeld Kirsten Dunst en ''bad guy'' ( ) Elijah Wood spat het charisma van je beeldscherm. Petje af daarvoor, het draagt de film.

Bij films kan ik me er vaak aan storen als je een plotwending vijf minuten van te voren aan kunt zien komen. Ik was op de helft van de film bovendien even bang dat het middenstuk iets te lang zou worden, waardoor het meemaken van de herinneringen van Joel als gimmick over zou komen Maar in deze film kwamen de plotwendingen vooral tegen het eind aan op de juiste momenten en zonder dat ik ze aan zag komen. (Zo had ik niet verwacht dat Mary de tapes met herinneringen rond zou sturen.) Dat houdt de spanning er goed in. Als dan ook alle puzzelstukjes op een mooie manier op hun plaats vallen, kan je spreken van een zeldzaam maar mooi gevalletje ''Het was niet het einde wat ik verwachtte, maar wel het einde waar ik op hoopte''. En ja dames en heren, dat zijn de eindes waar je het van moet hebben als kijker.

Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht door een plot als deze gegrepen te kunnen worden. Van films met plots als geheugenwissen en tijdreizen e.d. mag je meestal aannemen dat de film niet veel soeps zal zijn. Ik vind dat soort verhalen in ieder geval altijd iets minder. Ik had deze dan ook na veel twijfel gekocht.
Gelukkig is dat hier niet het geval, hier is een simpel verhaal op een grootse manier uitgewerkt.
Nu is een film als The Shawshank Redemption (vorige week gezien, schitterend) cinematografisch nog net een stuk beter, maar wat voor mij persoonlijk deze film dan beter maakt, is dat ik erg veel van mezelf kon herkennen in het hoofdpersonage. Dat is toch altijd wel een bijzonder gevoel, waardoor deze film een streepje voor krijgt.

Voor de rest: Mooie settings en een goede soundtrack waarbij me dat nerveuze riedeltje tijdens de tweede eerste ontmoeting tussen Joel en Clementine erg is bijgebleven. Ik vond het vrij irritant, maar juist daardoor kreeg je als kijker zo treffend dat gevoel van een ontmoeting met iemand terwijl je je niet op je gemak voelt.

Maar goed, ik ga de loftrompet opbergen.
Omdat ik 'm nu niet al te impulsief wil reageren: Driemaal hulde voor deze prachtfilm en 4,5*. Rondneuzen in iemands herinneringen was nog nooit zo spannend.

En ergens volgende week dan vrijwel zeker een verhoging naar 5* en een zeer hoge notering in mijn persoonlijke top 10.

avatar van Alpha X
Super origineel! goed in mekaar gezet, en nog beter geacteerd. Vond alleen het einde vrij afgeraffeld.

avatar van jumpstylemovie
Dit is toch ook deels Fantasy?

avatar van Malick
Wat heb ik me hier in vergist! Wat een openbaring. De eerste keer kon ik er niet veel mee. Verwerpelijk en nietszeggend. Was ik niet rijp genoeg? Keek ik de film uit onvreugde? Wie zal het zeggen..?

Maar sinds ik het boek dat gaat over ''Licht en Duisternis in Films'' gelezen heb heeft dat mij zeker positief veranderd. Wat een creative geest heeft Michel Gondry en natuurlijk scriptschrijver Charlie Kaufman. Special Effects veelal in de beelden op de set in plaats van achteraf in de post-production. Maar ook de thema's die hij aansnijd vind ik ontzettend verrijkend. Waar gaat het in de liefde écht over? En wat doet je herinngering met je als je de liefde hebt los gelaten.

Sterk staaltje acteerwerk door vooral Jim Carrey. Let ook op hoe hij zich kleed door de film heen, en wanneer die waar een een onschoren hoofd en wanneer niet. Dat is heel belangrijk om te bepalen of we in zijn herinnering zitten, zijn gemoedstoestand, of verliefd word de eerste keer en natuurlijk de tweede keer. Maar is er zoveel meer te ontdekken. Zoals het gebruik van muziek, camerabeelden, belichting (heel belangrijk), decor. Noem het maar op Michel Gondry gebruikt het allemaal...

Oei, oei, oei Verhoeven. Wat heb ik me vergist! Ben benieuwd wat de film met me doet een derde kijkbeurt en wat met een vierde of vijfde. Zou ik hem dan helemaal kunnen doorgronden? Ik trek mijn woorden terug over deze briljante geesten die deze film gemaakt hebben.

MANJEFIEK!!

avatar van Noodless
Ik vond de film toen al heel knap en ik denk bij een tweede beurt dat de film nog sterker gaat overkomen. één van de films die mij de laatste jaren echt is bijgebleven. Geweldige song van Beck trouwens.

avatar van WeZet
Origineel is van The Korgies, Nodless,

Prachtige film!

4.5

avatar van Zizzo
blijft een prachtige film! moet elke film liefhebber gekeken hebben

avatar van horrorfreak23
Ben ik het helemaal mee eens. Deze film bewijst ook dat Jim Carrey meer aankan dan komedie alleen

*5!

Deze film lag mij eigenlijk niet zo erg,
misschien omdat ik er te hoge verwachtingen van had.
Verder vond ik het erg jammer dat ik al snel doorhad dat hun ontmoeting aan het begin van de film, de eerste ontmoeting ná het wissen van de herinnering zou (kunnen) zijn.
Gelukkig kwamen er wel nog wat onverwachte dingen in, zo zag ik echt niet aankomen dat Mary ook herinneringen had laten wissen, én alle dossiers zou rondsturen.
Eerlijk gezegd vond ik zelf ook het einde een beetje jammer.

avatar van Dartmeister
Origineel verhaal, dat ook nog eens heel goed is uitgewerkt. Goed ingetogen acteerwerk van Carrey en Winslet, waardoor het geheel nog beter uit de verf komt.

Daarnaast is de film knap geregiseerd en gefilmd, waardoor ik uitkom op een dikverdiende 4 sterren

AddictedToMovies
jumpstylemovie schreef:
Dit is toch ook deels Fantasy?

Ja en nee. Je kan (nog) niet iemand wissen uit je geheugen. Voor de rest zit je vaak in de gedachten van Joel (Jim Carrey), wat soms nogal aparte scenes levert.

avatar van Vinokourov
Een van mijn favoriete films, die op een haar na niet in mijn top10 staat. Helaas helaas, het ligt niet aan de film zelf, maar aan het feit dat een top 10 slechts plaats biedt aan 10 films.
Maar goed, dan over ESotSM zelf dan: een NIET-vervelende Jim Carrey en een stoere Kate Winslet zijn ingrediënten voor een meer dan redelijke film. Als het verhaal dan nog eens uitblinkt in originaliteit qua uitvoering en plot met een vleugje SF en het geen geforceerde romance-shizzle heeft, dan heb je wel een topper te pakken.

avatar van rep_robert
Heerlijke film!!

Dit is een film zoals ze niet vaak vertoond zijn.
Je moet je aandacht goed erbij houden in de film, vooral het begin. Het verhaal is zeker niet makkelijk. Wij hebben hier in de kamer de film even op pauze gedaan en alles op een rijtje gezet.

We hadden door deze discussie al wel door dat het begin van de film zich afspeelt nadat de 2 hun geheugen hebben laten wissen.
De discussie was uiteindelijk niet nodig geweest, maar de film fuckte ons wel lekker.
Daarbij kwam ook dat alles gewoon perfect in beeld is gebracht, kleine details die je misschien over het hoofd ziet.
Gelukkig kan ik de film altijd herkijken. Dit geeft een beetje het Donnie Darko gevoel bij mij ook, volgende keer als ik de film zie merk ik weer wat anders op wat me eerst niet is opgevallen.
Prachtig gespeeld door Jim Carrey en de altijd goede Kate Winslet.
Snap niet dat mensen Jim Carrey soms nog steeds kunnen afkraken, hij heeft al een paar zeer indrukwekkende (serieuze) rollen op z'n naam staan. Ik ben iig een fan van hem!!
De bijrollen (van o.a. Kirsten Dunst en Elijah Wood) zijn ook leuk.
Halen niet het niveau van Jim en Kate, maar alsnog bovengemiddeld goed.

De film is echt briljant in elkaar gezet, artistiek en visueel is dit een film van zeer hoge kwaliteit.
Prachtige details en hoe de herinneringen vervaagden, dus ook de sets die uit elkaar vielen of verdwenen zagen er werkelijk waar subliem uit!
Om de film een beetje luchtig te houden is er ook subtiele en heerlijke humor in verwerkt.
Bv de herinnering van Jim Carrey als klein kindje die onder de tafel zit. Hilarisch!!!
Ook de serieuze scenes komen goed over en weten de emotionele snaar zeer goed te raken.

Heb eigenlijk vrij weinig negatieve dingen te melden op de film. Eigenlijk helemaal niks.
Dik en dik terecht dat de film in de toplijst staat.
Pareltjes als dit mogen wel waardering krijgen!

avatar van Shinobi
Met een halve ster verhoogd.

De film kon mij niet echt boeien. Af en toe slaapverwekkend en teveel sprongen in de tijd Het is wel origineel, maar daarmee is het nog niet direct een goede film.
Acteerwerk was goed, dat moet ik wel zeggen!

avatar van subwoofer henk
neh geen film voor mij

Eindelijk weer eens een film die mensen aan het denken (kan) zetten, keuzes, gevolgen en overzicht op hoe je je leven invult, erg mooi.

avatar van MorrisJ
Everybody's gotta learn sometimes, prachtig