The Legend of Boggy Creek (1972)

Horror / Thriller

geregisseerd door Charles B. Pierce
met Vern Stierman, Lucy Grantham en Willie E. Smith

Aan de hand van waarnemingen van personen wordt het verhaal van een afschuwelijk moerasmonster verteld. Dit monster heeft de bijnaam het "Fouke Monster" en sinds de jaren 50 beweren verschillende bewoners uit de plaats Fouke (Arkansas) het monster gezien te hebben.

A True Story ???

damon
Jup, tis waar gebeurd! de verschrikkelijke sneeuwman heeft het bevestigd!

avatar van jordandejong
Matig bigfootfilmpje.

Diep in het redneck-landschap van Amerika leven nog gezinnen in huizen die kilometers van elkaar vandaan staan. Waar geen telefoonaansluiting is, waar iedereen een shotgun heeft, en waar bij de meeste bewoners het gemiddelde IQ niet hoger lijkt te liggen dan bij een schildpad.

Kenmerkend aan de narrator is dit eigenlijk een documentaire.
De meeste rollen werden ook vertolkt door de mensen die (naar eigen zeggen) dit echt mee hebben gemaakt. Behalve dat zij in deze film acteren (hoe slecht het ook mag zijn) vertellen zij ook wat zij allemaal mee hebben gemaakt met het monster.

De film heeft (mede door zijn low-budget uitstraling) een aardige sfeer.
Hellaas ziet het monster er niet erg geloofwaardig uit (ookal krijg je hem niet van dicht bij te zien)

Het monster zelf houd zich in de film een beetje afzijdig. Behalve ' s nachts rond wat huizen spoken, en boeren hun vee op eten doet hij ook niet erg veel.

Conclusie is dat het een best saaie film is, waar ze beter helemaal een documentaire van hadden kunnen maken.

Dat dit een hit was in de drive-in bioscopen kan ik dan ook niet geloven.

Overigens is The Wild Man of the Navidad een vrij grote rip-off van deze film.

Meneer Bungel
Hier gratis te zien dan wel te downloaden.

Meneer Bungel
Ik kon het van tevoren op mijn vingers natellen, maar ik weet niet precies waarom: al sinds The Simpsons aflevering waarin Homer een 'Sasquatch' wordt, vind ik dit soort (American rural legends) verhalen genieten geblazen. Let wel, dit is best een slechte film, maar voor mij is het een guilty pleasure; komt af en toe in de buurt van een onbedoelde mockumentary. Met schitterende (near Texan, Texarkanan) landschappen en 'indigenous' folk; wanneer de eenzame man in het hutje begint te vertellen, wordt ik gewoon stil...

Om niet helemaal door te draaien in mijn enthousiasme hou ik het cijfer binnen de perken, maar het dient nog steeds met een korreltje zout genomen te worden...