Sun Faa Sau Si (1998)

Hongkong
Horror / Komedie

geregisseerd door Wilson Yip
met Jordan Chan, Sam Lee en Angela Tong Ying-Ying

Een merk frisdrank wordt per ongeluk besmet met een of ander chemisch goedje en verandert iedereen die ervan drinkt in een vleesetende zombie. Twee straathandelaars rijden per ongeluk een van de zombies omver met hun auto. Ze weten echter niet wat ze met het lichaam moeten doen, dus nemen ze het maar mee naar het winkelcentrum. Maar al gauw worden de winkels daar overspoeld door zombies en moet iedereen rennen voor zijn leven.

avatar van JayLunar
Alleen al het bekijken waard vanwege de foute ondertiteling. Zie hier

avatar van Hemdale
JayLunar schreef:

Alleen al het bekijken waard vanwege de foute ondertiteling. Zie hier
Maar de film was verder wel leuk?

avatar van JayLunar
Ja, anders had ik geen 3,5* gegeven

avatar van Hemdale
JayLunar schreef:

Ja, anders had ik geen 3,5* gegeven
Ja, okee.

avatar van YuLaw16
Dawn of the dead achtige hong kong film. Uiterst vermakelijk Helaas niet gory

Na SPL en Flash Point van Yip was ik toch wel benieuwd naar wat eerder werk van de man. Bio Zombie is dat, en overduidelijk in een heel ander straatje gelegen als die twee titels.

Tja, gewoon lachen dit filmpje. Te stom voor woorden af en toe, maar daarom niet minder hilarisch. Best wel droge en vaak foute humor, gelukkig kan ik met Yip meelachen. Blijft geweldig om te zien hoeveel lol elke acteur in deze film heeft - soms lijken ze zelfs iets te veel te genieten van hun screentime - maar ook dat mag de pret niet drukken. Vooral dikke pret om de ontzettend lijpe expressies die sommige tevoorschijn weten te toveren. De poster geeft daar al een aardige indruk over.

Blijft over het algemeen een beetje op het niveau "Kut, een zombie. Oh, ik val. Shit, gebeten". Maar het duo dat Lee en Chan vormen is erg hilarisch. Vooral Chan weet de meest idote lines uit z'n mouw te schudden. Grappig ook die bizarre vertalingen af en toe ("You want my wife to eat your noodle?!"). Verder een hoop zombies die fijn hun baantje behouden, met onder andere een verliefde noodle-kok die gewoon vingers aan z'n zombie klanten serveert.

Hoogstaand is het allemaal niet. Speelt zich geheel af in een vliegveld-achtig tax-free winkelstraatje wat zich leuk leent voor een zombie filmpje als deze. Meest interessante scène is ongetwijfeld de optische illusie van een split-screen ondervragingsscène. (Misschien een spoiler dat plaatje, wel leuk om te zien hoe dat gedaan is).

Leuk om te zien dit - draait uiteindelijk maar om één ding uiteraard en dat zijn zombies. Wanneer Chan besloten heeft om tot actie over te gaan - "Get any weapon" - gaat de lol vrolijk verder. Dit keer inclusief "Reload", "No battery" en "Key needed" -icoontjes in het scherm, als ze niet beschikken over bepaalde items; net als de zombie arcade-shooter die ze eerder in de film speelden.

3.5/5.0

avatar van jeroentjuhhhhh
Redelijk.
Ik had er iets meer van verwacht, zoiezo kan ik niet altijd lachen om (om het even zo te zeggen) aziatische humor, en daarom zijn de grappige momenten voor mij op 1 hand te tellen.
Toch wist het me wel te boeien, ik had alleen liever de zombies in een grotere meerderheid gezien, en ze hadden wel wat meer tijd mogen besteden aan hoe ze er uit zien.
Weinig gore, en dito aktie, aan het einde word dat beetje goed gemaakt maar het blijft wel bij vallen en gebeten worden, wegrennen en er 1 neersteken..
Je kunt wel goed zien dat de acteurs in ieder geval met veel plezier speelde, en dat helpt erg mee, want alles er omheen was voor mij niet echt bijzonder.

Meer humor dan horror, maar wel leuk.

Vage vroege Yip film, die maar weinig gelijkenissen vertoont met z'n latere werk. Neemt de setting van Dawn ot Dead en gooit er een gamesausje overheen. Naar het einde toe met player stats en onscreen informatie. Lollig.

Het hoofdduo is komisch genoeg om de film te dragen.Veel geleuter om niks en de zombies zelf zien er verder maar erg pover uit. Dat beetje gore dat er is, is ook nooit echt smerig of eng. Al doet de film daar dan ook geen enkele moeite voor.

Beetje lachen met het genre dus, en vooral de hoofdpersonages dan. De sushichef was verder erg leuk, de nailbeauty dames wat minder.

En zoals Tayama al aangaf, die spiegel/split scene was erg cool gedaan. Verder visueel niet echt bijster boeiend. Zit wel nog een best cool einde aan de film vast.

Vermakelijk absoluut, maar erg goed is het verder niet. 3*