XX (Ekusu Kurosu): Makyô Densetsu (2007)

Alternatieve titels: X-Cross | XX

Japan
Horror / Thriller

geregisseerd door Kenta Fukasaku
met Nao Matsushita, Ami Suzuki en Shôko Nakagawa

Universiteitsstudente Shiyori heeft het net uitgemaakt met haar vriendje. Om het gebroken hart te lijmen nodigt haar vriendin Aiko haar uit voor een bezoek aan de afgelegen warmwaterbronnen van Ashikari. Het dorpje staat echter vol vogelverschrikkers met maar één been en de sfeer is gewoonweg onheilspellend. 's Nachts ruziën de twee meisjes over Shiyori's ex. Shiyori loopt boos weg en gooit haar gsm in de plaatselijke waterval, hopend dat ze hem voor eens en altijd kan vergeten. Ze keert alleen naar haar kamer terug en hoort een andere gsm rinkelen. Als ze opneemt, hoort ze een paniekerige stem die haar waarschuwt het dorp zo snel mogelijk te verlaten, wil ze niet ten prooi vallen aan de bizarre rituelen van de dorpelingen.

Als dit geen manga/anime verfilming is weet ik het ook niet meer.

Fukasaku ging ooit serieus de minst in met deel 2 van Battle Royale, blijkbaar heeft hij zich toch kunnen herpakken. X-Cross is geen geweldige film, daarvoor zijn er iets teveel details die net niet goed zitten, maar fun is het wel.

Visueel erg aardig. Soms wat lelijke CG en nogal modaal camerawerk in sommige scenes, maar evenvaak erg leuke effectjes en best tof geëdit. Kostumering en setting waren trouwens ook érg oke.

Nogal aparte verhaalstructuur die best werkt, maar iets teveel onnodige twists bevat. Ook best een beetje wazig soms voor wie de manga niet kent, maar uiteindelijk valt het best allemaal te volgen, gesteld dat je een beetje mee wil gaan in de complete onzin.

De dame met de schaar was het leukst, verder een geniale bijrol van "Ugly Guy" en een aantal erg toffe scenes (schaar vs kettingzaag). 't Is jammer dat het visueel nét niet goed genoeg is, dat het acteerwerk niet net wat beter is en dat het allemaal nét niet verder gaat, maar avondje fun vind ik dit zeker wel. Al kan je je maar beter niet storen aan typische manga over-the-top nonsens.

Dikke 3.5*

avatar van Cyberator
Best goed!

Ik verwachte een soort van Tokyo Gore police, lekker veel goor en rond vliegende ledematen. MAAR dit is niet!

Hoewel de vecht scène met gigantische schaar en kettingzaag wel in de genre van T.G.P. komt (wel weer zonder het gore)

Ik vond ook wel dat de film erg leek op het videospel 'Siren: Blood Curse ' op PS3. De sfeer van het dorpje, de vreemde dorpelingen, dan op gegeven moment dat alarm (identiek aan het spel).

Op het einde, was dat niet ichi? van ichi the killer?

avatar van DonOswaldo
Best leuk.

Had net als Cyberator een onzinnig filmpje a la Tokyo Gore Police verwacht, alleen is deze film alleen bij vlagen dat.

Verder niet erg, want de film weet best te beklijven (dat is, na de eerste 20 minuten) en heeft enkele toffe scenes.

avatar van jeroentjuhhhhh
Inderdaad best leuk!

Begint fantastisch, ontzettend dikke sfeer, het dorpje in de nacht brengt een bepaalde spanning met zich mee. Dit houdt 't ongeveer de helft van de tijd vast, meteen het beste gedeelte van de film.

De vertelstijl werkt leuk, jammer dat het verhaal tegen het einde aan wat minder goed weet over te komen. Slecht is het absoluut niet, en de chainsaw vs giant scissor scene is bijvoorbeeld érg leuk, maar het heeft niet dezelfde 'feel' meer.

Uiteindelijk vrij onzinnig allemaal, moet je maar een beetje van houden alvorens X-cross te proberen. Ook visueel vaak zeer behoorlijk (waar de dorpelingen het huisje binnen vallen!!). Al met al dus zeker geslaagd, helaas geen uitschieter maar wél zeer vermakelijk,

avatar van Noodless
Het verhaal is wat wazig en niet altijd even duidelijk, maar dat zal ook wel te maken hebben dat ik niet zo op de hoogte ben van de manga hierover en dat bepaalde dingen ook niet uitmaken omdat het gewoon onzin is. De aparte vertelstructuur is wel leuk. Visueel ziet het grotendeels wel goed uit, maar ik bleef wel wat op mijn honger zitten op gebied van de gore. Dit komt omdat ik ook meer een film van het type Tokyo Gore Police verwachtte. Naar het einde toe laat de film steekjes vallen en wordt het allemaal niet zo boeiend gebracht. 6/10

avatar van Phantasm
Niet echt geweldig allemaal, valt voor een keertje te doen, had er wel wat meer van verwacht.