• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.678 films
  • 12.256 series
  • 34.048 seizoenen
  • 648.507 acteurs
  • 199.192 gebruikers
  • 9.383.355 stemmen
Avatar
 
banner banner

Troy (2004)

Avontuur / Drama | 163 minuten / 196 minuten (director's cut)
3,44 4.863 stemmen

Genre: Avontuur / Drama

Speelduur: 163 minuten / 196 minuten (director's cut)

Oorsprong: Verenigde Staten / Malta / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Wolfgang Petersen

Met onder meer: Brad Pitt, Eric Bana en Orlando Bloom

IMDb beoordeling: 7,3 (610.561)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 13 mei 2004

Plot Troy

"For passion. For honor. For destiny. For victory. For love."

Het is 1193 voor Christus. Paris, de prins van Troje, wordt verliefd op Helena, koningin van Sparta, en Helena gaat met hem mee naar Troje, zonder dat haar echtgenoot -koning Menelaos- dat weet. Dit zorgt er voor dat beide koninkrijken in oorlog met elkaar raken. Rond de stad Troje wordt op bloedige wijze met elkaar gevochten. Achilles was de grootste held bij de Grieken, terwijl Hector, de oudste zoon van de koning van Troje, de hoop van de inwoners van zijn stad was.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Word_Play

Word_Play

  • 358 berichten
  • 1290 stemmen

Zeer goede film. Prachtige locaties, mooie vrouwen, geweldige actiescénes. Orlando Bloom komt erg faggot-achtig uit de verf, maar zijn testosterontekort wordt ruimschoots goedgemaakt door een geweldige Brad Pitt ("Hectooor!!") en grote broer Eric Bana.

De grote sterren van de film zij toch wel de locaties, die doen mij echt afvragen wat ik nog in NL doe.

Alleen jammer dat het verhaal niet klopt, dat kost de film een ster, waardoor ik op 4 sterren uit kom.

****


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

Saai heldenepos dat de aandacht maar matig vast weet te houden, of je moet een liefhebber zijn voor met testeron overgoten vechtscenes, om de post hiervoor even aan te halen.


avatar van Siggy

Siggy

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Hele schone film...!!!

goe gespeeld...!

Knappe acteurs...

Gewoon 5 sterretjes!


avatar van pieuwah

pieuwah

  • 20 berichten
  • 22 stemmen

nee, 5 sterren is ie niet waard als je het mij vraagt.

Paar minpuntjes:

- van het verhaal klopt geen bal meer, alles wordt door elkaar gehaald

- teveel actiecènes

Maar verder wil ik er niet al te negatief over zijn hoor, maar mij viel ie een beetje tegen..


avatar van bart_xl

bart_xl

  • 1 berichten
  • 1 stemmen

Ik ben het helemaal oneens met mijn voorgangers. Dat de film nu niet helemaal historisch verantwoord is maakt de film tot niet minder volwaardig! Het krijgt dan ook de naam 'film' mee, en niet documentaire.

Ik vond het in tegenstelling van vele andere één van de beste films van de afgelopen jaren in zijn genre, en de acteurs (inc Orlando Bloom) zette volgens mij een pracht prestatie neer, in een goed samenhangende en zeker niet slaapwekkende film, allesbehalve!

Belgische nuchterheid??


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Pijnlijk ondergewaardeerd hier. Het is idd een film die gebaseerd is op .... niet de film die het verhaal van troje hervertelt. Word Play verwoorde het perfect , al til ik niet zwaar aan het "niet kloppende verhaal". Het is en blijft dan ook een film die in dit geval dient voor vermaak mensen .... geen mythologische geschiedenisles.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

sn@ke schreef:

Pijnlijk ondergewaardeerd hier.

ach kom, ik ken zeker 10 films die spectaculairder en grootser waren dan deze en niet op pijnlijke wijze de mist in gingen bij historische feiten en waar wel goed geacteerd werd.


avatar van wackyboy

wackyboy

  • 547 berichten
  • 468 stemmen

Past voor mij in het rijtje: Braveheart, the Last Samurai etc, etc. Heb je er een gezien, heb je ze allemaal gezien.


avatar van Teskuh17

Teskuh17

  • 456 berichten
  • 194 stemmen

Ach.. Mythe blijft een mythe.. Er zijn zoveel verschillende soorten verhalen over de verhalen van de griekse mythologie dat elk verhaal wel wat heeft. Natuurlijk zitten er in Troy een aantal dingetjes die niet overeenkomen, maar ach.. film = film.. idd Sn@ke.. geen geschiedenisles (al kan het erg leuk zijn onder geschiedenis om zo'n film te kijken..)


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

mister blonde schreef:

pijnlijke wijze de mist in gingen bij historische feiten

Op welke historische feiten doel je nu?


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

mister blonde schreef:

(quote)
ach kom, ik ken zeker 10 films die spectaculairder en grootser waren dan deze en niet op pijnlijke wijze de mist in gingen bij historische feiten en waar wel goed geacteerd werd.
Acteerwerk was prima ( op Bloom wat na ) en Troy is visueel één van de spectaculairste films van de laatste jaren ( geen overdadig CGI - geweld , ok op de boten na ..)


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

BoordAppel schreef:

Op welke historische feiten doel je nu?

kijk eens op moviemistakes.com


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

sn@ke schreef:

Acteerwerk was prima ( op Bloom wat na ) en Troy is visueel één van de spectaculairste films van de laatste jaren ( geen overdadig CGI - geweld , ok op de boten na ..)

Bloom was een ramp. ik zat constant te hopen dat hij het loodje zou leggen. Pitt zet zijn meest matige rol neer in tijden. sterker nog, ik geloof niet dat ik hem ooit zo ongeïnspireerd over zag komen. de bijrollen waren niets bijzonders. Bana was de enige die overeind bleef.

visueel was het niets bijzonders. valt in het niet bij Gladiator en LOTR om maar eens wat te noemen.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

mister blonde schreef:

kijk eens op moviemistakes.com

Weinig indrukwekkend. Er lopen lamas rond in Troje, ze gebruikten nog geen munten en ze hebben stalen zwaarden. Met de beste wil kan ik daar geen pijnlijke historische blunders in zien. Je overdrijft.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

natuurlijk overdrijf ik een beetje, om de overdreven reactie van Snake aan te vallen. als dat nog niet duidelijk is (ik gebruik op sommige punten exact dezelfde bewoording als hem). wel eens gehoord van chargeren?

bovendien vind ik de zaken die je noemt, toch echt pijnlijk en op zijn minst erg slordig. je gaat Troy toch niet serieus verdedigen als nauwkeurig tijdsdocument?


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Dat het pretendeert het dan ook helemaal niet te zijn.


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2747 stemmen

Ik verbaas me een beetje dat er zo veel mensen vallen over het feit dat het klassieke verhaal niet nauwkeurig benaderd zou zijn. Dat weet je vantevoren toch ook wel?


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

Phoenix schreef:

Dat pretendeert het dan ook helemaal niet te zijn.

dat weet je niet. het is iig een gemiste kans.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

remorz schreef:

Dat weet je vantevoren toch ook wel?

is dat werkelijk je verweer?


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

mister blonde schreef:

bovendien vind ik de zaken die je noemt, toch echt pijnlijk en op zijn minst erg slordig.

Dan mag je je waardering van Spartacus en Gladiator ook wel eens nader bekijken. In elke film met een historische setting zitten anachronismen. Deze fouten zijn iig niet storend aanwezig en ik kan me niet voorstellen dat ze je opvielen tijdens het kijken.


avatar van remorz

remorz

  • 2497 berichten
  • 2747 stemmen

mister blonde schreef:

(quote)
is dat werkelijk je verweer?

Nee.

Ik was me van geen discussie bewust maar het valt gewoon op dat veel mensen bij deze film de bewerking van het originele verhaal als negatief criterium behandelen, hoewel de film bij mij in de eerste plaats een dertien in een dozijn blockbuster flick is, en niet een verfilming van het verhaal.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

BoordAppel schreef:

Dan mag je je waardering van Spartacus en Gladiator ook wel eens nader bekijken. In elke film met een historische setting zitten anachronismen. Deze fouten zijn iig niet storend aanwezig en ik kan me niet voorstellen dat ze je opvielen tijdens het kijken.

vreemd dat je mijn waarderingen bij die twee films er nu bij betrekt. dat zijn twee films waarvan ik de uitvoering heel erg goed vond en me niet zoveel stoorde aan de inhoud. Bij Troy vond ik de uitvoering helemaal niet bijzonder en dan ga je gauw op zoek naar wat een film verder te bieden heeft en dat is bar weinig. Bovendien viel die fout van die munten me wel direct op. Hoe je het ook went of keert het blijft slordig.


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Logisch dat ik je waarderingen van die films erbij trek. Die zitten namelijk ook vol met anachronismen (en nog wel wat erger dan hier hoor, vooral Gladiator) en daar heb je blijkbaar geen problemen mee (of wel?). Inconsequent.


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5835 stemmen

mister blonde schreef:

dat zijn twee films waarvan ik de uitvoering heel erg goed vond en me niet zoveel stoorde aan de inhoud. Bij Troy vond ik de uitvoering helemaal niet bijzonder en dan ga je gauw op zoek naar wat een film verder te bieden heeft en dat is bar weinig.

verder weet ik niet wat inconsequentie er mee te maken heeft. ik zit tijdens een film niet met een beoordelingsschema op mijn schoot, waar ik een beoordeling afweeg tegen een andere beoordeling bij een soort gelijke film. ik heb de fouten bij Gladiator ook gelezen (erger als bij Troy? nauwelijks). ook een gemiste kans (heb ik ergens het tegendeel beweerd)?


avatar van BoordAppel

BoordAppel

  • 14274 berichten
  • 3282 stemmen

Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen. Maar de fouten in Gladiotor zijn toch echt wel een tikkeltje erger dan hier hoor.


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2253 stemmen

Oh de gladiator discussie is weer aan de gang..

Ik hou de laatste tijd grote zuiveringen in mijn lijst en ook deze film valt daar ten prooi aan.

Op de televisie toch een stuk minder indrukwekkend dan in de cinema en na 3 keer gezien te hebben is de pret er wel een beetje af.

Van een oorspronkelijke 4,5 nu een 3,5.


avatar van Menghini

Menghini

  • 1306 berichten
  • 941 stemmen

Dat is een behoorlijke stap terug...


avatar van ThaMovieVoter

ThaMovieVoter

  • 3637 berichten
  • 2253 stemmen

Met oorspronkelijk bedoel ik dus de stem die ik vlak na het zien gegeven had, anno 6 maanden terug.

Later is het 4 geworden, nu dus nog iets lager dan dat.

Geen grote stap terug maar geleidelijk, de optie is er toch voor?


avatar van West

West

  • 71 berichten
  • 225 stemmen

Prachtig epos over Troje. Mooie beelden, decors en voldoende afwisseling om het boeiend te houden. Het verhaal is een beetje dun en Brad Pitt valt wat uit de toon. Eric Bana speelt erg goed. 4****

De 2e disc van de DVD is ook aardig.


avatar van adeila

adeila

  • 38 berichten
  • 23 stemmen

Oh wat een vreselijke film, wel mooi decoor overigens. Maar alleen het begin al, naakte Brad??????????

En dan het geslijm van Orlando Bloom. Viel na een uurtje in slaap en heb nog wel het einde gezien, maar vond er nog steeds niet veel aan. Alle films over dit onderwerp gaan hetzelfde. Kom eens met iets orgineels in plaats van dat paard