Creep (2014)

Alternatieve titel: Peachfuzz

Drama / Horror

geregisseerd door Patrick Brice
met Patrick Brice en Mark Duplass

Aaron is een optimistische filmmaker die besluit om voor Josef te gaan werken na het beantwoorden van zijn advertentie op Craigslist. Het enige wat Aaron hoeft te doen is Josef de hele dag filmen en discreet om te gaan met het hele plan. Josef vertelt Aaron dat hij een serie video's maakt voor zijn ongeboren zoon, omdat hij lijdt aan een terminale ziekte en nooit in staat zal zijn om hem te zien opgroeien. Gaandeweg begint Aaron echter steeds meer te twijfelen aan de dingen die Josef doet en zegt.

avatar van Pepino
Genietbare horror! Ik kijk uit naar het vervolg!

Pepino schreef:
Genietbare horror! Ik kijk uit naar het vervolg!

Horror? Welke scene viel onder horror dan??

Zou dit eerder een thriller noemen met wat niet enge jumpscares. Wat een snoozfest. Het verhaaltje had wel wat kunnen worden, maar er hadden veel meer spannende en "creepy" scenes in moeten zitten. Creep? Ik vond Duplass zijn personage meer een zielige kneus, begon bijna op een drama film te lijken. Ook vond ik het maar vaag dat zijn zus Angela, Aaron belt om te zeggen dat die dat huis uit moet gaan, maar dan de rest van de film horen of zien we niks van haar. Waarom belt zij dan geen politie o.i.d. en oorspronkelijk belde ze haar broer i.p.v. Aaron, maar waarvoor? En dan vind Aaron ten slotte een dvd in zijn huis (wat dus betekent dat Jozef in je huis is geweest) en dan besluit je na zijn zielige smeekbede op die dvd als nog met hem af te spreken.... 96% scoort deze op Rotten Tomatoes en ook nog eens geproduceerd door Jason Blum, dus ik ging met grote verwachtingen kijken... keiharde tegenvaller..... :/

Sowieso ben ik het found footage genre ook wel erg zat. Als je als filmmaker een paar duizend dollar hebt, dan doe je gewoon een found footage maken en klaar is kees.

renzoroy schreef:

Horror? Welke scene viel onder horror dan??

Ik citeer Wikipedia:
Creep is a 2014 American independent found footage horror film directed by Patrick Brice

Of je kan ook gewoon op deze pagina kijken:
Drama/Horror

De grens is soms heel dun. Ik begrijp dat thriller misschien meer steek houdt, maar ik baseer mij liever op wat de rest van het internet zegt

Ik citeer Wikipedia:

Of je kan ook gewoon op deze pagina kijken:
Drama/Horror

jaja, je hoeft mij niet uit te leggen wat horror is. Dat Creep een indi film is, weet ik ook. Wat ik bedoelde was dat Creep totaal niet eng of spannend is. Dus om het nou een geweldige horror te noemen. Er zijn 100000en betere horror films, ook in het indi horror genre zijn er veel betere dan deze slaapfilm...

Oké, begrepen...!

Creep vond ik niet persé doodeng, maar het had mij wel vermaakt. Denk dat je moet weten wat je zal te zien krijgen. Bij die 9+ verwachtte ik al op voorhand dat er zeker niks té eng zal zijn, en uiteindelijk mistte ik dat ook helemaal niet. Het was een fijn junior-horror/thrillertje, zonder meer!

Deze extreem low-budget film laat zien dat je een zeer krachtig en mysterieus verhaal kan vertonen met een cast van slechts 2(!) personen. De voorspelbare Brice en zeer onvoorspelbare tegenspeler Duplass creëert een chemie. Pas nadat de film was geëindigd realiseerde ik me pas dat de cast uit niet meer dan 2 personen bestond.

Om deze film te begrijpen moet je jezelf kunnen verplaatsen in de zieke geest en onvoorspelbaarheid van Duplass (net als bijvoorbeeld de serie Bates Motel). Het verhaal wordt steeds wat grimmiger. Toch een aantal opbouwfoutjes, telefoontje van Angela kan je niet persoonlijk slecht vinden in het verhaal, dit is gewoon een opbouwfout en is slecht over nagedacht.

Maar wie zegt dat een film perfect moet zijn? Ik heb me prima vermaakt, wat uiteindelijk het doel is. Met de middelen die gebruikt zijn is een topfilm neergezet. Je merkt echter dat een deel improvisatie is. Punten waar het verhaal echt interessant kan worden, zijn jammer genoeg niet verder uitgewerkt.

Een magere 3.5* (7/10) voor deze film.

lorie1 schreef:

Het idee dat de gemiddelde score van de prent nét een onvoldoende is, vind ik zelf ook best absurd.

avatar van mcdaktari
Ach ja, best wel voorspelbaar allemaal. Toch niet voor niks dat ik zolang gewacht heb met deze film, ik had er al een voor gevoel van.

lorie1 schreef:
Jongens wat een gezeur hier. Naar mijn mening zitten de mensen die hier onvoldoendes geven naar een voor hun verkeerd filmgenre te kijken, of hebben te weinig inlevingsvermogen..

Nee hoor, ik kijk wel meer van dit soort films (en series) Bates Motel heb ik ook helemaal gekeken.Top serie. Ik zeg nergens dat deze film perfect moet zijn, maar er mag wel iets van spanning inzitten. Mysterieus vind ik het nergens, want het is aardig voorspelbaar. Phone Booth, The Disappearance of Alice Creed en Buried zitten ook niet meer dan 2 of 3 castleden in en die vind ik alle 3 top. En deze vond ik niks. Ik snap nooit waarom fanboys dan altijd meteen gaan roepen dat je het niet begrijpt en etc...

Maar goed, deel 2 vond ik dan al iets beter, maar nog steeds niet echt boeiend. We gaan zien of het aankomende deel 3 nog iets beter dan 2 wordt.

avatar van joolstein
Een cameraman reageert op een advertentie, reist hij naar een afgelegen bergstadje en daar blijkt dat de opdrachtgever een soort videodagboek voor zijn ongeboren kind wil maken. En kijk een reden om door budgettaire reden een "found footage"-film te maken. De film zal ongetwijfeld goed bedoeld zijn maar trapt net zo erg in de valstrik waar vele van genre-genoten ook intrappen. Namelijk te veel dialogen, bijna geen spanning en te weinig horrormomenten. De enige schrikmomenten zijn een paar Jump-scares. Daar was ik trouwens wel positief over want aangezien er geen muziek was, werkte die wel goed. Echter zijn die te spaarzaam om van een hele goede film te spreken.

avatar van john mcclane 2
Twijfel ,,wat is dit nu !
Voordeel van de twijfel dan maar , het is een redelijk geslaagde thriller , mede door dat Marc Duplo’s zeer overtuigend is als de desbetreffend Creep.
En ook omdat er niet heel veel gaande is , maar je toch wel geboeid bleef.
Komt ook door de korte speelduur .
De hint naar een deel twee , is op het einde behoorlijk duidelijk .
Mijn interesse is wel gewekt om die ook een kans te geven .
Dus: goed spel, lekker vreemd , maar niet een overdonderde thriller ( kan dit geen horror noemen )

horror? echt geen horror te noemen. Naar mijn mening was er niks engs aan! amper een thriller! ik vond hem echt saai! ik ben en enorme fan van horror, maar dit valt niet in mijn gedachtes van een goede horror of thriller

avatar van VanRippestein
Mijn god wat een shitfilm! Laat je niet misleiden: dit is geen horror. Dit is een homevideo waarin 2 mannen een film denken te maken. Dikke kans dat jij en een goeie vriend(in) dit beter kunnen. Het is genant om te zien hoe hier de schijn van film wordt opgehouden terwijl er werkelijk geen moment geloofwaardigheid is. Het acteerwerk is zo shit dat het soms moeilijk te zien is wat er bedoeld wordt. Zo vraagt aaron op een gegeven moment aan de telefoon: Am I in danger? Tja moeilijk te zeggen. Plottechnich wel, maar gevoelsmatig zou ik nee zeggen.
Vooral de totaal NIET creepy Joseph is pijnlijk om naar te kijken... erg fascinerend hoe iets met deze erbarmelijke kwaliteit toch door netflix opgepikt wordt.

avatar van Flat Eric
Eerder ongemakkelijk dan een horror.

Redelijk simpel concept door de slechts twee hoofdrolspelers en het filmen met een handheld camera.
Dat maakt het nog enigszins spannend omdat je niet het hele overzicht hebt van wat er gebeurt.
Toch pakte de film me niet ondanks de redelijke ongemakkelijkheid en creepyness van Duplass in een soort Cable Guy achtige rol. En toch, ergens ben ik toch wel benieuwd naar het vervolg.

avatar van Shadowed
Niet best.

Geen al te beste film dit, die inderdaad zo simpel is dat je het zelf eigenlijk ook snel al kunt. Duplass komt in het eerste deel nog vrij overtuigend over, maar gaat al snel over in krampachtig acteerwerk. Maar Brice is ook niet heel bijzonder.

De film is saai in het eerste gedeelte, pas in het tweede deel is het was spannender en dreigender. Verschillende scenes zijn effectiever, Dat Duplass de deur blokkeert, of voor de glazen deur van het huis van Brice staat. Sowieso hoor je eigenlijk na de badscene al te weten dat Duplass gek is, maar ja.

Saaie film, die gelukkig niet te lang duurt met zijn 82 minuten. Die gingen overigens erg langzaam, want horror is het nergens, op een paar flauwe jumpscares na. Het enige wat de film nog heeft zijn enkele dreigende scenes en die zijn dan wel weer voelbaar.

Vaag verhaal, simpel uitgewerkt. Found footage ligt me meestal wel, maar hier was dat eigenlijk niet echt het geval. Brice weet hier niet te overtuigen met zijn debuut.

avatar van cucciolo
Wat een vreselijk ondergewaardeerde film. Zo een simpel concept met minimale middelen uitgevoerd, en toch zo effectief. Je moet gewoon iets verder kijken dan de op het eerste gezicht B-film uitstraling. Het is allemaal precies uitgedacht, en is werkelijk creepy, zoals de titel al zegt, en bovendien nog hilarisch ook. Zonder twijfel een van de betere genrefilms van de laatste jaren. Knap staaltje werk. Geniaal zelfs.

avatar van PEN15
Aangeraden door een horrorfanaat gisteravond op een feestje en meteen toen ik thuiskwam maar gekeken op Netflix.

Idem dito. Fanaatje vertelde erbij dat dit de beste horrorfilm is van de afgelopen vijftien jaar. Dat wil nog wel wat zeggen dacht ik zo. Toen ik moviemeter kwam raadplegen wat voor film dit was, stond ik perplex.

Dit is wel het laatste idee dat ik heb van een (horror)filmpje kijken. Ik wil wel visueel getrakteerd worden op beelden die ik zelf niet kan schieten of omgevingen die ik zelf niet kan bedenken. Ik zit niet te wachten op "lost footage", ze willen je doen geloven dat de beelden (jaren)later zijn gevonden na de dood of verdwijning van de oorspronkelijke filmer, maar waarom dan per se hobbyist-niveau beelden die wild heen en weer vliegen, de videograaf was hier toch een pro? Hoe minder je te zien krijgt des te beter, met zo min mogelijk financiële middelen en twee kerels. Daar heeft de schepper ons toch geen ogen voor gegeven? Er was wel eens een tijd geweest dat je werd uitgelachen als je tegen de zon in ging filmen, daar hadden ze matte boxes voor uitgevonden. Tegenwoordig maakt dat je film alleen beter, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Geen filmtips meer van deze dude

Ik word er eigenlijk juist terughoudender van. Als ik lijstjes zie of aanraders krijg, dan is het eerder zo dat ik weet waar ik NIET naar moet kijken.

Is dit nou hele heftige horror ben 14 kan ik deze dan kijken heb

avatar van joolstein
Geralt of rivia schreef:
Is dit nou hele heftige horror ben 14 kan ik deze dan kijken heb
Al gezien of is deze dan echt heeeeel saai als ik die films leuk vind

Hoi Geralt of rivia, vergeleken met It en Alien is dit misschien minder heftig. Of je dit goed ga vinden is uiteindelijk een kwestie van smaak. En zoals je bij de opmerkingen/stemmen ziet zijn die hier erg verdeeld. Weet niet of je The Blair Witch Project (1999) heb gezien maar met die film kan je het ietwat vergelijken Dat is net als deze een film in een stijl die Found-Footage heet. Mocht je weten wat dat is dan weet je ook wat je ongeveer kan verwachten.

joolstein schreef:

heb blair witch niet gezien dus weet niet wat ik kan verwachten . Mijn intresse komt vanwege dat dit een van de weinig horror fikms onder de 16 jaar als ze toch vanaf 16 zijn kijk ik ze meestal toch . Maar weet echt niet wat ik kan verwachten dacht dat het een kinderfilm was vanwege het 9 jaar en ouder logo

avatar van Pepino
Grappig, 14/15 is blijkbaar vaker de leeftijd waarin je horror leert kennen/appreciëren Was bij mij toch zo.

Nu, als je hoopt op zware gortige slasher of doodsenge spooky scènes dan kom je wat van een kale reis terug. Creep is gewoon een leuke, onderhoudende prent. Eigenlijk kan je het op gebied van griezeligheid wat vergelijken met de Kippenvel boeken

Pepino schreef:

thanks ben ook een liefhebber van kippenvel en lichte slashers zoals it en christine
Ik ga deze misschien wel kijken

avatar van IH88
Creep

Matig. Creep staat omschreven als een horrorfilm, maar dit is gewoon een amateuristisch gemaakte film van een regisseur die geen idee heeft wat voor film hij wil maken. Creep mist spanning, en de ‘found footage’ aanpak zorgt er vooral voor dat het allemaal dodelijk saai is. De acteurs (Duplass en Brice) proberen het wel, maar Brice als regisseur slaat hier de plank aardig mis.

avatar van Alathir
Redelijke found-footage. Het is een beetje speciaal maar het einde leidt wel tot een wtf-momentje. Mark Duplass speelt zijn rol goed, maar soms wordt het wat saai. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang. Toch is 1u20 lang genoeg voor wat deze film te bieden heeft.