Clownhouse (1989)

Horror

geregisseerd door Victor Salva
met Nathan Forrest Winters, Sam Rockwell en Brian McHugh

De jonge Casey heeft altijd al een bizarre angst in zich gehad voor clowns. Hij durft ze niet eens aan te kijken. Om zijn angst te overwinnen en om zijn broers te bewijzen dat hij moedig is gaat hij met ze mee naar het circus. Wat de drie broers niet weten is dat er drie gestoorde maniacs zijn ontsnapt uit het gekkenhuis en een paar clowns hebben vermoord, en vervolgens hun identiteit hebben aangenomen.

Reinbo
Laserdiscspelers werden vaak via peperdure linedoublers en scalers aangesloten op full hd beamers. Dus nee, die scartuitgang zat er wel op maar die gewone beeldbuis.

avatar van Halcyon
Niet voor mensen met coulrofobie! Ja, ik heb het ook moeten opzoeken: een fobie voor clowns. Zelf vind ik ze niet meteen angstaanjagend, maar ik snap wel dat een jongetje in een groot, afgelegen huis een paniekaanval krijgt als hij drie van dergelijke exemplaren in zijn tuin ziet rondlopen. Zeker nadat hij eerder die avond met één van hen een traumatische ervaring heeft opgelopen in een plaatselijk circus.

Clownhouse is een goede film. De doelgroep bestaat, volgens mij, uit kinderen en jongvolwassenen, maar nog belangrijker: liefhebbers die de nostalgische waarde van oude horrorfilms weten te waarderen. Een scène waarin de drie broers omstreeks middernacht naar griezelfilms kijken met zelfgemaakte popcorn binnen handbereik reflecteert perfect de jeugd van doorwinterde genrefans. Maar Clownhouse is meer. De film beschikt over een eenvoudige doch ijzersterke soundtrack en bouwt heel zorgvuldig op naar een korte, krachtige climax. Hoewel de personages niet ouder zijn dan veertien, slagen de makers er toch in de teneur serieus en bij vlagen erg spannend te houden. Geen kinderachtige flauwekul met andere woorden.

Lui schreef:

Ik ook! Kwam 'm toevallig tegen op Marktplaats. De dvd heb ik ook. Die vhs cover... prachtig! Clownhouse blijft toch wel één van mijn favoriete films.

Vet! Ben echter niet helemaal tevreden met de aankoop. Het is allemaal wel origineel en zo, maar de kaft is wat bijgeknipt, waardoor het kleiner is geworden dan de big box vhs-doos.

avatar van Edie
Leuke kinderfilm, zelf vond ik het best wel een flinke zit ondanks dat de film maar 80 minuten duurt. De film bevat een leuke sfeer, mooie settings, prima muziek en enkele mooie beelden. De (kinder)acteurs waren prima, maar toch vond ik het een beetje een saaie zit. Zal hem niet snel opnieuw opzetten, het had best een 'Kippenvel' serie-film kunnen zijn.

avatar van HarmJanStegenga
Clowns zijn eng. That's right. I said it. I meant it. Want welke horrorfilm ik ook zie en welke ''enge'' horror-icoon er ook in voor komt - er zijn best écht enge bij, maar clowns zijn gewoon fucking spooky!

Ik begon best brak aan deze avond, na een lange dag. 'Clownhouse' heeft er echter voor gezorgd dat ik er weer lekker strak bij zit. Aahh! Geweldige film dit, heb genoten. Ik wil meer horrorfilms zien met clowns, want het is heerlijk om je zo nu en dan even de stuipen op het lijf te laten jagen door die enge circusartiesten. Leuk hoe dat kleine ventje clowns omschrijft; ze zijn zo nep met hun zogenaamde grote vrolijk opgemaakte smoel; je weet nooit wat er echt achter schuilt. En zo zit het maar net.

Film kent een geweldige sfeer, heerlijke muziek en veel spanning + de clichématige (maar werkende) angstaanjagende (schrik)momenten. Van begin tot einde lekker creepy. Leuke verrassing was dit.

avatar van dutchtuga
Mooi dat er nog liefhebbers bij komen

avatar van HarmJanStegenga
Zeker! Als je nog meer 80's horror-aanraders hebt, hoor ik het graag. Ben namelijk één en ander aan het verkennen.

avatar van dutchtuga
Om een beetje in carnaval sferen te blijven: Funhouse al gezien?

avatar van HarmJanStegenga
Nee, maar binnenkort denk ik wel. Staat op de lijst. Thanks!

avatar van FillumGek
Clowns, ik ben er dol op! Gemalen, in stukken of geflambeerd; het gaat er in als zoete koek. Een èchte fobie is het niet, maar ik wel een absolute hekel aan clowns. Vreemd eigenlijk dat clowns staan voor enorme lolbroeken terwijl ik echt geen mens ken die clowns echt leuk vindt. Misschien Bassie, al had ik daar ook zo mijn bedenkingen bij als ie weer eens begon te piepen. Ik heb vandaag ook al Killer Klowns from Outer Space en The Funhouse bekeken dus mijn jaarlijkse portie carnival/clowns zit er al weer bijna op. De kans dat ik vannacht huilend wakker word is dan ook groot. Maar goed, de film.

Het is precies zoals in deze film waarom ik zo'n enorme hekel heb aan clowns, die ziekelijke drang naar aandacht. Net op het moment dat de echt coole acts van start gaan; de vuurspuwer, de acrobaten, noem ze maar op, komen zogenaamd onverwachts de clowns de ring in sprinten om de show te stelen. Doet me denken aan vroeger toen ik als kleuter op de foto mocht met een circusaapje. Helemaal geweldig, totdat er rechts van mij een grote clown kwam staan die ook zonodig op de foto moest. No way dat ik nog lachte naar het vogeltje. Clownhouse geeft nog maar eens een duidelijk bewijs voor reden numero twee om clowns te haten: iedere lunatic kan zo'n pak aandoen en een beetje rondhuppelen. Niemand die weet wat die allemaal in die wijde broek heeft zitten. Brrr. Dan de film...

Ondanks het enorm angstige gegeven valt het toch wat tegen. Aan de carnival-sfeer ligt het niet, die zit er goed in. Gezellige boel, kraampjes hier, ballonnetjes daar en het verplichte bezoekje aan de waarzegster die een of ander lulverhaal op hangt waar je kleine kindertjes bang mee maakt, maar waar verder geen haan naar kraait. In de jaren '80 ging je nog zo'n tent binnen, nu bel je AstroTV. Wanneer de echte clowns door de psychopaten worden vervangen is er nog niks fout gegaan, ik verwachtte echt een topper.

Helaas was de film daarmee al over zijn hoogtepunt heen. De jonge cast doet het niet verkeerd, maar het is echt teveel geruzie onderling. Vooral de debuterende Rockwell werd op een gegeven moment erg voorspelbaar in zijn flauwe grapjes. De bodycount heb ik waarschijnlijk ook al voor een groot deel verraden door het een 'jonge cast' te noemen. Het aantal kills is op één hand te tellen, zelfs wanneer je nog een verdwaald voetzoekertje per ongeluk in je klauw laat afgaan. Daarbij gebeuren de kills offscreen of is Salva vergeten de bloedkraan open te draaien.

Dan waren er nog wel een aantal spannende scenes rondt het huis met de sluipende clowns. Jezelf inleven kost dan ook weinig moeite. Je moet er niet aan denken dat je rustig op je bed aan het lezen bent en opeens de deur openzwaait en er een wit lijk in een regenbooggordijn je komt vermoorden. Helaas is de uitwerking dus iets te povertjes. Meer kills, meer bloed en minder babygekrijs had de film nog wat (on)aangenamer gemaakt.

avatar van Hollywood007
Superfilm. Deze heeft me echt verrast. Ik ben een paar keer serieus geschrokken. En dat voor een film van 1989. We zijn al zoveel gewoon tegenwoordig dat de meeste (redelijk) oude films niet echt werken op gebied van schrikeffecten. De techniek was toen ook niet zoals nu natuurlijk. Maar bij deze Clownhouse dus wel. Een simpel verhaal, zonder al te veel poespas. Gewoon spannend. Wel is het meer een jeugdfilm. Een prima film voor jeugdige kijkers die de eerste stappen in het horror genre zetten en rustig willen beginnen. Het moet niet altijd een ingewikkeld verhaal zijn of vol met computerized special effects zitten.

avatar van Halcyon
Deze is al eventjes uit op DVD. Heb hem maar besteld. Nu is het nog zoeken naar enkele andere films die nog steeds niet op DVD verschenen zijn... (waaronder Poughkeepsie Tapes en de originele Woman in Black).

avatar van DutchTakeshiro
Clownhouse is een redelijke horrorfilm. De film is eigenlijk alles behalve eng en vrij tam. Dit mag de pret niet drukken want er wordt wel een leuk sfeertje neergezet. De doelgroep voor deze film is duidelijk kinderen (rond de 10). Voor echte beginners in het horror genre is dit geen slechte film om mee te beginnen. Ik denk dat zowat iedereen wel een afkeer heeft voor clowns. Dat is dan ook de kracht van de film. Het hoeft allemaal niet zo eng te zijn, de clowns zijn al luguber genoeg.

Nathan Forrest Winters, Sam Rockwell en Brian McHugh zetten een leuke rol neer. Rockwell speelt duidelijk de vervelende oude broer die zijn broertjes continu watjes noemt. Dit is allemaal heerlijke cliché maar zo zal het vast altijd blijven. McHugh speelt de middelste broer die het altijd opneemt voor zijn jongste broertje. Het verhaal centreert zich het meest rond het karakter van Forrest Winters. Hij is het jongetje met een fobie voor clowns, ook wel coulrofobie genoemd. Het samenspel tussen de drie is leuk, ik heb het zeker heel wat slechter gezien.

Victor Salva weet met Clownhouse een redelijke horror neer te zetten. Duidelijk het engste van de film zijn de clowns. Voor de horror junks zoals ik is dit veel te tam. Ik vond de film persoonlijk vrij lang duren (en de film is maar 81 minuten). Maar er is ook wel wat nostalgisch aan deze film: de sfeer is prima en het gedrag van de broers is herkenbaar. Tevens is het verhaaltje vrij origineel. Al met al een aardig filmpje.

avatar van Richard_Voorhees
Victor Salva, bij mij bekend als regisseur van de Jeepers Creepers films en Rosewood Lane, maakte met Clownhouse een erg sterk regiedebuut. Helaas niet (officieel) op DVD verschenen, maar gelukkig is hij ook op o.a. youtube te vinden.
Een jongetje gaat met zijn oudere broer en een vriend naar het circus. Na een onheilspellende toekomstvoorspelling gaan ze de show van de clowns bekijken. Het jongetje heeft het duidelijk niet zo op de clowns, maar later blijkt dat dit andersom ook zo is!

Zelf ben ik vroeger nooit bang geweest voor clowns, maar ik weet nog wel dat ik de kriebels kreeg van de plaaggeest in de gelijknamige afleveringen van Bassie & Adriaan. Hierdoor lukte me het me toch om me te verplaatsen in de angst van het hoofdpersonage.

De kinderen acteren helemaal nog niet zo slecht in deze film. Vooral Nathan Forrest Winters is overtuigend als het hoofdpersonage Casey en Sam Rockwell is vermakelijk als zijn cliché oudere broer.
De clowns zijn hier en daar echt goed creepy. Vooral die ene met de "boosaardige make-up" weet wel best angstaanjagend te zijn. Vooral in de momenten waarin hij in het halfduister naar zijn slachtoffer(s) staat te loeren. Ook zijn er hier en daar een aantal verontrustende scenes, zoals de scene waarin de clowns met een strop staan te spelen.
Ook de soundtrack is effectief en weet de griezelige scenes prima te ondersteunen.
Overall vind ik dit een erg toffe en sfeervolle jaren '80 horror die bij veel mensen tot de verbeelding zal spreken. Een aanrader voor de liefhebbers.

avatar van jeroentjuhhhhh
Victor Salva is een viespeukje. Na deze film aangehouden én 3 jaar gekregen. Reden? Hij kan niet van kleine jongetjes afblijven. Met dat in het achterhoofd is het een bijzonder ongemakkelijke kijkervaring. De manier waarop de film opent is gewoonweg naar. Allemaal half naakt (terwijl het in soortgelijke films áltijd in pyjama was, zeker op deze leeftijd) en met veel twijfelachtige kaders. Camera mag best iets hoger, soms. ''Grappig'' genoeg ging de beste man, na het uitzitten van zijn straf, verder met een film van DISNEY. Ha ha.

Clownhouse zelf is niet zo tof als ik had verwacht. Wel behoorlijk sfeervol, zeker een volbloed 80's tienerhorror. Geweldige soundtrack ook. Maar verder een wat duffe, weinig excentrieke, nogal veilig filmpje. Clowns zijn hier ook meer een populariteits-item dan dat het daadwerkelijk voor een extra ''laag'' (of creativiteit) in het verhaal zorgt. Vermakelijk, maar met een bittere nasmaak.

avatar van yeyo
Ondertussen heeft Salva's pedofiele verleden het al tot volwaardig mememateriaal geschopt en worden de booswichten uit zijn horrorfilms op de gekende puberkanalen (IMDB boards, Reddit) geïnterpreteerd als metafoor voor zijn eigen kinderlokkende persona. Toch heb ik de indruk dat Salva in Clownhouse eerder sympathiseert met het mollig ventje (dat op de koop toe nog eens 'Casey.' heet) dat indruk wil maken op zijn oudere broers tijdens een pyjamafeestje: het krankzinnig trio wordt in deze context dan ook niet als een echte bedreiging gezien, maar eerder als een facilitator van allerlei Brokeback Mountain-achtige taferelen (samen gezellig in bad, schaamhaar vergelijken, blootkonts slapen) of alsof Salva zich luidop afvraagt: "waar waren al die moordende clowns in mijn kindertijd?"

avatar van Lui
Lui
De dvd die MGM van deze film uitbracht (en al lange tijd OOP is) staat voor bizar hoge prijzen op Amazon!
Er is overigens ook een Duitse "Lost Classics" dvd. Deze is een stuk goedkoper.

avatar van alexspyforever
Tja interessant concept dat wel zeker om de killers te laten doorgaan als clowns die blijkbaar voorliefde hebben voor voor mime. Nu moet ik wel zeggen als je zo een bijl in je rug krijgt denk ik toch dat eenieder het uitschreeuwt van de pijn en niet enkel je mond wijd opent. Het duurt ook wel tergend langzaam voor de film echt op gang komt met de gebruikelijke oninteressante activiteiten die vaak voorafgaan aan een slasher. De kinderen zijn vrij oninteressant en irritant, kibbelen dat het een lieve lust is. Het gebruikelijke haantjesgedrag tussen jonge gastjes. De langste clown was nog wel creepy, maar helaas lagen de clichés er ook wel weer vingerdik op. Op den duur werd het zo voorspelbaar dat ik er zelf ambetant van werd. Kinderhorror kan ik best nog wel pruimen maar dit was echt te dom, flauw en clichématig om veel lichtpuntjes te zien. Ik durf wedden dat bepaalde mensen deze film prijzen en films als Dolls en Don't be Afraid of the Dark afkraken omdat het te kinderachtig is...

avatar van broncode
Je moet d'r natuurlijk rekening mee houden dat deze film in 1989 is gemaakt en daarom valt hij niet echt tegen, maar echt goed is hij natuurlijk ook niet als je bedenkt bv dat The exorcist niks aan kracht heeft in geboet.
Alle clichés worden uit de kast getrokken om het kleine budget te verhullen, maar de timing van die clichés is dan wel weer goed te noemen.
Verder een zoutloos gedoetje

avatar van mrklm
Regisseur Salva werd na het maken van deze film veroordeeld wegens seksueel misbruik van één van de minderjarige hoofdrolspelers. Dat Salva daarna toch nog in staat werd gesteld om meer films te maken (waaronder de twee Jeepers Creepers) is om die reden op zijn minst opmerkelijk te noemen. 'Clownhouse' is zijn eerste langspeelfilm (er is overigens een verwijzing naar de korte film 'Something In The Basement' die hij in 1986 maakte) en hoewel het acteerwerk van de drie hoofdrolspelers en de dialogen de middelmaat niet ontstijgen, is deze horrorfilm toch onderhoudend genoeg om het een bescheiden aanrader te maken. Het verhaal van drie ontsnapte psychopaten die de clowns van een nabij optredend circus vermoorden, zichzelf vervolgens vermommen als die clown en drie broers terroriseren die alleen thuis zijn, is prettig eenvoudig. Salva slaagt erin om elk van de plotselinge verschijningen van één van de clowns te maken tot een effectief schrikmoment waarmee hij bovendien de suspense verhoogt. Let op het moment waarop Rockwell (als de oudste van de broers) de stroomvoorziening in het huis herstelt en later wanneer hij als clown vermomt langs een raam loopt. Salva filmt hun gezichten vrijwel uitsluitend in close-up, wat de angst voor de clowns versterkt. Er is bovendien een prima elektronische (lowbudget-)score van Michael Becker en Thomas Richardson waardoor 'Clownhouse' absoluut een bovengemiddelde griezelfilm is.

avatar van Collins
De film, heeft veel van een spelletje ‘hide and seek’. De personages zijn met dit spel bijna de gehele film bezig. En dat is dus niet goed. In een slasher moet ook nog een beetje gekilled worden, toch? En dat gebeurt maar steeds niet.
De film heeft trouwens sowieso niet alles in zich om een lekkere slasher te zijn. De drie killerclowns zijn op zich wel ok, maar eigenlijk is er slechts één clown die er toe doet. Eén clown die iets van een persoonlijkheid bezit. De andere clowns zijn haast onzichtbaar. Had het dus bij die ene killerclown gelaten, denk ik dan. Wat is er mis met één opzienbare en creepy killer, die je de stuipen op het lijf jaagt. Daar is helemaal niets mis mee. Foute keuze dus.
Kills zijn er trouwens weinig. Het plegen van kills is niet de sterkste eigenschap van de clowns. Ze achtervolgen potentiële slachtoffers liever. Ze duiken heel stuntelig op en weer weg en vergeten vervolgens om in de killerstand te gaan staan.
In de grote finale verstoppen de clowns zich in een huis gevuld met potentiële slachtoffers en lijken zelfs dan niet erg van plan te zijn om eens lekker wat kills te plegen. ‘t Is nog steeds hide and seek. Niet eng en spannend, maar wel heel stuntelig dus. Zo stuntelig dat het niet eens komisch is. Zo stuntelig dat alle vrees voor de clowns allang is verdwenen als ze opeens dat gaan doen waarvoor ze zijn ingehuurd.
De kills die volgen zijn weinig spectaculair. Ze zien er clean en onbedoeld uit. Als ongelukjes. Er is geen bloed of gore. De kills imponeren totaal niet.
De belaagde personages zijn trouwens voornamelijk kinderen. Tja. Home Alone referenties genoeg dus. En zo neigt de film erg naar een veilige horrorfilm voor jeugdigen en is eigenlijk niet leuk.