Ook dit blijkt weer een Dostoyevsky bewerking te zijn door Bresson,ditmaal van zijn saaiste roman witte nachten(ook verfilmd oa door Visconti).Afgaande op de synopsis zou je het niet zeggen,zeker niet als je bedenkt dat die synopsis identiek is aan de gehele inhoud

,maar we blijken hier te maken te hebben met een Bresson die....komische elementen bevat

Ik dacht eerst dat die humor onbedoeld was,maar halverwege krijgen we al een Godardiaans hautaine cinemasequentie met een werkelijk hilarische spoof op een sterfscène, voorgeschoteld en de humor van het slot spreekt wel voor zich.
Op het 1ste gezicht lijkt het dus een standaard Bresson te zijn over een soort Asperger patient bij wie het onnatuurlijke acteerwerk juist door zijn conditie erg naturel overkomt.Dat hij fysiek een kloon is van Léaud mogen we in dit soort films verwachten.Gelukkig heeft hij dus een vrouwelijke tegenspeelster,de wonderschone Marthe wier naakte lichaam

liefdevol in beeld wordt gebracht(Bresson was een exploitant als iedereen,nooit zie je lelijke grietjes in überarthouseflicks

)
die wanhopig verliefd is op een hoornrnbrillendrager

.
Filmisch is dit ook een vrij standaard Bresson met minitieuze observatieve van lichaamstaal,absurd onnatuurlijke dialogen,vreemde montagekeuzes en een minimalistisch decor.De regisseur laat uiteraard hier en daar opzettelijk narratieve lacunes vallen,maar de intrige is dermate eenvoudig/afwezig dat we wel kunnen zeggen dat deze Bresson vrij toegankelijk is.
De soundtrack wordt verzorgd door straatmuzikanten die duidelijk een tijdje niet onder de douche zijn geweest,en zowaar een bossa nova orkestje.