Ercole al Centro della Terra (1961)

Alternatieve titels: Hercules in the Haunted World | Hercules vs. the Vampires | Hercules in the Center of the Earth | The Vampires vs. Hercules | With Hercules to the Center of the Earth

Italië
Actie / Fantasy
91 minuten / 81 minuten (korte versie)

geregisseerd door Mario Bava en Franco Prosperi
met Reg Park, Christopher Lee en Leonora Ruffo

Hades heeft de vriendin van Hercules naar de onderwereld ontvoerd. Alleen een magische steen kan zijn geliefde nog redden, maar die ligt in het midden in de onderwereld. Hercules gaat op pad om de steen te vinden en zijn geliefde te redden.

Een van de beste Hercules films uit de jaren 60.

avatar van Brix
Nummer 2 op mijn lijst van favoriete Hercules films.
En Reg Park is nummer 1 op mijn lijst van favorieteHercules acteurs.

avatar van Brix
Opnieuw bekeken, voor de zoveelste keer...blijft leuk.
Ook na al die jaren.
Pretentieloos amusement van de betere soort.
Begin jaren zestig in de (bomvolle!)bioscoop gezien.
Dit genre was destijds helemaal'in'.

Christopher Lee speelt hierin (hoe kan het ook anders?) een vampier.
Reg Park blijft de beste Hercules voor mij.

avatar van Drs. DAJA
Toch een behoorlijke prestatie; Bava weet van op papier absolute camp een visueel schitterend schouwspel te make. Natuurlijk vind de camp haar weg nog wel naar de film onder andere in beangstigend platte personages en in de afschuwelijke vorm van een rotsmonster... De film wordt dan ook vooral gesierd door haar kleurenballet, door de geweldige decors en door de met momenten zelfs briljante creature-design. Ercole al Centro della Terra is een platte film maar is door Mario Bava die zichzelf op visueel vlak overtreft, uiterst vermakelijk.

avatar van alexspyforever
Ik hou wel van Griekse mythologie maar films of series erover gaan bijna allemaal over Hercules of oorlogen, hetgeen me al veel minder kan boeien. Bovendien vind ik Hercules maar een domme spierenbundel met weinig brains en dat werd in deze film ook weer eens bevestigd. en zijn vriend Theseus vind ik al niet veel beter. Wie op veel vrouwelijk schoon hoopt, zal bedrogen uit komen. Niet enkel is hun aantal en bijdrage beperkt, echt verleidelijk vond ik ze niet. Nuja daar zal het jaartal 1961 wel iets mee te maken hebben zeker? Verhaal net als de karakters zijn erg vlak. Visueel was het best wel OK vooral dan de scènes in de onderwereld, hoewel daar toch opvallend weinig te zien was. Weinig actie (hetgeen ik als niet-actie fan niet zo erg vond), maar helaas weinig horror en ook het fantasy gehalte viel dik tegen. Dus avonturenfilm met niet al te veel avonturen kan ik er misschien nog van maken met vooral veel onzinnige romantische dramatiek. Gelukkig heb ik de korte versie gezien.
En Persephone de favoriete dochter van Pluto/Hades? Wacht eens even, Persephone is toch zijn vrouw (die hij eigenlijk tegen haar wil naar de onderwereld ontvoerde)? Welke malloot had dat nu bedacht?

alexspyforever schreef:

Nee, dat laatste zeker niet.
In de Italiaanse peplum films wemelde het doorgaans a.h.w. van de adembenemende schoonheden.
Het kon gewoon niet op.
Een wat ongelukkige casting lijkt mij in dit geval eerder aan de orde

avatar van alexspyforever
Brix schreef:

Nee, dat laatste zeker niet.
Het kon gewoon niet op.
Een wat ongelukkige casting lijkt mij in dit geval eerder aan de orde

De vrouwen waren wel mooi hoor, alleen voor een film over mythologie was hun aandeel toch pover. Maar zoals ik al zei ben ik niet echt te vinden voor verhalen over spierbundels. Ik wilde gewoon alle horrorfilms van Mario Bava hebben gezien en dit was een van de enige die ik nog niet had gezien. Enkel nog Baron Blood nu.

Verschijnt 25 oktober eindelijk op Blu-ray, van Koch Media