It Happened at the World's Fair (1963)

Avontuur

geregisseerd door Norman Taurog
met Elvis Presley, Joan O'Brien en Gary Lockwood

Een piloot wordt tijdens de Wereldtentoonstelling in Seattle verliefd op een verpleegster. Zijn partner probeert hem weer aan het werk te krijgen om zo hun financiële problemen op te lossen, maar de opdracht die hij binnenhaalt blijkt niet helemaal pluis te zijn.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Deze zeer gemiddelde Elvis-film kent leuke liedjes maar een saai verhaal. Zodra Elvis de wereldtentoonstelling bezoekt, zakt het in. Elvis' manager Col. Tom Parker (Dries uit Breda, Nederland) had financieel belang bij deze film ivm promotie van de tentoonstelling.

avatar van Metalfist
Swinging higher than the space needle with the gals and the songs at the famous Worlds Fair!

Ik had nog nooit in mijn leven een Elvis film gezien. Ze geven er wel vrij veel op TCM maar het leek me nooit de moeite om er eens één op te zetten. Iets dat veranderde toen ik in het James Dean topic las dat Elvis vaak met Dean wordt vergeleken. Dean is één van mijn favoriete acteurs dus ik vroeg me af wat Elvis hier vanaf ging brengen.

Eerlijk gezegd, ik snap de link met James Dean langs geen kanten. Dean is een bijzonder charismatisch iemand die in zijn weinige rollen me vaak heeft kunnen bekoren. Elvis is op zijn eigen manier ook wel charismatisch maar is als acteur niet veel soeps. It Happened at the World's Fair wordt dan ook precies meer gebruikt als promotie voor de eigenlijke wereldtentoonstelling. Ik had ergens verwacht dat, ik weet ook niet waarom, Elvis een komische timing ging hebben maar niets bleek minder waar te zijn. Het enige wat hij doet is nogal houterig een vrouw te versieren, hij probeert het toch, en barst om de 5 minuten te pas en te onpas in nummers uit. Nu ben ik geen Elvis fan, we hebben hier thuis één dubbelcd liggen en ik denk dat ik hem één keer heb geluisterd. Ik zeg niet dat het slecht is, het zijn vaak wel catchy deuntjes, maar ik snap niet wat iedereen er zo geweldig aan vind. Soit, de nummers in It Happened at the World's Fair zijn dan ook niet van een erg hoog niveau. Joan O'Brien is alleen maar voor haar looks gecast maar meer heeft ze ook niet te zoeken in de film. Eerlijk gezegd heb ik bijna een hartsgrondige hekel aan kinderen in films. Er zitten soms uitzonderingen tussen (The Omen o.a.) maar het meeste van de tijd kunnen ze echt niet acteren. Dit gebeurt ook met Vicky Tiu die de kleine Sue-Lin speelt. Als ik Elvis was geweest had ik dat joch in het reuzenrad vast gebonden en haar pas na een aantal uur terug los gelaten. Wel is dat andere joch in de film wel de moeite waard. Ik heb het over de kleine jongen die Elvis tegen zijn schenen schopt. Op zich niets speciaals maar het is wel het allereerste rolletje van Kurt Russel die later Elvis zou eren in Elvis (1979) . De rest van de cast was niet zo bijzonder.

Nu weet ik niet wat de gewoonte is in de Elvis films maar in It Happened at the World's Fair is het verhaal toch geen vette. We krijgen niets meer dan een simpel plot waar de goedzak van dienst verliefd wordt op de enige vrouw die hij niet kan krijgen. We hebben het al meer (en beter) gezien in andere films en de toevoeging van de goedzak zijn gokkersvriend is niet echt de moeite waard. Het hele subplot met die irritante Sue-Lin had voor mijn part ook niet gehoeven. Ik twijfel er dan ook aan of ik ooit nog me aan een andere Elvis film zal wagen want naar wat ik lees is in elke film van Elvis het verhaal van dit niveau en daar pas ik eerlijk gezegd voor. Misschien als er ooit nog eens één op tv komt maar dan ga ik toch eerst de site hier raadplegen...

De film bevat weinig memorabele stukken. Ik heb hem een goeie 2 uur geleden uitgezien en ik kan me nog maar weinig fragmenten herinneren. Het enige waar de film de moeite voor waard is, is het kleine rolletje van een piepjonge Kurt Russel. Ach, voor de die-hard Elvis fans zal dit wel leuk zijn zeker.

avatar van Brix
Feit is wel dat Elvis zijn meeste films zelf ook niet om aan te zien vond.
Zijn manager (Parker) bepaalde in welke films hij moest spelen.
Presley had er een hekel aan.

De beste, of minst slechte zo men wil, zijn de westerns waarin hij speelde.
'Charro' was zijn persoonlijke favoriete film, hoewel ik die veel minder vond dan bijvoorbeeld 'Flaming Star' of 'Love me tender'.
Nou ja, er zijn nog wel andere niet-westerns die ook redelijk uit de verf komen.
Maar echt goede films heb ik eigenlijk nooit gezien met Elvis.
En ik heb er geen een gemist, hoewel ik geen echte Elvisfan ben.

Deze,'It happened at the world's fair' is een van de vele zeer matige Elvis films.

avatar van WB
WB
Tja, wat moet je zeggen bij zo'n film. Heb er niet veel uit die tijd gezien, maar het verhaal is volgens mij ook voor die periode flinterdun. Het acteerwerk is tevens houterig, af en toe irritant en de liedjes zijn simpel, maar 'catchy'.

Kurt Russel in deze film als klein ventje? Grappig om te lezen