Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 197 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Zoe Saldana en Sigourney Weaver
IMDb beoordeling:
7,4 (125.121)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2025
Beleef deze film nu bij Pathé! TIPOn Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Vanaf 5 februari in 98 bioscopen
Plot Avatar: Fire and Ash
"The world of Pandora will change forever."
Jake Sully en Neytiri hebben na het einde van 'Avatar 2' het waterkoninkrijk van de Metkayina clan tot hun nieuwe thuis gemaakt. Maar ze zullen daar niet in vrede kunnen blijven. Miles Quaritch leeft immers nog. Is hij nog steeds uit op wraak nadat zijn zoon Spider hem redde, maar is hij teruggekeerd naar Jake's familie? Neytiri zal waarschijnlijk niet blij zijn dat hij nog leeft, want ze geeft hem zeker de schuld van de dood van haar zoon Neteyam.
Externe links
Social Media
Acteurs en actrices
Jake
Neytiri
Kiri
Quaritch
Varang
Spider
Ronal
Tonowari
Norm
Mo'at
Reviews & comments
SergioMalick
-
- 1233 berichten
- 1840 stemmen
Ik was fan van de eerste, maar de tweede viel tegen. Deze vond ik wel weer tof. Lekker duister, een fijne bad girl en zeer spektaculair.
Die 2 mjd gaat ie wel halen.
Kleine 4,5
Waar heb je hem gezien en wat is de beste versie? Heb in Den Bosch 3D Ultra Laser bij Kinepolis in een hele fijne rustige zaal. Of dan richting een andere stad voor IMAX of iets anders?
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Waar heb je hem gezien en wat is de beste versie? Heb in Den Bosch 3D Ultra Laser bij Kinepolis in een hele fijne rustige zaal. Of dan richting een andere stad voor IMAX of iets anders?
Ik zag m in Imax Rotterdam. Zaal was nog voor geen 20% gevuld. Zat lekker rustig op rij 9 met niemand direct naast me.
Voordeel van een 3d film is dat ook niemend op z’n telefoon kijkt. Al weet ik dat niet zeker want de meeste mensen zaten achter mij.
Ook geen pauze gelukkig.
mrklm
-
- 11437 berichten
- 9929 stemmen
Omdat de aanwezigheid van “Airbreather” Spider [Champion] een gevaar is voor de Omatikaya sturen Jake [Sam Worthington] en Neytiri [Zoe Saldaña] hem weg. Dat vinden Lo’ak [Britain Dalton], Kiri [Sigourney Weaver] en Tuk [Trinity Jo-Li Bliss] niet leuk. Ze laten hun ouders achter om Spider te vergezellen en belanden in het ene na het andere avontuur. Jake en Neytiri gaat op zoek, Quaritch [Stephen Lang] sluit een verbond met de agressieve Ash People onder leiding van Varang [Oona Chaplin] en het eindigt uiteraard met een “veldslag”. Ruim drie uur met volop actie en prachtige plaatjes, maar het verhaal is voorspelbaar, de dialogen zijn afgezaagd en vooral het spel van de jonge cast laat te wensen over.
Ik heb 'm overigens in 2D gezien.
egelhunter
-
- 502 berichten
- 696 stemmen
Ik als groot Avatar fan keek weer uit naar dit nieuwe deel. Al wist ik dat het wel eens een minder deel kon zijn. En dat was het ook.
Maar de ruim 3 uren vlogen toch weer voorbij. Dus dit zegt ook wat over de kwaliteit.
Het ziet er weer prachtig uit allemaal. Maar het is weer meer van hetzelfde.
Ik zie het als de Back to the Future films. 3 geweldig goede films. Maar met het deel toch wat minder.
Maar waarom moeten die films zo verdomd lang duren. 2,5 uur is meer dan lang genoeg.
Ik ga deze toch nog een keer herzien in de bios. Alleen al omdat je deze film in 3D gezien moet hebben op het grote doek. En dat kan alleen nu. ( vorige 2 delen ook beide 2x in de bios gezien ). Thuis op tv is dit gewoon een andere film.
Fluvver
-
- 117 berichten
- 234 stemmen
Visueel prachtig. Dit deel was echter zo leeg. Het verhaal, de muziek, de acteurs en de wereld voelt zo leeg en zielloos aan. Slechte film die ik dit jaar ik de bioscoop heb gezien en de speelduur is zooooooooooooo lang....
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4521 stemmen
Als die coronaperiode ons nou iets positiefs heeft opgeleverd dan is het wel dat we grotendeels van 3D af zijn. Ineens was dat vies en besmettelijk, zo'n brilletje (al moest je hem bij ons gewoon kopen en hoefde dat ding niet terug). Waar voorheen vaak de eerste twee weken er enkel voorstellingen in 3D waren (ik kijk vooral naar jullie Disney!) daar is dat daarna verdwenen. 3D bestaat nog, maar keurig naast glorieus 2D. De laatste film die ik zag in 3D was Avatar II en nu dit tweede vervolg er kwam was het helaas weer zover. Avatar is toch the one that started it all en deze eerste volle week draait hij een enkele keer hier in 2D maar dan ofwel erg laat of doordeweeks als een mens moet werken. Dan toch maar dat brilletje opgevist, € 1,50 extra betaald (janken eigenlijk) en nu en dan met koppijn gekeken.
Wat me sowieso weer opviel: 3D voegt echt helemaal niets toe. Ja, voor je gevoel zit er iets meer diepte in maar laten we stiekem eerlijk zijn: dat zie je in 2D ook wel. Je ogen en hersenen denken die 3D er wel bij. En bij focus op een bepaald personage leken andere delen juist erg lelijk, alsof de 3D niet goed werkte en je gewoon dubbel zag (dat lag niet aan mijn brilletje, ik kreeg ook een nieuwe vandaag en beide deden dat). Voorts viel me op dat het beeld wat kleiner lijkt. Als ik het brilletje af en toe afdeed was het scherm gewoonweg groter voor m'n gevoel en imposanter. Alsof dat brilletje voor een te duidelijk omrand kader zorgt waardoor de grootsheid van het witte doek juist verdween. Dus beste filmmakers (en James Cameron voorop): kappen met deze nonsens!
Maar goed, 3D of 2D, de film is sowieso een enorme drol. De film mist elke vorm van urgentie en dit hele hoofdstuk (om het maar te noemen) had op een enkel plotelement zo verwijderd kunnen worden zonder iets wezenlijks te missen. Personages boeien niet, scènes duren ellenlang en vertellen niets nieuws en visueel vond ik de film erg saai (op een enkel tof shot na zoals aankomende vliegende wezens met die zon die achter de planeet verdwiijnt). Maar het was ook een hoop kitsch.
En waar Cameron normaal superieur is, namelijk in actiescènes ensceneren en doseren, daar was hier niets van te zien. Rommelig in beeld gezet en ze duurden maar en duurden maar. Het is hier echt de lengte die de film naar een echt laag cijfer drukt omdat ik me domweg stierlijk zat te vervelen.
De schurken van dienst zijn nog wel oké en beter dan de saaie Sully. Vooral Oona Chaplin is een fijne aanvulling. Maar de film redden had ze nooit gekund. 1,0*.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 berichten
- 5077 stemmen
Ik zag m in Imax Rotterdam. Zaal was nog voor geen 20% gevuld. Zat lekker rustig op rij 9 met niemand direct naast me.
Ik hoor van meer kanten dat ze met weinig mensen in de zaal zaten. Ook op tijden dat je drukte verwacht. In de VS lijkt de opening best goed te gaan worden, gewoon de beste opening van 2025. Blijft Nederland achter of is het toeval. Zelf weinig interesse. Ik zag deel 1 en 2 nog niet en de trailer vond ik al lang duren.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Ik hoor van meer kanten dat ze met weinig mensen in de zaal zaten. Ook op tijden dat je drukte verwacht. In de VS lijkt de opening best goed te gaan worden, gewoon de beste opening van 2025. Blijft Nederland achter of is het toeval. Zelf weinig interesse. Ik zag deel 1 en 2 nog niet en de trailer vond ik al lang duren.
Donderdagmiddag 12 uur had ik het iets deukker verwacht, maar niet veel. Film zal het toch weer van de lange adem moeten hebben. Maar voor 17 euro ben jecwel echt dik 3 uur effe weg naar Pandora.
Als je er nog geen gezien hebt, kun je hier zo heen. Verhaal stekt toch weinig voor Maar Avatar in 3D Imax is echt een belevenis. Moet je toch eens hebben meegemaakt.
mjk87 (moderator films)
-
- 14537 berichten
- 4521 stemmen
Even los van mijn eigen score hier, iets dat mij opvalt (en anderen ook merkte ik in sommige berichten op social media). Ondanks de enorme omzetten die de eerste twee films draaiden en ook deze zal draaien (wel iets minder met 1,5-2 miljard vermoed ik vanwege net iets lagere scores dan deel 2, minder lange tijd sinds de vorige film en vooral weinig dagen tot kerst dus een minder langer periode rond de feestdagen) is er iets dat heel gek is.
De culturele impact* is vrijwel nihil. Half de wereld gaat naar de films, kan vaag wel bedenken dat het om Pandora gaat en blauwe wezens (ik vraag me af hoeveel weten hoe die soort heet) en dat is het. Geen echte expanded universe, weinig tot geen merchandise (kan ook een keuze van Cameron zijn), weinig fan fiction maar ook nergens memes. Als je dat vergelijkt met sommige series of veel andere films. Of dat nu vroeger Star Wars was of recenter een Frozen. Daar zou eens een academische paper over geschreven moeten worden. Iedereen gaat naar de film en daarna heeft niemand het er meer over. En dan vooral: waarom ging men en masse wel naar deel 2? Van de eerste film die toen het nog vrij nieuwe 3D bracht snap ik dat nog wel.
Oké dat is wat gechargeerd maar ik denk dat de meesten mijn punt wel begrijpen.
*Impact op filmtehcniek en 3D etc is er wel natuurlijk maar ik bedoel echt iets anders. Dat Avatar los van het bioscoopbezoek in cultuur en maatschappij eigenlijk niet bestaand is.
Marky73
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
Wat duurt deze film lang, ik denk dat dit al veel zegt. Ja, erg mooi gemaakt en schitterend om in de bioscoop te zien. Een uurtje korter had de film zo veel beter gemaakt.
Er komt niet heel veel meer diepgang en je ziet al aankomen welke kant het opgaat allemaal.
Vonden deel 1 en 2 fantastisch, deze 3e hadden ze niet hoeven maken.
Dick Starbuck
-
- 110 berichten
- 111 stemmen
Samen met de vrouw gekeken in de bios. Net als de vorige 2 delen. Weer een fijne bioscoopfilm. Meer tempo en actie tov deel 2. Oke duurt te lang en het verhaal is mwah. Maar het is een bioscoop ervaring van de bovenste plank. Gelukkig had Pathe een pauze ingelast. De wereld is vet en ik vond de film niet zielloos en leeg. Maar smaken verschillen. Op tv zal het minder zijn. We hebben genoten. 4 sterren
Thorongil
-
- 1621 berichten
- 691 stemmen
Eerste keer HFR gezien, was toch maar raar precies dat in sommige actiescenes de beelden zich precies versnelt afspelen alsof de film aan 125% van de snelheid werd gedraaid. Het begin van de film vond ik best goed, met de windtraders en de introductie van Varang. Daarna zakt de film ineen en wordt het allemaal langdradig en déjà vu.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
De culturele impact* is vrijwel nihil.
Dat Avatar los van het bioscoopbezoek in cultuur en maatschappij eigenlijk niet bestaand is.
Dat klopt wel en iis eigenlijk echt bizar. De boodschap van Avatar is namelijk veel passender en.urgenter dan die van Star Wars en de MCU. Avatar houdt ons een spiegel voor over hoe wij omgaan met de natuur. Misschien is het omdat de mensen de bad guys zijn, dat we het niet naar buiten de bioscoop trekken.
Nog veel bizarder vond ik dat bij de MCU de hoofd bad guy (Thanos) ook juist de natuur wil redden. Kennelijk vinden we dat fout.
Kan daarom ook niet anders concluderen dat we verdoemd zijn.
The Brain
-
- 278 berichten
- 282 stemmen
Van de vorige twee delen heb ik al enorm genoten in de bioscoop dus nu in het eerste weekend dat deze draait naar de bioscoop, natuurlijk in 3D Meestal belooft een tweede of derde deel in een reeks weinig goeds en blijkbaar denken meer mensen er zo over want de grote zaal van de bioscoop in Hengelo was bijna leeg. Met het publiek dat er wel was heb ik gebiologeerd naar de film zitten kijken. Wat er visueel wordt voorgeschoteld is wederom overweldigend!
Met een speelduur van drie uur is het een hele zit, toch vond ik de film niet te lang duren. Cameron weet steeds weer de spanning tot een climax op te bouwen wat een hele prestatie is. Voor het verhaal, goede dialogen of uitzonderlijke acteerprestaties hoef je echt niet naar deze film. Het is een avonturen film pur sang en je valt van de ene in de andere actiescène. Absoluut een film voor het grote doek en 3D draagt echt wel bij aan het visuele sprookje. Deze keer overigens met een simpel 3D brilletje dat je moet kopen en zonder overdreven 3D effecten waar je misselijk van wordt, ik vind 3D zeker een meerwaarde voor deze film.
James Cameron heeft ook een duidelijke morele boodschap voor ons. Met ons consumptiegedrag, expansiedrang en overbevolking verwoesten wij de aarde en daarmee onze natuur. In de film staat de grauwe leefwereld vol fabrieken van de mens in schril contrast met de kleurrijke natuur van Pandora. Persoonlijk ben ik wel vatbaar voor de boodschap, maar uiteindelijk draait het bij deze film weer om de omzet we blijven consumenten.
Mijn advies: ga lopend of op de fiets naar de bioscoop, koop een grote doos popcorn en laat je drie uur lang onderdompelen in de fascinerende wereld van de blauwe wezens, dat is goedkoper en milieuvriendelijker dan met z’n allen in een vliegtuig stappen om exotische oorden te bezoeken
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Ben hier ook wel wat positiever over dan sommige anderen. Gelukkig is 3D nooit echt doorgebroken, want aan zo'n gek brilletje ga ik nooit wennen. Alles ziet er weer schitterend uit, maar Cameron heeft hetzelfde probleem als George Lucas. Een geweldig verhalenverteller, maar qua dialogen is het echt huilen met de pet op. Je moet een zeventigplusser ook geen dialogen laten schrijven voor tieners, want dan krijg je dit. Neem een shot iedere keer als iemand 'bro' zegt, en je haalt het einde van de film niet. Dalton, Champion, en al die andere jonge acteurs krijgen veel te veel schermtijd, en Worthington als Sully blijft doodsaai. Weaver speelt een jong kind maar vraag me niet waarom, want ik ben de vorige film al vergeten. Stephen Lang loopt ook nog rond in de film, maar zijn rol was na het eerste deel al uitgespeeld.
Wat deze film redt zijn de vrouwen. Chaplin als Varang is verreweg het beste element in de film, maar helaas na een sterk begin ook wat op de achtergrond. Hetzelfde geldt voor Winslet als de zwangere Ronal. Saldana als Neytiri weet tenminste nog wat emotie op te wekken naast het zwarte gat genaamd Sully. Gratis advies voor Cameron. Mocht er een deel vier komen, minder Spider en 'bro', meer Chaplin en Saldana. En oh ja, een kortere speelduur.
Graaf Machine
-
- 9803 berichten
- 1419 stemmen
Even los van mijn eigen score hier, iets dat mij opvalt (en anderen ook merkte ik in sommige berichten op social media). Ondanks de enorme omzetten die de eerste twee films draaiden en ook deze zal draaien (wel iets minder met 1,5-2 miljard vermoed ik vanwege net iets lagere scores dan deel 2, minder lange tijd sinds de vorige film en vooral weinig dagen tot kerst dus een minder langer periode rond de feestdagen) is er iets dat heel gek is.
De culturele impact* is vrijwel nihil. Half de wereld gaat naar de films, kan vaag wel bedenken dat het om Pandora gaat en blauwe wezens (ik vraag me af hoeveel weten hoe die soort heet) en dat is het. Geen echte expanded universe, weinig tot geen merchandise (kan ook een keuze van Cameron zijn), weinig fan fiction maar ook nergens memes. Als je dat vergelijkt met sommige series of veel andere films. Of dat nu vroeger Star Wars was of recenter een Frozen. Daar zou eens een academische paper over geschreven moeten worden. Iedereen gaat naar de film en daarna heeft niemand het er meer over. En dan vooral: waarom ging men en masse wel naar deel 2? Van de eerste film die toen het nog vrij nieuwe 3D bracht snap ik dat nog wel.
Oké dat is wat gechargeerd maar ik denk dat de meesten mijn punt wel begrijpen.
*Impact op filmtehcniek en 3D etc is er wel natuurlijk maar ik bedoel echt iets anders. Dat Avatar los van het bioscoopbezoek in cultuur en maatschappij eigenlijk niet bestaand is.
Zoiets zat ik me laatst ook af te vragen. Ik zie nergens legpuzzels of bordspellen (zoals bij LOTR), of (strip)boeken (zoals bij Star Wars), of lunchtrommels, drinkbekers, schooltassen, sleutelhangers, t-shirts etc (zoals bij verschillende animatiefilms) van Avatar. Inderdaad buiten de bioscoopzaal helemaal niets. Ook geen interessante discussies op online-fora, geen fanclubs.
Ik kan me ook niet voorstellen dat James Cameron niet in merchandise is geïnteresseerd, aangezien die films peperduur zijn, en alle inkomsten kunnen worden aangewend om de volgende delen nog beter te maken.
Nou ja, voor mijzelf is deze serie films ook niets, maar misschien had ik er wel meer zin in gehad als er meer omheen te doen was geweest. Nu heb ik de eerste in de bios gemist, en op televisie na een half uur uitgezet omdat ik het vervelend begon te vinden. Dan komt er dus ook niets meer van om deel 2 en 3 en later 4 en 5 te gaan zien. Dit gaat eigenlijk geruisloos langs me heen.
IH88
-
- 9734 berichten
- 3186 stemmen
Even los van mijn eigen score hier, iets dat mij opvalt (en anderen ook merkte ik in sommige berichten op social media). Ondanks de enorme omzetten die de eerste twee films draaiden en ook deze zal draaien (wel iets minder met 1,5-2 miljard vermoed ik vanwege net iets lagere scores dan deel 2, minder lange tijd sinds de vorige film en vooral weinig dagen tot kerst dus een minder langer periode rond de feestdagen) is er iets dat heel gek is.
De culturele impact* is vrijwel nihil. Half de wereld gaat naar de films, kan vaag wel bedenken dat het om Pandora gaat en blauwe wezens (ik vraag me af hoeveel weten hoe die soort heet) en dat is het. Geen echte expanded universe, weinig tot geen merchandise (kan ook een keuze van Cameron zijn), weinig fan fiction maar ook nergens memes. Als je dat vergelijkt met sommige series of veel andere films. Of dat nu vroeger Star Wars was of recenter een Frozen. Daar zou eens een academische paper over geschreven moeten worden. Iedereen gaat naar de film en daarna heeft niemand het er meer over. En dan vooral: waarom ging men en masse wel naar deel 2? Van de eerste film die toen het nog vrij nieuwe 3D bracht snap ik dat nog wel.
Oké dat is wat gechargeerd maar ik denk dat de meesten mijn punt wel begrijpen.
*Impact op filmtehcniek en 3D etc is er wel natuurlijk maar ik bedoel echt iets anders. Dat Avatar los van het bioscoopbezoek in cultuur en maatschappij eigenlijk niet bestaand is.
Ik denk dat dit komt omdat Star Wars, LotR en de superheldenfilms/stripboeken echt gericht zijn op alle leeftijdsgroepen. Star Wars, Batman, Spider-Man en Superman worden van generatie op generatie doorgegeven, en allemaal hebben ze een tijdloos verhaal. Het vechten tegen een dictatoriaal regime/het pure kwaad (the Empire/Saron), de vriendelijke buurjongen met superkrachten maar ook alledaagse problemen, Batman die zijn ouders verliest als kleine jongen etc. Tieners herkennen zich hierin, worden dertigers met kinderen, en gaan als veertigplussers met hun kinderen Star Wars kijken. En dit herhaalt zich met de volgende generatie. Tieners maken fan fiction, maken tik tok filmpjes, laten hun enthousiasme blijken op YouTube, en kopen merchandising. Frozen heeft een gerichte doelgroep met een universeel verhaal en 'catchy liedjes'. Zelfs ik zing nog altijd mee als 'Let it Go' op de radio/Spotify voorbij komt. Daarnaast hebben al deze franchises memorabele helden en schurken. Han Solo, Luke Skywalker, Darth Vader, Peter Parker, The Joker, Bruce Wayne, Prinses Leia, Clarke Kent, Lex Luthor etc.
Avatar heeft dit allemaal niet. Bij mij in de bioscoopzaal zaten ook allemaal mensen in de leeftijdsgroep 30-80. Prima voor de box office, maar deze mensen gaan niet heel enthousiast het internet op of kopen merchandising. Hoogstens een bordspel. Star Wars laat zien dat culture impact vooral ook een generatieding is. Als vaders/moeders met hun kinderen naar een film gaan (of tieners alleen), dan kan dat echt iets uitmaken voor of iets over 60 jaar nog steeds populair is.
Naar Avatar ga je met je partner, vrienden of alleen (en dan ook nog alleen als je dertigplus bent blijkbaar). En daarna ben je de film ook zo weer vergeten. Star Wars, LotR, Frozen, superheldenfilms (maar ook James Bond) kijk je samen met je zoon(s) of dochter(s), die daar zulke goede herinneringen aan hebben dat ze dit zelfde ritueel over veertig jaar met hun eigen kinderen overdoen
. En zo krijg je culture impact.
treasure_2024
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Zoiets zat ik me laatst ook af te vragen. Ik zie nergens legpuzzels of bordspellen (zoals bij LOTR), of (strip)boeken (zoals bij Star Wars), of lunchtrommels, drinkbekers, schooltassen, sleutelhangers, t-shirts etc (zoals bij verschillende animatiefilms) van Avatar. Inderdaad buiten de bioscoopzaal helemaal niets. Ook geen interessante discussies op online-fora, geen fanclubs.
Ik kan me ook niet voorstellen dat James Cameron niet in merchandise is geïnteresseerd, aangezien die films peperduur zijn, en alle inkomsten kunnen worden aangewend om de volgende delen nog beter te maken.
Nou ja, voor mijzelf is deze serie films ook niets, maar misschien had ik er wel meer zin in gehad als er meer omheen te doen was geweest. Nu heb ik de eerste in de bios gemist, en op televisie na een half uur uitgezet omdat ik het vervelend begon te vinden. Dan komt er dus ook niets meer van om deel 2 en 3 en later 4 en 5 te gaan zien. Dit gaat eigenlijk geruisloos langs me heen.
Goedendag,
Op het internet is er best veel merchandise te vinden hoor. En wat de belevingswereld van Pandora/Avatar buiten de bioscoop betreft: In Disney World, Florida heb je Pandora – The World of Avatar, een meeslepend themagebied in Disney's Animal Kingdom. En afgelopen november werd AVATAR The Experience geopend in Madrid, Spanje. In Singapore heb je de prachtige Avatar Gardens, etc... Wellicht iets voor de Efteling in de toekomst?
Dat Avatar los van het bioscoopbezoek in cultuur en maatschappij niet bestaand is, daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld alleen naar Nederland kijkt, dan is het wel armzalig gesteld met de culturele en maatschappelijke invloed van Avatar/Pandora.
Graaf Machine
-
- 9803 berichten
- 1419 stemmen
Goedendag,
Op het internet is er best veel merchandise te vinden hoor. En wat de belevingswereld van Pandora/Avatar buiten de bioscoop betreft: In Disney World, Florida heb je Pandora – The World of Avatar, een meeslepend themagebied in Disney's Animal Kingdom. En afgelopen november werd AVATAR The Experience geopend in Madrid, Spanje. In Singapore heb je de prachtige Avatar Gardens, etc... Wellicht iets voor de Efteling in de toekomst?
Dat Avatar los van het bioscoopbezoek in cultuur en maatschappij niet bestaand is, daar ben ik het dus niet helemaal mee eens. Aan de andere kant, als je bijvoorbeeld alleen naar Nederland kijkt, dan is het wel armzalig gesteld met de culturele en maatschappelijke invloed van Avatar/Pandora.
Civillian Supreme
-
- 133 berichten
- 55 stemmen
Dat klopt wel en iis eigenlijk echt bizar. De boodschap van Avatar is namelijk veel passender en.urgenter dan die van Star Wars en de MCU. Avatar houdt ons een spiegel voor over hoe wij omgaan met de natuur. Misschien is het omdat de mensen de bad guys zijn, dat we het niet naar buiten de bioscoop trekken.
Nog veel bizarder vond ik dat bij de MCU de hoofd bad guy (Thanos) ook juist de natuur wil redden. Kennelijk vinden we dat fout.
Kan daarom ook niet anders concluderen dat we verdoemd zijn.
Ehh...helft van de mensen vermoorden omwille van de natuur lijkt mij toch best fout.
De mensen die echt zo begaan zijn met de natuur kunnen natuurlijk ook met zichzelf beginnen.
Ik vind het allemaal maar propaganda, met de natuur gaat het prima en daarbij, stel dat we het zo erg verknallen dan gaan wij er allemaal aan en de natuur herstelt zich wel weer. Betekend natuurlijk niet dat we maar van alles van ons af moeten flikkeren en geen innovaties moeten hebben op dat gebied. Èèn daarvan (windmolens) is al een mislukking gebleken. Bron oa professor Smulders(groen links)
Wel erg offtopic dit realiseer ik mij.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Ehh...helft van de mensen vermoorden omwille van de natuur lijkt mij toch best fout.
De mensen die echt zo begaan zijn met de natuur kunnen natuurlijk ook met zichzelf beginnen.
Ik vind het allemaal maar propaganda, met de natuur gaat het prima en daarbij, stel dat we het zo erg verknallen dan gaan wij er allemaal aan en de natuur herstelt zich wel weer. Betekend natuurlijk niet dat we maar van alles van ons af moeten flikkeren en geen innovaties moeten hebben op dat gebied. Èèn daarvan (windmolens) is al een mislukking gebleken. Bron oa professor Smulders(groen links)
Wel erg offtopic dit realiseer ik mij.
De helft van de mensen vermoorden zou vanuit het oogpunt van de rest van het leven op deze planeet een goed plan zijn. Maar het gast niet om zijn plan. De vraag is: Waarom maken ze van iemand die de natuur wil redden de bad guy?
En hoezo gaat het prima met de natuur? Hoezo is dat propaganda?
Je hebt echt geen idee.
Dus met de helft van de mensen matst Thanos ons.
Verder versterk je mijn conclusie….
Is ook totaal niet off topic, want dit is precies waar Avatar over gaat. De mens is stekeblind en hard op weg z’n thuis te vernietigen voor de hebzucht en rijkdom van enkelen.
(Overigens is de kritiek van Dr Smoulders enkel gericht op windmolens op land omdat die relatief weinig opleveren. Geen mislukking, maar een minder slimme investering.)
Shadowed
-
- 11421 berichten
- 6719 stemmen
Episch spektakelstuk dat qua niveau op dezelfde lijn zit als de voorgaande hoofdstukken. Avatar: Fire and Ash is daarmee min of meer weer een ellenlange herhaling van clichematige problematiek en een collectie van onenigheden die de familieleden met elkaar hebben. Aangezien we vóór deze film al een ruime 350 minuten met deze personages hebben doorgebracht, is het een totaal raadsel waarom men nog altijd zo infantiel en moeilijk met elkaar om blijft gaan. Origineel is het allemaal in ieder geval niet; gelukkig haalt regisseur James Cameron nog altijd het maximale uit de visuele beelden. De actiescenes zijn spetterend, de effecten van hoog niveau en de slotfase kijkt bijzonder lekker weg. Dit derde deel biedt voor de liefhebber genoeg om niet te vervelen en rechtvaardigt zijn bestaan met de bijzonder gedetailleerde aankleding gemakkelijk, maar langzamerhand mag Cameron meer investeren in daadwerkelijke inhoud. De ideeën beginnen op te raken.
MrHorror
-
- 409 berichten
- 518 stemmen
Van Avatar: Fire and Ash - ikruikversemosterd:
"Superspektakel Avatar: Fire and Ash is net afgelopen als ik achter mij een meisje hoor zuchten “dit vond ik dus echt helemaal niets”. Het komt vanuit haar tenen. Bijna tweehonderd minuten lang rondhangen in Pandora is ook lang. Helemaal als in je in de 4DX zaal zit (er zat nog popcorn tussen de stoelen, ga je schamen Pathé Arena) en onophoudelijk door elkaar wordt geschud door de 4D-effecten.
Toch wil ik de klaagzucht graag passeren. Net zoals Avatar: The Way of Water dieper dook dan zijn voorganger, zo heeft het derde deel een grimmiger en scherpere smaak. Jake en Neytiri rouwen nog om de gebeurtenissen uit deel twee. James Cameron besteedt ruim aandacht aan een nieuw Pandora-volk waar de schietgrage Quaritsch een belangrijke rol bij speelt.
Er is ook aandacht voor het bovenzintuiglijke. Kiri leert over haar mystieke geboorte en connectie met Eywa en Spider heeft dankzij interventie met diezelfde God geen zuurstofmasker meer nodig om Pandora te overleven. Alsof de anderwereldse planeet hem als oorspronkelijke bewoner geaccepteerd heeft.
Zo kan ik nog meer opsommen.
Avatar: Fire and Ash is een overvolle doch welkome terugkeer naar de wereld waar volk, natuur en spiritualiteit in nauwe harmonie samenleven. Alle begrip als je het niets vindt. Maar ik kom hier graag terug."
james_cameron
-
- 7009 berichten
- 9793 stemmen
Visueel weer een ongekend spektakel, maar plot en personages beginnen op hun eind te lopen. Daar kunnen de imposante special effects en overweldigende aktiescenes weinig aan veranderen, hoe geweldig knap alles ook in beeld is gebracht. De film is grotendeels een herhaling van zetten; het nieuwtje is er inmiddels wel een beetje af. De nog komende delen bieden hopelijk wel wat innovatie en vooral een andere setting.
Civillian Supreme
-
- 133 berichten
- 55 stemmen
De helft van de mensen vermoorden zou vanuit het oogpunt van de rest van het leven op deze planeet een goed plan zijn. Maar het gast niet om zijn plan. De vraag is: Waarom maken ze van iemand die de natuur wil redden de bad guy?
En hoezo gaat het prima met de natuur? Hoezo is dat propaganda?
Je hebt echt geen idee.
Dus met de helft van de mensen matst Thanos ons.
Verder versterk je mijn conclusie….
Is ook totaal niet off topic, want dit is precies waar Avatar over gaat. De mens is stekeblind en hard op weg z’n thuis te vernietigen voor de hebzucht en rijkdom van enkelen.
(Overigens is de kritiek van Dr Smoulders enkel gericht op windmolens op land omdat die relatief weinig opleveren. Geen mislukking, maar een minder slimme investering.)
Propaganda is het dat:
De staat van de natuur erbarmelijk slecht is
We binnen korte tijd onder water staan
Gat in de ozonlaag
Zeer gevaarlijke zure regen(jaren 80/90)
De overschatting van de invloed van de mens, klimaatverandering is van alle tijden en word voornamelijk beïnvloed door de zon.
Allemaal angstpropaganda met als zeer goed verdienmodel voor een aantal corporaties.
Windmolens ook op zee zijn niet rendabel zonder subsidie dus een totale mislukking. Niet vreemd dat geen enkel bedrijf er meer durft in te stappen.
En dan ook nog de hypocrisie van wat zijn wij goed bezig zeg met onze windmolens, zonnepanelen en electrische auto's. De voetafdruk kan wel eens vele malen groter zijn dan voor deze nonsens. Het is al gebleken dat het vervaardigen van materialen hiervoor zeer vervuilend zijn, dan heb je ook nog eens de transport, de bouw, het afval(waar laten we die zooi) en de schade die windmolens al aanrichten in de natuur. Fijnstof, onderwaterleven, vogels etc. Kunnen we zeggen dat we hier goed bezig zijn terwijl de rotzooi in andere landen plaatsvind bij het delven.
Innoveren is altijd goed maar het is een illusie om te denken dat we goed bezig zijn voor het milieu.
Diersoorten zijn inderdaad flink afgenomen maar dat gaat voornamelijk over in aantallen. Er is veel regulatie over de hele wereld om bepaalde diersoorten in bedwang te houden en ja de hoeveelheid mensen werkt daar ook aan mee. Meer mensen, minder dieren. Dat gaat uiteindelijk wel voor problemen zorgen. Misschien dat ze daarom overal oorlog aan het uitlokken zijn en virussen uit labs laten ontsnappen...uitdunnen van mensen.
Ik denk dat je redelijk je zin hebt want het aantal geboortes loopt al jaren terug ook hier in Europa. Zelfs China heeft daarin een probleem. Maar ik draaf door, deze discussies al zo vaak gevoerd dat het mij steeds onverschilliger maakt. Mensen willen het toch niet horen.
Basto
-
- 11964 berichten
- 7414 stemmen
Propaganda is het dat:
De staat van de natuur erbarmelijk slecht is
We binnen korte tijd onder water staan
Gat in de ozonlaag
Zeer gevaarlijke zure regen(jaren 80/90)
De overschatting van de invloed van de mens, klimaatverandering is van alle tijden en word voornamelijk beïnvloed door de zon.
Allemaal angstpropaganda met als zeer goed verdienmodel voor een aantal corporaties.
Windmolens ook op zee zijn niet rendabel zonder subsidie dus een totale mislukking. Niet vreemd dat geen enkel bedrijf er meer durft in te stappen.
En dan ook nog de hypocrisie van wat zijn wij goed bezig zeg met onze windmolens, zonnepanelen en electrische auto's. De voetafdruk kan wel eens vele malen groter zijn dan voor deze nonsens. Het is al gebleken dat het vervaardigen van materialen hiervoor zeer vervuilend zijn, dan heb je ook nog eens de transport, de bouw, het afval(waar laten we die zooi) en de schade die windmolens al aanrichten in de natuur. Fijnstof, onderwaterleven, vogels etc. Kunnen we zeggen dat we hier goed bezig zijn terwijl de rotzooi in andere landen plaatsvind bij het delven.
Innoveren is altijd goed maar het is een illusie om te denken dat we goed bezig zijn voor het milieu.
Diersoorten zijn inderdaad flink afgenomen maar dat gaat voornamelijk over in aantallen. Er is veel regulatie over de hele wereld om bepaalde diersoorten in bedwang te houden en ja de hoeveelheid mensen werkt daar ook aan mee. Meer mensen, minder dieren. Dat gaat uiteindelijk wel voor problemen zorgen. Misschien dat ze daarom overal oorlog aan het uitlokken zijn en virussen uit labs laten ontsnappen...uitdunnen van mensen.
Ik denk dat je redelijk je zin hebt want het aantal geboortes loopt al jaren terug ook hier in Europa. Zelfs China heeft daarin een probleem. Maar ik draaf door, deze discussies al zo vaak gevoerd dat het mij steeds onverschilliger maakt. Mensen willen het toch niet horen.
O, het klopt dat vrijwel alles wat de mens doet negatieve effecten heeft, maar ik vind dat de natuur er wel erbarmelijk voor staat en dat dit door de mens komt.
En dat men het niet wil horen is exact mijn eerste punt. Sterker nog in Avengers wordt de boodschapper als bad guy weggezet. Dat is pas gewiekste propaganda.
Partyboooi
-
- 794 berichten
- 1394 stemmen
Ik las wat tegenvallende recensies met name over het verhaal. Ging de bios gisteren dus in met idee dat het wel mee zou vallen, maar natuurlijk kwa vormgeving mooi uit ging zien....
Het blijft toch een hele ervaring om een Avatar film in 3D te mogen zien in de bioscoop! DIt is precies waar het allemaal voor gemaakt wordt. Het 3e deel brengt meer actie dan het 2e deel bijvoorbeeld en een spannend nieuw karakter. Ondanks de lange speelduur verveel ik me nauwelijks, zeker ook door de fantastische plaatjes. Oke, het verhaal gaat verder na deel 2 maar ik vind dit 2e deel toch beter dan het vorige deel.
Trakteer jezelf op een bezoekje aan de bioscoop en ga deze film zien in al zijn glorie!
4*
Rubie2208
-
- 340 berichten
- 324 stemmen
vond hem zelf wel wat sterker dan deel 2 , maar het was wel weer veel van hetzelfde . duurde erg lang, maar erg vermakelijke film die snel voorbij ging . zag er ook weer prachtig uit .
Noodless
-
- 10047 berichten
- 6182 stemmen
Yep, ik blijf fan
Het is alweer genieten van een fantastische gecreëerde wereld vol met kolossale kleurrijke beelden en fantasievolle wezens. En inderdaad het is meer van hetzelfde zoals in het vorige deel, maar toch heerst er een gevoel van bevrediging dankzij de aanwezigheid van Varang, de bad woman van dienst. Zij zorgt vooral in de eerste helft voor een donker getint sfeertje. Ook qua actiescènes lijkt deze film het vorige deel te overtreffen.
De climax en de uitwerking op het einde toont wel veel gelijkenissen met het tweede deel en laat misschien wel een klein onbevredigend gevoel achter. Daarentegen is het net goed dat je als kijker in het ongewisse blijft voor eventueel deel 4. Er is genoeg drama in de wereld, dus dit soort entertainment kan ik wel af en toe appreciëren.
9/10 Overigens de film in 3D gezien.
alvinvdv
-
- 104 berichten
- 744 stemmen
Laten we eerlijk zijn: James Cameron is niet langer een filmmaker, hij is een CEO van een pretpark dat niemand heeft gevraagd. Met Avatar 3 bereikt de industrie een absoluut dieptepunt in artistieke armoede. Wat ooit begon als een technisch hoogstandje, is inmiddels verworden tot een zielloze machine die maar één doel heeft: het laatste beetje geld uit een reeds uitgemolken concept persen.
Het is pijnlijk om te zien hoe een regisseur van zijn kaliber zich verlaagt tot dit niveau van herhaling. De formule is inmiddels zo doorzichtig dat je het script op een bierviltje kunt schrijven: blauwe wezens kijken moeilijk, er is een "nieuwe" stam (deze keer waarschijnlijk de 'lucht-naakt-slakken' of een andere variatie), en de boze mens komt weer met grotere machines. Het is geen cinema; het is een herhalingsoefening verpakt in glimmend digitaal papier.
Dit is het schoolvoorbeeld van franchise-moeheid. In plaats van nieuwe verhalen te vertellen, wordt de kijker gedwongen om naar een drie uur durende screensaver te kijken. Het is de ultieme triomf van de techniek over de inhoud.
Maar het ergste is misschien nog wel het publiek. Het is verbijsterend om te zien hoe het 'domme plebs' zich massaal naar de bioscoop laat drijven als makke schapen naar de slachtbank. Men slikt de visuele diarree voor zoete koek, zolang de kleuren maar fel genoeg zijn en de 3D-bril stevig op de neus zit.
Pre- en sequels

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties

Avatar
2009
12.756 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Gerelateerde tags
cloneheksspace warvervolgbuitenaards wezentribetranshumanismavatar familiespace adventurefamily dynamicsrival aventureactionfantasygrandadmiringambivalentamusedarrogantаватар 3аватар огонь и пепел
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








