Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 197 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Zoe Saldana en Sigourney Weaver
IMDb beoordeling:
7,3 (151.630)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 17 december 2025
Beleef deze film nu bij Pathé! TIPOn Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Vanaf 12 april in 10 bioscopen
Plot Avatar: Fire and Ash
"The world of Pandora will change forever."
Jake Sully en Neytiri hebben na het einde van 'Avatar 2' het waterkoninkrijk van de Metkayina clan tot hun nieuwe thuis gemaakt. Maar ze zullen daar niet in vrede kunnen blijven. Miles Quaritch leeft immers nog. Is hij nog steeds uit op wraak nadat zijn zoon Spider hem redde, maar is hij teruggekeerd naar Jake's familie? Neytiri zal waarschijnlijk niet blij zijn dat hij nog leeft, want ze geeft hem zeker de schuld van de dood van haar zoon Neteyam.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,3 / 151630)
- Trailer (YouTube)
- Koop op Pathé Thuis vanaf € 17,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake
Neytiri
Kiri
Quaritch
Varang
Spider
Ronal
Tonowari
Norm
Mo'at
Reviews & comments
Beffrey28
-
- 479 berichten
- 1349 stemmen
Laten we eerlijk zijn: James Cameron is niet langer een filmmaker, hij is een CEO van een pretpark dat niemand heeft gevraagd. Met Avatar 3 bereikt de industrie een absoluut dieptepunt in artistieke armoede. Wat ooit begon als een technisch hoogstandje, is inmiddels verworden tot een zielloze machine die maar één doel heeft: het laatste beetje geld uit een reeds uitgemolken concept persen.
Het is pijnlijk om te zien hoe een regisseur van zijn kaliber zich verlaagt tot dit niveau van herhaling. De formule is inmiddels zo doorzichtig dat je het script op een bierviltje kunt schrijven: blauwe wezens kijken moeilijk, er is een "nieuwe" stam (deze keer waarschijnlijk de 'lucht-naakt-slakken' of een andere variatie), en de boze mens komt weer met grotere machines. Het is geen cinema; het is een herhalingsoefening verpakt in glimmend digitaal papier.
Dit is het schoolvoorbeeld van franchise-moeheid. In plaats van nieuwe verhalen te vertellen, wordt de kijker gedwongen om naar een drie uur durende screensaver te kijken. Het is de ultieme triomf van de techniek over de inhoud.
Maar het ergste is misschien nog wel het publiek. Het is verbijsterend om te zien hoe het 'domme plebs' zich massaal naar de bioscoop laat drijven als makke schapen naar de slachtbank. Men slikt de visuele diarree voor zoete koek, zolang de kleuren maar fel genoeg zijn en de 3D-bril stevig op de neus zit.
Dus je bent zelf onderdeel van het domme plebs, of heb je de film niet in de bioscoop gezien? 
Verder helemaal eens over James Cameron. Ik heb zoveel meer waardering voor bijvoorbeeld 'generatiegenoot' Coppola. Ik vond Megalopolis geen goede film, maar ik heb wel enorm veel waardering voor het feit dat Coppola dat project nog heeft durven maken.
Basto
-
- 12175 berichten
- 7472 stemmen
Dus je bent zelf onderdeel van het domme plebs, of heb je de film niet in de bioscoop gezien? 
Verder helemaal eens over James Cameron. Ik heb zoveel meer waardering voor bijvoorbeeld 'generatiegenoot' Coppola. Ik vond Megalopolis geen goede film, maar ik heb wel enorm veel waardering voor het feit dat Coppola dat project nog heeft durven maken.
Alhoewel ik Cameron liever iets anders zie maken, blijft ook dit 3e deel een masterclass is actie cinema. Picasso’s blauwe periode bevatte ook meer dan twee schilderijen.
filmfan0511
-
- 1102 berichten
- 1133 stemmen
De Avatar-films, het zijn toch altijd wel blockbuster-ervaringen om naar uit te kijken. Niet omdat het zo'n baanbrekende films zijn - verre van - maar omdat je toch een bepaald technisch (actie)niveau van James Cameron verwacht, en de visuele werelden toch waanzinnig veel sterker in beeld worden gebracht dan in je doorsnee spektakelfilm. Zo ook hier, je komt ogen tekort om het allemaal in je op te nemen, al kan je je nooit onttrekken aan het idee dat je naar een bloedmooie videogame aan het kijken bent. Qua echt 'filmgevoel' dat je er nog aan overhoudt, begin je hier wel echt op hybride grenzen te botsen. Maar goed, op dat aspect valt niets aan te merken, en er zitten enkele bijzonder sterke, spectaculaire en rot-entertainende actie-sequenties verspreid doorheen de (te lange) film. Meer en beter dan in de tweede film, naar mijn gevoel. De climax van de film lijkt verbazingwekkend hard op het eindgevecht in de tweede film - wat ik creatief gezien wel echt enorm suf vind - maar het is allemaal zodanig met een paar schepjes erbovenop, waardoor ik het ondanks de herhaling wel een spectaculairder, toffer einde vond deze keer. Uiteindelijk is dat ook iets dat Cameron al zijn hele carrière doet: Terminator 2 is ook bijna een herhaling van de eerste film, maar dan grootser, epischer en met meer actie. Hij zei zelf in een interview recent dat hij maar 5 goede ideeën heeft gehad in zijn carrière, en daar alleen maar op blijft variëren. Tja, kijk. Zolang het werkt zeker.
Maar toch reken ik de grote herhalingsfactor wel negatief aan, en kan het bij mij daardoor ook écht niet boven een 3.5* uitkomen. Er gebeurt werkelijk niets substantieels in deze film van 200 minuten, en we zijn op het einde eigenlijk geen stap verder dan op het einde van deel 2. Het eindgevecht is opnieuw tussen dezelfde partijen, de film speelt zich voor 90% opnieuw af op dezelfde locaties in de waterwereld (terwijl ik eerlijk gezegd nieuwe biotopen zoals een vuurwereld had verwacht, en wat de titel eigenlijk ook wel lijkt te beloven), de personages strugglen nog steeds met dezelfde persoonlijke dingen.. En op het einde wordt er opnieuw niks definitiefs afgerond. Quaritch heeft voor de derde keer op rij een 'ambigue dood', maar heus niet. Enfin, ik bedoel maar: het is eigenlijk schandalig hoe weinig nieuwe ideeën, locaties en visuele werelden in deze film zitten.. het is gewoon één grote verlening van het tweede deel. Mijn favoriete stuk waren de actie-scènes in de stad van de mensen, omdat dat visueel gewoon even een breuk is met de rest van de film.
Het hoogtepunt qua nieuwe toevoegingen is veruit Oona Chaplin als Varang; zij is echt een sterke villain, die helaas vanaf de tweede helft volledig gesidelined wordt. Ook weer zo'n vreemde keuze, want zij vormde nu juist eens een opwindend nieuw element.
Maar all in all zijn mijn verwachtingen naar volgende delen wel definitief een beetje bijgesteld, ook al vond ik deze film in z'n geheel sterker dan deel 2. Ik verwacht gewoon niet meer dat Big Jim nog heel veel nieuws of creatiefs uit zijn hoge hoed te toveren heeft.
3.5*.
Iv1309
-
- 7 berichten
- 5 stemmen
Ik was groot fan van de eerste twee delen en heb die allebei in 3D in de bioscoop gezien, had me voor genomen om alle films in 3D in de bioscopen te zien. Maar wat viel het derde deel me tegen, het was eigenlijk helemaal de moeite en het geld niet waard. Visueel blijft het prachtig natuurlijk op het grote scherm in 3D, maar er is meer dan alleen maar mooie beelden aan een film.
Het voelde gewoon alsof er geen goed uitgewerkt plot in zat. De plotlijnen voelden "all over the place" en het voelde alsof de filmmakers gewoon inspiratieloos waren en wat plotlijnen van deel 1 en 2 in de blender hebben gegooid want het voelde grotendeels als herhaling van van alles wat in de eerste twee delen gebeurde. Zelfs halve stukken script werden herhaald. De creativiteit en de rustige scenes waarbij je even kon genieten van de planeet ontbrak. Ja, de ash Na'vi met hun gestoorde leidster Varang en dat Varang Quaritch high maakte waren leuke toevoegingen en hun verwoeste lugubere thuisbasis was interessant maar ook daar werd even doorheen geflitst. En zoveel vond ik Varang niet toevoegen aan het verhaal. Vond het jammer dat de sky traders maar zo kort erin voor kwamen, die vond ik interessanter. In de eerste delen had je nog de scenes waarbij Jake leert vliegen, en hij en zijn familie de manier van het water leren. Gewoon die rustige mooie scenes waarbij je echt even kan genieten. Niet alleen maar constant vluchten of vechten, wat in deze film wel aan de orde was.
Ik vond ook dat ze Neytiri's karakter om zeep hebben geholpen. Ze was nog steeds wel een badass krijger, en ik snap dat ze wat trauma's heeft, maar kom op heej, haar haat naar Spider was onterecht en overdone. Fijn dat er een scène was dat Jake haar even op haar bllsht wijst, en dat ze later nog bijdraait, maar de halve film is ze de rouwende verbitterde moeder die mensen haat. En dat ze rouwt mag, dat ze wat trauma's heeft opgelopen door mensen, sure, maar moet dat dan op deze manier?! Ik kreeg gewoon een hekel aan een karakter die ik in de eerste films geweldig vond. Dat ze op een gegeven moment geraakt was met een pijl deed me daardoor ook helemaal niks en als haar karakter daar geëindigd was had ik er geen traan om gelaten (en ik ben normaliter een emotioneel watje). Maar waar ik vind dat de makers Neytiri's karakter hebben verpest, staat tegenover dat ik Quaritch nu helemaal geweldig vond. Hihi. En dan vooral zijn haat liefde verhouding met Jake. Maar waar het einde op sloeg dat ie besloot te springen? Ik snapte het niet. Ik denk niet dat ie dood is, maar het was wel zijn intentie en waarom begreep ik gewoon niet.
En het plot van Kiri en Spider vond ik leuk, dat Spider de lucht van de planeet kan ademen, maar ook dat werd uiteraard weer zo'n dingetje van: oh, dat kan uitgebuit worden door mensen! Net als unobtainium en amrita. Dus ook dat voegt weinig toe, de planeet is toch al constant bedreigd door uitbuiting van de mensen dus kan dat er ook nog wel bij.
Tot nu toe het minste deel van alle drie. Ik denk dat ik mijn plan om alle delen in de bios te willen zien maar bijstel en als deel 4 uit komt dat ik lekker wacht tot ie op Disney+ verschijnt... Voor het geld wat je uitgeeft voor een bios kaartje kan je immers meerdere broden kopen, en met de tijden van nu ga ik niet lichtzinnig meer eventjes naar de bioscoop. Als er niet goed geld terug garantie op zat had ik nu ook graag mijn geld terug gevraagd zodat ik het kon uitgeven aan zinvollere dingen. Het was de moeite echt niet waard. Vroeger zou ik gedacht hebben: jammer dan. Maar met de tijden waarin we nu leven, waarbij ik überhaupt nog maar zelden naar de bioscoop ga, heb ik nu ronduit spijt.
pierre18
-
- 763 berichten
- 638 stemmen
Ik zal t kort houden. Film was visueel prachtig, maar veel te lang. Het eindgevecht duurde zowat 40 minuten. En zoals hieronder is beschreven, ik deel de mening dat er ten opzichte van de eerste twee delen geen of weinig vernieuwing of verandering in zat. Het verhaal was eigenlijk gewoon te zwak en behoorlijk veel scènes waren ook geen clichématig. Al met al, toch wel teleurstellend door het magere verhaal en de lengte van de film.
jan
-
- 152 berichten
- 1831 stemmen
Na lezing van de recensies had ik geen hoge verwachting. Zeker ook vanwege het teleurstellende deel 2. Maar deel 3 vind ik veel beter dan 2. Meer verhaal, meer spanning. En deels is het herhaling van deel 1 en 2. Maar wat is daar mis mee? En nee, deel 1 blijft veruit het beste. Maar dat niveau gaat in deze serie niet meer gehaald worden.
jipt
-
- 3465 berichten
- 3493 stemmen
Jammer van de onrustige bios. Veel jonge kids waarvan er 1 steeds met zn knieen in mn rug zat. Zaterdag 19.30 is denk ik niet de meest gunste tijd. Daardoor toch minder genoten v.d. film die over het algemeen lekker spectaculair is.
Deel 4 denk ik maar op maandagochtend in de bios kijken als alle kinderen naar school zijn.
4* voor deze
Ralf81
-
- 715 berichten
- 683 stemmen
Visueel opnieuw een meesterwerk, maar de plot is veel te dun voor een film met zo'n lange speelduur.
schumacher
-
- 4727 berichten
- 4419 stemmen
Jammer van de onrustige bios. Veel jonge kids waarvan er 1 steeds met zn knieen in mn rug zat. Zaterdag 19.30 is denk ik niet de meest gunste tijd. Daardoor toch minder genoten v.d. film die over het algemeen lekker spectaculair is.
Deel 4 denk ik maar op maandagochtend in de bios kijken als alle kinderen naar school zijn.
4* voor deze
Ik ga altijd in de werkweek of een zondagavond & meestal zeker bij zo’n film als de meesten al geweest zijn.
Ook ben ik al jaren afgestapt om zomaar ergens te gaan zitten. Ik heb ook rug problemen en ik strek daarom graag mijn voeten & ik maakte hetzelfde mee met stampen tegen mijne stoel & was dit beu.
Ik zet me nu op de allerlaatste bovenste rij, als je voor het pc scherm zit voor tickets te boeken de rechterkant neem ik de plaatsen waar er geen stoelen voor je zijn
. Zo kan je volledig je voeten strekken & niemand kan tegen je stoel stampen omdat je op de bovenste rij zit.
Ik wou ondanks alles toch al gaan kijken maar telkens waren die plaatskes bezet dus ik ben nog niet gegaan en weet niet of het er nog van zal komen, we zien wel, kgaan eens kijken voor vanavond maar vrees die plaatsjes weer gaan ingenomen zijn.
En ik neem niet alleen een dag in de werkweek of zondag maar dus ook altijd de laatste avondfilm die speelt, zo heb je veel minder last van kleuters die er zitten.
schumacher
-
- 4727 berichten
- 4419 stemmen
Weinig volk nu en plaatsje waar ik altijd zit was vrij dus net vd cinema & het bewijst nogmaals dat ik op mijn eigen gevoel af moet gaan, net zoals de vorige 2 de top gewoon. Die 3u08min vlogen voorbij, geen saaie momenten, veel veel aktie en goed in beeld gebracht ook. Het was bijna constant dat er wat gebeurde, love it. Film die me meesleept krijgt altijd een extra punt. Is helemaal mijn ding deze films.
Schitterende films. De 4 de komt in 2029 & de 5de & laatste normaal in 2031. Laat maar komen.
Puur qua aktie was deze 3de volgens mij de beste vd 3 & geen verhaal? Daar ben ik het niet mee eens. Dat er elementen inzitten vd vorige films , uhu, nogal wiedes toch? Dat is toch ook zo met Terminator? Star Wars? Rambo? American Pie en teveel om te blijven opsommen, rare opmerking vindk dat mensen zeggen tis een stuk zoals de vorige. Dat is normaal.
Soit; ik heb een topavondje gehad.
Toontje35
-
- 432 berichten
- 895 stemmen
Prachtig gemaakt deze film. Lekker lang, hou ik van. Maar het verhaal was dunnetjes. Veel herhaling. Kon me niet altijd boeien.
Sergio Leone
-
- 4445 berichten
- 3128 stemmen
Middelmatig.
The Way of Water vond ik enkele jaren geleden al bij al een geslaagde opvolger, geholpen door het feit dat er toen 13 jaar was gepasseerd sinds het origineel. Fire and Ash volgt relatief snel. Gevoelsmatig dan toch, want 3 jaar zou toch voldoende moeten zijn. Maar het is een vrij suffe bedoening. Meer van hetzelfde. Dik drie uur lang. Zeer zwak familiaal drama, maar James Cameron schudt ons geregeld wakker met een actiescène.
Echt vloeiend verloopt het wel niet allemaal. Ik vind de pacing nogal stroef en de film lijkt continu in cirkeltjes te gaan. Niet geheel onlogisch met de karrevracht aan personages. Het zijn er écht te veel, te meer omdat Cameron ze elk wel een scène of 2, 3 wil geven en dat vaak gewoon suf is (wat is Spider godsgruwelijk slecht geacteerd) of irritant (de slechte wetenschappers à la Giovani Ribisi).
Maar goed, in een tijd met weinig echte blockbusters is het wel eens leuk om in het kitscherige Pandora te vertoeven. De 3D ga ik volgende keer misschien eens aan mij laten voorbijgaan, maar in se is er wel aan te zien dat Cameron zijn budget goed gebruikt. De CGI, althans in 3D, ziet er keurig uit. Bovendien weet Cameron wel hoe een bombastisch Hollywoodspektakel te regisseren, al vind ik dat zowel de eerste film als de tweede een sterkere finale hebben. De afwikkeling hier is vrij zwak (oh het gaat goed - oh, shit, de Ash people! - oh, kijk, Eywa!). Spannend is het vrijwel nooit, het spektakel ten spijt.
2,5
MosquitoSmasher
-
- 761 berichten
- 6 stemmen
Bijzonder jammer dat Pathe hem niet eens in 2D draait. Ik heb geen shit aan 3D want ik kan het niet eens zien. Moet ik weer zo'n gare gril bovenop mijn eigen bril zetten, het beeld wordt er alleen maar donkerder van ook. Ik wacht nog wel even, want wie weet draait Pathe hem uiteindelijk ook in 2D als de drukte een beetje afneemt?
john mcclane 2
-
- 3493 berichten
- 6579 stemmen
Dat klopt wel en iis eigenlijk echt bizar. De boodschap van Avatar is namelijk veel passender en.urgenter dan die van Star Wars en de MCU. Avatar houdt ons een spiegel voor over hoe wij omgaan met de natuur. Misschien is het omdat de mensen de bad guys zijn, dat we het niet naar buiten de bioscoop trekken.
Kan daarom ook niet anders concluderen dat we verdoemd zijn.
Dat voelt tenenkrommend en bijna beledigend, en misschien is dát wel waarom de film buiten de bioscoop zo weinig blijft hangen.
Walter S.
-
- 1740 berichten
- 1393 stemmen
Vond de eerste twee echt veel leuker. Zagen er in mijn herinnering ook veel mooier uit. Deze had voor mijn gevoel een wat goedkopere look. Verhaal minder sterk (hoewel het wel een beetje neerkomt op de vorige twee verhalen geloof ik) maar deze duurde vooral te lang.
Lelieblad
-
- 2 berichten
- 2 stemmen
Deel 1 was het beste, deel 2 minder, en deel 3 een herhaling van deel 2, namelijk een hoop sentiment en gejank bij een dode walvis.
Demeter
-
- 263 berichten
- 1675 stemmen
Boven verwachting goed deze film. Ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat de Avatar-films er prachtig uitzien, dus daar kan ik kort over zijn. Dit derde deel voegt weer mooie elementen toe aan de steeds rijker wordende wereld van Pandora en de trilogie voelt nu aan als een groot epos. Het deed mij deugd dat het verhaal wat minder voorspelbaar is dan in deel 2 en het is nu ook wat complexer geworden omdat er nu best veel personages zijn met verschillende motieven en gezichtspunten. En wat ik vooral fijn vind: álle belangrijke personages maken nu wel een interessante ontwikkeling door, wat ervoor zorgt dat ik me emotioneel wel echt betrokken voelde; meer dan in deel 2. De actie wordt nog steeds voortreffelijk in beeld gebracht door James Cameron, nog grootser dan in de vorige delen, maar alles blijft steeds overzichtelijk. En, niet onbelangrijk: deze scènes zijn meestal ook wel echt spannend.
Kortom: een hele fijne film die zeer de moeite waard is. Hij duurt best wel lang, maar ik heb me geen moment verveeld.
MosquitoSmasher
-
- 761 berichten
- 6 stemmen
Na al die negativiteit had ik trash verwacht en dat vind ik het niet. De eerste anderhalf uur vond ik nice, gewoon fun en daarna kwakkelt het een beetje door en die shit duurt drie uur en tien minuten ongeveer.
Leuke actie, mooie CGI. Met dit soort films moet je niet teveel vragen stellen qua logica, want plenty slaat nergens op. Ook het personage Spider is bloed irritant, of althans de jonge acteur die hem speelt. Bijna elke scène met hem is cringe vanwege de dingen die hij uitkraamt en hoe hij zich gedraagt. Who de fuck het een goed idee vond om hem te casten, begrijp ik niet. Hij was naar mijn weten niet zo vervelend in deel 2. Ook die ontsnapping van hem......die scène is natuurlijk wel gewoon belachelijk. Echt niemand die dat zag? Kom nou.
Het doet eigenlijk niets nieuws, ook die vuur Navi stelt maar weinig voor, vooral haar redenen van waarom ze zo psycho doet. En ook al waardeer ik de actie. qua battle scènes lijkt het allemaal erg veel op deel 2 weer. Vooral de laatste battle. Voor mij hoeft een vierde deel echt niet.
Dus tja, voor mij puur voor de actie en mooie beelden.
Vond de eerste twee echt veel leuker. Zagen er in mijn herinnering ook veel mooier uit. Deze had voor mijn gevoel een wat goedkopere look. Verhaal minder sterk (hoewel het wel een beetje neerkomt op de vorige twee verhalen geloof ik) maar deze duurde vooral te lang.
Nou, dat dus ook inderdaad. Ik vond het hele HFR gebeuren nogal wat van de ervaring wegnemen. Soms leek het alsof ik naar een soap zat te kijken. Nou vind ik HFR altijd erg wennen, ook met The Hobbit toen. Het hoeft voor mij niet zo.
Amandelbrood
-
- 52 berichten
- 16 stemmen
Laten we eerlijk zijn: James Cameron is niet langer een filmmaker, hij is een CEO van een pretpark dat niemand heeft gevraagd. Met Avatar 3 bereikt de industrie een absoluut dieptepunt in artistieke armoede. Wat ooit begon als een technisch hoogstandje, is inmiddels verworden tot een zielloze machine die maar één doel heeft: het laatste beetje geld uit een reeds uitgemolken concept persen.
Het is pijnlijk om te zien hoe een regisseur van zijn kaliber zich verlaagt tot dit niveau van herhaling. De formule is inmiddels zo doorzichtig dat je het script op een bierviltje kunt schrijven: blauwe wezens kijken moeilijk, er is een "nieuwe" stam (deze keer waarschijnlijk de 'lucht-naakt-slakken' of een andere variatie), en de boze mens komt weer met grotere machines. Het is geen cinema; het is een herhalingsoefening verpakt in glimmend digitaal papier.
Dit is het schoolvoorbeeld van franchise-moeheid. In plaats van nieuwe verhalen te vertellen, wordt de kijker gedwongen om naar een drie uur durende screensaver te kijken. Het is de ultieme triomf van de techniek over de inhoud.
Maar het ergste is misschien nog wel het publiek. Het is verbijsterend om te zien hoe het 'domme plebs' zich massaal naar de bioscoop laat drijven als makke schapen naar de slachtbank. Men slikt de visuele diarree voor zoete koek, zolang de kleuren maar fel genoeg zijn en de 3D-bril stevig op de neus zit.
Wordt ik al weer voor dom plebs uitgemaakt, in een vlammend J'accuse tegen de wansmaak. Ik neem de handschoen op ter verdediging van de Plebejers (De gewone burgers in het Oude Rome die niet bij de aristocratie hoorden). Wij voelen de zelfde afkeer, alleen is hij mij gericht tegen het verwaten artistieke uitschot dat steeds wanproducten meent te moeten maken om origineel te zijn in een uiting van hyperindividualisme, waarmee deze zich willen verheffen boven het klootjesvolk. Het zijn volgens mij juist deze mensen die uiteindelijk kindjes gaan verkrachten op zoek naar iets nieuws om de aan grenzeloze verveling te ontsnappen, die het steeds maar zoeken van nieuwe kicks oplevert.
Ik zie het zo: Je hebt fundamenteel twee soorten mensen. De Mensen die primair regelmaat zoeken om Harmonie te beleven en afwijkelingen die hun genot zoeken in de uitzonderingen. Die regelmaat zoeken vinden bij uitzondering uitzonderingen wel prettig. Dat is gezond. Te veel of lang in uitzonderingen willen leven is niet gezond. Onze beschaving is in verval en dan zie dat laatste opkomen. Mensen gaan zich overgeven aan excessen en die dan weer als normaal beschouwen.
Veel mensen weten niet dat de uitvinder van de gay parade niet in Amsterdam woont maar Keizer Nero was die zich in een draagkoets liet rondbrengen in Rome, waarbij hij zich publiekelijk door een jonge minnaar in de kont liet neuken. Hij beschouwde zichzelf als een groot artiest. Met Epstein zagen wij ook al groot artiest opkomen, die enorm veel heeft gefilmd voor een elite publiek van fijnproevers. Het gewone volk heeft daar allemaal weinig begrip voor. Hun smaak is nog niet zo ver ontwikkeld.
Originaliteit zoals die nu opgevat wordt is een verwording van het oorspronkelijk begrip dat terug gaat op origine, oorsprong, vandaar "oorspronkelijk". De echte originaliteit wil dus helemaal niet anders zijn, het wil juist terugvoeren naar de vergeten oorsprong. Het wil weer ontdoen van alle culturele artistieke aangroeisels. Het wil terug naar de natuur.
Kunst is oorspronkelijk menselijk schepping die tot doel had de Natuur te laten herbeleven in een stedelijke omgeving. Men ging de muren, vloeren plafonds beschilderen met natuurlijke voorstellingen omdat men die mistte. Vakmanschap stond daarbij voorop, vandaar dat "art" en artistiek, artiest terug gaan op Griekse "artisan", handwerker. Kunst was kundigheid in na-maak van de Natuur.
De hoger klassen keken neer op de handwerkers. Aanvankelijk zie je dat gewone mensen prachtig versierde huizen en graven en hulpmiddelen hebben die ze zelf vorm en eigen karakter geven. Wanneer de welvaart groeit, wordt deze steeds schever verdeeld. Gewone mensen moeten sloven voor de rijken en hebben geen tijd meer daarvoor. Enkelen doen het nu in dienst van de Rijken. De Kunstenaar als beroep is geboren. De Rijken willen elkaar de ogen uitsteken, dus moet het steeds imposanter worden. Dat wordt steeds moeilijker. Nu hebben die rijken weinig verstand van schoonheid dus gaan kunstenaars ze wijsmaken dat bepaalde toevoegingen, veranderingen getuigen van verheven smaak. Minder belangrijken willen dat dan ook hebben om er bij te horen of hogergeplaatsten te vleien. De mode is geboren. Kunst wordt nu niet alleen namaak maar ook vals en inbeelding.
Kunstenaars laten de rijken geloven in hoogdravende voorstellingen en niemand durft dat dan nog tegen te spreken. Zie ook het verhaal van "de naakte kleren van de keizer", dat dit verschijnsel op de hak neemt. In onze moderne samenleving waarin de meeste mensen loonslaven zijn en de gemeenschappelijke identiteit is afgebroken, is een grote hang naar individuele expressie als laatst overgebleven vorm van identiteit. Levend in een kunstmatige, strak geordende samenleving, waarin de media en commercie dingen lopen opdringen, hebben veel mensen hun originaliteit verloren. Identiteit wordt nu aankleding met producten die iets uitdrukken wat mensen hoger of bijzonder achten. Iets waarmee ze zich kunnen onderscheiden. Iets waarmee ze kunnen pralen door er eigen combinaties van te maken. Wie daar niet in meegaat is saai, kleurloos.
Maar het is het omgekeerde van de originele originaliteit. Wie is het meest origineel in onze cultuur? Gewone eenvoudige mensen zonder pretenties. Ze zijn zichzelf. Ze zijn oorspronkelijk en mooi zonder enig verlangen om anders te zijn. En waar houden die mensen van? De gewone dingen die ze waarderen, niets bijzonders. Af en toe wat anders is leuk, maar meestal willen ze het vertrouwde.
Waarom kopen mensen dezelfde merken? Omdat precies die smaak en kwaliteit te krijgen die aan het merk gebonden is. Waarom hebben ze favoriete acteurs in films, omdat die een beleving geven die ze bevalt. Waarom hebben ze hobby's? Omdat het geeft, wat ze leuk vinden om te doen. Ze willen iets wat bij ze past, waar ze goed bij voelen. Ofwel in de ogen van het artistieke uitschot en de rijken zijn ze "dom plebs". De rijken willen zich beter voelen en voor Kunstenaars valt er weinig aan te slijten. Dom plebs dus! Zoals ik. Ik erken mij schuldig! Ik houd van gewone mensen en simpele gezelligheid. Ik houd van lekker keuvelen over niets, net zoals het fluiten van de vogeltjes in het voorjaar. Ik houd van stampot en spek. De meeste tijd wil ik wat gewoons, wat vertrouwds. Als daar dan af en toe een onderbreking komt van iets bijzonders, dan vind ik dat ook weer leuk. Af en toe. Niet te veel of vaak. Ik zoek het niet.
Laten we het hebben over franchise-moeheid. De vergissing is niet dat franchisers niet origineel blijven, maar dat ze niet "origineel" blijven! In de oorspronkelijk zin dus. Je koopt een pak koffie en die smaakt precies goed, de volgende keer koop je weer dat merk, maar nu zit er ineens een ander smaakje bij gevoegd. Wat is je reactie? O wat origineel! Of dit is NIET origineel! Ik wordt nooit moe van het zelfde dat goed "bevalt". "Het valt in de smaak". Voortdurende verandering is juist heel vermoeiend, "het valt slecht". Dat vereist steeds nieuwe aanpassing, nieuwe gewenning. Daar zit je juist niet op te wachten.
Daarom zijn er ook series ontstaan uit films, Het smaakte mensen zo goed dat ze meer van hetzelfde wilden. Er is een bepaalde mix van elementen die mensen lekker vinden om steeds weer te kijken. Maar dan heb je van die slimmeriken die menen dat je het moet gaan aanpassen aan de nieuwe generaties. Resultaat is steevast: De nieuwe generaties hebben er geen interesse in en de oude haken af. Doek. Wanneer films vervolgen/sequels krijgen is dat ook zo. Maak je weer hetzelfde recept, dan maak je daar de meeste mensen blij mee, omdat je aan hun verwachtingen voldoet. Dan beginnen onnadenkenden te roepen dat het niet meer origineel is, terwijl het dat juist wel is! Het smaakt juist als het origineel!
Het is waar, soms weet een briljante nieuwe regisseur er een eigen vertaling aan te geven die ook in de smaak valt, maar meestal draait het op een mislukking uit. Het idee is namelijk fout. als jij iets anders wil maken dan moet je juist niet gaan variëren met iets dat gewaardeerd wordt omdat het iets vertrouwds voortzet. Als je daar iets beters van wil maken dan wil je hetzelfde beter doen. Neem een auto, een volkomen uitgekauwd product dat ze toch steeds net wat beter weten te maken. Verbeteringen zijn dan in de marge.
Wat mensen vaak door elkaar halen is uniek en origineel. Maak je iets nieuws dan is dat de eerste keer uniek, enig. Valt het erg in de smaak dan kan het navolging krijgen, zelfs tot een eigen (sub)genre ontwikkelen. Na verloop van tijd zijn mensen blij als iemand iets maakt dat weer naar het origineel terug keert. Was het origineel verre van volmaakt, dan kan een navolger, het hoogtepunt ontwikkelen. Dan wordt dat het nieuwe ijkpunt.
James Cameron is een maniakale perfectionist die geheel nieuwe technologie ontwikkelt om een nieuwe kijkervaring mogelijk te maken en daarbij een totale wereld weet te scheppen. Hij trekt daar vlot 10 jaar voor uit. Hoe zou het komen dat hij dat niet elke 2 jaar kan herhalen? Misschien omdat hij geen tijdmachine heeft? Wat een loser dat hij daar meer opbrengst uit probeert te halen dan één film. Tolkien was ook zo loser, bleef maar in hetzelfde hangen. Alweer die hobbits, die elfen, die dwergen. Daarom werd hij een van de meest verguisde schrijvers.
Velen worden er strontziek van. Zo onorigineel. Terecht dat de verwende consument zich daar druk om maakt. Hoe durven die lui mijn tijd te verkwisten door twee keer vrijwel hetzelfde te maken! Ik zal ze eens de oren wassen. Ik zal eens een vlammend betoog houden tegen dit onrecht dat mij aangedaan wordt! Ik pik het niet langer! Ik eis originaliteit. Ik ben verveeld en het is jullie plicht om mijn verveling te bestrijden! toch?
Voor de veeleisende mens is de onrechtvaardigheid van het leven moeilijk te dragen. Maar misschien moeten we voor één keer James Camaron vergeven, gezien zijn oeuvre. Zullen we hem nog een laatste kans geven voor hij op de mestvaalt van de geschiedenis belandt?
Beste Alvin ik hoop dat je volgende rant wel wat "origineler" wordt want dit geklaag over originaliteit is niet meer zo origineel als jij misschien denkt. Je vindt het bij de meerderheid van de films, die inderdaad niet erg uniek zijn omdat ze inspelen op de smaakpatronen van het publiek. Het is waar we kunnen meer milieuvervuiling maken door steeds nieuwe wegwerpproducten te maken, En daar wordt ook hard aan gewerkt. Een nieuwe generatie draagt kledingstukken nog maar één keer, zichzelf steeds vernieuwend in zijn uitingen. Troost je, het komt goed.
Ik ben saai geboren, ik kan een uur naar een boom kijken. Er zijn drie woorden waar ik een allergie voor heb ontwikkeld: Origineel, Uniek en Innovatief. Alsjeblieft, niet weer, denk ik dan. Ik kan het niet meer verdragen.
davey400
-
- 226 berichten
- 184 stemmen
Maar wat ik me dan toch afvraag: Hoe en waar laten die onderwaterdieren zich tatoeëren?
Nou ja, het waar kan ik nog inkomen; dat zou dezelfde shop kunnen zijn als waar ze die piercings halen.
Maar het 'hoe' blijft wel staan.
Laten ze daar maar eens een docu over maken!
davidov
-
- 3468 berichten
- 2193 stemmen
Zoals gebruikelijk mooie plaatjes, indrukwekkend geheel, maar het verhaal begint minder te boeien en ook eigenlijk een min of meer best wel erg in herhaling te vallen.
Fase 1: oeh kijk eens wat een mooie wereld
Fase 2: hey kijk nieuwe wezentjes/karakters/vrienden
Fase 3: ojee we worden aangevallen / we moeten vluchten
Fase 4: ojee de groep valt uiteen, we moeten onze vrienden/kameraden/collega's/kinderen/familie zoeken en redden
Fase 5: grootschalig eindgevecht waarin iedereen weer tezamen komt en ze winnen maar tegen welke prijs?
En dan die speelduur, oef. Als de film nou verliep als een rollercoaster dan vloog de tijd voorbij, maar de film (net als z'n voorgangers) pakt wel erg veel tijd om kalmpjes aan de wereld te tonen. Begrijpelijk want mooie beelden, maar voor mij was het niet genoeg om me meer dan 3 uur in spanning te houden. Dune balanceerde ook op die grens, maar komt daar een stuk beter vanaf door tenminste een overdaad aan intrige, iets waar Avatar kennelijk niks van moet weten.
3* best aardig. Maar tegelijk is er denk ik een hoop geld over de balk gegooid om te eindigen met "slechts" 3 sterren. Ik denk niet dat de vervolgen 123 nog voor veel verrassingen gaan zorgen, zeker niet als ze hetzelfde patroon blijven volgen als tot nu toe, maar de toekomst zal het leren.
stinissen (crew films & series)
-
- 23644 berichten
- 77234 stemmen
Aardige film niet meer en niet minder, kan ff geen blauw meer zien.
UmbraVitae
-
- 4413 berichten
- 4118 stemmen
Oké, misschien wel ietsje minder dan de vorige, maar nog steeds wondermooie film, prachtige beelden steeds. En gewoon grote fan vd reeks, 8/10.
filmkul
-
- 2545 berichten
- 2290 stemmen
Weer een fraai deel in de reeks. Het verhaal is niet heel bijzonder of doordacht. De uitwerking is vergelijkbaar met de vorige delen. De film neemt ruim de tijd maar verveelt geen moment. Spanning en actie wisselen elkaar goed af met voldoende rust momenten waarbij je volop kunt genieten van de kleurrijke beelden vol met details. De actie ziet er erg goed uit en de eind battle is spectaculairder dan die van deel 2. Klein minpuntje is wel dat er iets te veel karakters op de voorgrond treden waardoor je in emotie niet helemaal wordt meegenomen in het drama. Groot pluspunt is de toevoeging van de Ash stam, die voor meer duister en grauwheid zorgt. 4.0
Waku
-
- 5480 berichten
- 6507 stemmen
De meeste positieve en negatieve kritieken zijn al genoemd boven mij. Ik hang er een beetje tussen in. Wederom is deze blockbuster prachtig gemaakt. De animatie blijft een verademing om te zien. Maar aan de andere kant slaat ook wel de verzadiging toe. Verveling gaat misschien net te ver maar ik betrapte mij erop dat mijn aandachtsboog niet altijd gespannen bleef staan
3.5*
omniesbonsai
-
- 108 berichten
- 615 stemmen
Makkelijk 5 sterren
Schitterend zielvolle interpretatie opnieuw
James Cameron breng ons deel 4 en 5 alsjeblieft
Deze films hebben we nodig in deze tijd
Verwijzend naar de toestand op onze aarde en de spirituele strijd
filmkul
-
- 2545 berichten
- 2290 stemmen
Makkelijk 5 sterren
Schitterend zielvolle interpretatie opnieuw
James Cameron breng ons deel 4 en 5 alsjeblieft
Deze films hebben we nodig in deze tijd
Verwijzend naar de toestand op onze aarde en de spirituele strijd
ChielB
-
- 168 berichten
- 214 stemmen
Een kopie van deel 2, geheel volgens verwachting. Als je elke keer weer in de fantasiewereld kunt opgaan heb je een heerlijke 3 uur aan vermaak. Maar als 3e deel in een reeks is het wel echt een beetje Marvel-esk aan het worden. De visuele pracht is onverminderd, maar de verrassing is totaal afwezig. Het biedt echt niets nieuws meer en dan resteert een flinterdun verhaal met totaal voorspellende story arcs en een finale die niet echt van hoog niveau schrijfwerk getuigt.
Alle elitaire commentaren over plebs en dom volk dat naar de bios gaat slaat totaal nergens op, want het is nog steeds een cinematografisch pareltje waar meer dan terecht mensen van genieten. Maar als je in alle eerlijkheid dit een beetje moet vergelijken met andere films dan kan je na 3 keer hetzelfde kunstje niet meer overweldigd raken of dit echt tot een sublieme film rekenen.
WB
-
- 1638 berichten
- 2698 stemmen
Ik kan de Avatar-films wel waarderen, maar dit derde deel moet echt de afsluiter zijn. De film moet het namelijk niet meer hebben van zijn verhaal, aangezien dit echt een 'same old, same old' is; teveel van wat we in de eerste twee delen al hebben gezien. Er zijn nu alleen iets minder blauwe mannetjes te zien, maar nog steeds is het de Na'vi tegen de mensen. Na drie ellenlange films ben je er wel eens klaar mee.
Ondanks dat de animatie weer verbluffend mooi is, en hier geen kosten op zijn bespaard, verliest het zijn kracht om mij de volledige 3 uur en 17 minuten aan de buis te kluisteren. De verveling sloeg toe en ik zat regelmatig op de klok te kijken. Dat is niet goed voor een film. De karakterontwikkeling is ook minimaal en was er eigenlijk alleen maar om met domme en ondoordachte keuzes de film weer spannender te maken.
Uiteraard is de film niet slecht, en weet de animatie de film naar een redelijk niveau te brengen... maar wel de laatste die een (ruime) voldoende haalt als het op dezelfde voet verder gaat.
Pre- en sequels

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties

Avatar
2009
12.756 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Gerelateerde tags
cloneheksspace warvervolgbuitenaards wezentribetranshumanismavatar familiespace adventurefamily dynamicsrival aventureactionfantasygrandadmiringambivalentamusedarrogantаватар 3аватар огонь и пепел
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








