Sweet Movie (1974)

Frankrijk / Canada / West-Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Dusan Makavejev
met Carole Laure, Pierre Clémenti en Anna Prucnal

De film kent 2 plots die parallel lopen. Ten eerste is er Miss Canada, een maagd die een surrealistische schoonheidswedstrijd wint waardoor ze de vrouw wordt van een multi-miljonair met een gouden phallus. De miljonair stopt haar in een koffer en verscheept haar naar Paris. Daar verliest ze haar maagdelijkheid, komt in een "sex shock" terecht en na een verblijf met de Otto Muehl groep vindt ze zichzelf uiteindelijk terug als model badend in een vat chocolade. De tweede plot gaat over een scheepskapitein die het hoofd van Karl Marx op de voorsteven van zijn schip heeft staan. Een vrouw bedrijft de liefde met een jonge zeeman in een bed van suiker, vervolgens dood ze hem en vermengt zijn bloed met suiker...

Misschien is de film nog te genieten vanwege het veelvuldige bloot en/of de 'sexual politics' waar Jack Nicholson het over heeft op de hoes. Maar wat ik me herinner is een ongestructureerde, bij elkaar geveegde hoop (in die tijd) modieuze losse flodders : seks, Marks, seks, suiker, seks, de conzumpsiemaatschappei, een paar internationale acteurs, en een moord die nergens op slaat.

avatar van streeter
hugohei schreef:

Ik kon er anders wel om lachen.
***

Een aantal stukken uit deze film waren in Nederland opgenomen. In het laatste shot van de film zie je zelfs onze gelieve gele trein langsreiden.
John Vernon (National Lampoon's Animal House, Point Blank) heeft een leuk bijrolletje als de multi-miljoenair (en volgens de extra's op de DVD was dat niet zijn eigen geslachtsdeel dat in goud gedoopt was - hij had geen idee dat dat ertussen zou zijn totdat hij zelf de film zag, volgens de regisseur), en de producent was een broer van Louis Malle.

avatar van Betamax
Hem hem heel lang geleden in de Melkweg gezien en ik vond het een prima film.
Speelt in Amsterdam dat is op zich al leuk.
Bizar is de juiste omschrijving en veel suiker.

avatar van Flavio
Ik ben vast heel burgerlijk maar ik wil gewoon geen poepende of kotsende mensen zien! Bah! vies.

Flavio schreef:

Ik vindt dat je hier de film niet op mag afrekenen. de film klopt gewoon en komt erg fantasievol over; ik vind dat dit prima neergezet is.

The man with the golden dick

avatar van xgogax
Ik vond het maar een ranzige film. Wtf was dat! Moest overigens wel en beetje aan Salò o le 120 giornate di Sodoma denken.

Het snelle montagewerk vond ik wel goed.

avatar van Poisonthewell
John Waters en Lloyd Kaufman hebben concurrentie uit Joegoslavische hoek. Sweet Movie bevat enkele van de meest ranzige en taboeoverschrijdende scenes die ik me kan herinneren - maar wanneer je al je gevoelens van afkeer in bedwang kan houden valt er best wel wat te lachen!

avatar van SmackItUp
Best leuk!

Dom toeval dat ik op deze film stuitte, maar daar ben ik best blij om.
Redelijk bizar. Maar ik zie graag dingen die ik nog niet eerder heb gezien.

6'je.

avatar van Darbie
Vulgariteit is - helaas - van alle tijden.