Genre: Animatie / Fantasy
Speelduur: 101 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Peter Sohn
Met onder meer: Mamoudou Athie, Leah Lewis en Ronnie Del Carmen
IMDb beoordeling:
7,0 (160.486)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 12 juli 2023
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Elemental
"Opposites react."
In Elemental City leven de vier elementen bestaande uit lucht, aarde, vuur en water in harmonie met elkaar. Het vuurelement Ember heeft het echter niet zo gemakkelijk in een stad waar water en flora heersen. Wanneer ze het waterwezen Wade ontmoet, blijken ze naast hun grote verschillen toch veel gemeen met elkaar te hebben.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,0 / 160486)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Ember (stemrol)
Wade (stemrol)
Bernie (stemrol)
Cinder (stemrol)
Gale (stemrol)
Brook (stemrol)
Clod (stemrol)
Harold (stemrol)
Flarrietta (stemrol)
Fern (stemrol)
Reviews & comments
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 2242 berichten
- 426 stemmen
Vanaf 14 juni 2023 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)
Kondoro
-
- 11521 berichten
- 2865 stemmen
Het plot klinkt leuk, de teaser vond ik nog niet echt wat. Ik wacht het rustig af.
Jotil (crew bioscoopreleases)
-
- 2242 berichten
- 426 stemmen
Vanaf 14 juni 2023 in de bioscoop (Walt Disney Studios Motion Pictures)
EDIT: vanaf 12 juli 2023 in de bioscoop
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Deze lijkt het -althans volgens de vakpers- naar Pixar-normen erg slecht te gaan doen aan de box office. De redenering van het publiek is dat het toch sowieso razendsnel op Disney+ te zien is. Enorm vaak gelezen: "Waarom dan nog geld spenderen aan een bioscoopticket?"
Dat hebben we te danken aan de minder fortuinlijke aanpak tijdens en in de nasleep van de corona-pandemie. Luca ging rechtstreeks naar de plus-dienst, terwijl er énorm veel vraag was bij het publiek om dit tóch naar de bioscoop te brengen. Pixar-werknemers waren absoluut niet te spreken over die beslissing. De plakzwaaier luisterde niet. Bij Soul gebeurde hetzelfde en bij Turning Red was het niet anders. Ook Lightyear had hieronder te lijden, amper een maand later te streamen.
Met de WDAS producties min of meer hetzelfde effect, Strange World werd in een paniekreactie zelfs -bij wijze van spreken- zo goed als rechtstreeks op Disney+ gegooid toen die pover scoorde. Dit hebben ze zichzelf aangedaan bij Disney, helaas. In eigen voet geschoten met die strategie. Ik vraag me af of ze dat nog gekeerd krijgen. Lijkt me niet snel te gaan gebeuren.
Was Elemental vóór 2020 verschenen, was het ongetwijfeld een hit.
Verschillende concurrerende studio's hebben titels stevig uitgesteld en alsnog ingezet op een theatrical release met -in vergelijking- flink wat ruimte tussen VOD. Die plukken daar de vruchten van.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Esteban
-
- 3606 berichten
- 1826 stemmen
Deze lijkt het -althans volgens de vakpers- naar Pixar-normen erg slecht te gaan doen aan de box office.
En zo geschiedde. Hopelijk zijn ze bij Disney zo slim om mensen nu écht eens te laten wachten als vanouds en Elemental niet op Disney+ of VOD beschikbaar te stellen tot ergens in de herfst. Alleen zo doe je het publiek weer hunkeren naar een nieuwe release en gaan ze mogelijk weer naar de bioscoop. Fix it.
De zogenaamde word of mouth is trouwens enorm positief. Nu toch al héél vaak gelezen dat dit een aangename verrassing was en zelfs één van de beste Pixar titels. Benieuwd!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Film krijgt geen hoge cijfers. Rommelig, niet al te best verhaal. Visueel wel heel mooi.
Ik twijfel of ik 'm in de bios ga kijken of thuis een keer.
Elemental wordt de eerste Disney Pixar-film met een niet-binaire personage - Cinenews.be

Thuis dus.
Not this shit again.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Film heeft karakters die letterlijk bestaan uit vuur, water, lucht en aarde maar je trekt de lijn bij niet-binair. Juist.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Ik ga hiernaartoe met de kinderen. Gezien het krantenartikel verderop in dit topic weet ik in ieder geval op voorhand dat ik genoodzaakt ben opvoedkundige op en aanmerkingen te maken. Bedankt voor de waarschuwing.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Ik ga hiernaartoe met de kinderen. Gezien het krantenartikel verderop in dit topic weet ik in ieder geval op voorhand dat ik genoodzaakt ben opvoedkundige op en aanmerkingen te maken. Bedankt voor de waarschuwing.
Zal niet meer dan een zinnetje zijn geweest want had het geeneens door, maar sterkte verder.
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Zal niet meer dan een zinnetje zijn geweest want had het geeneens door, maar sterkte verder.
Dat doet er toch niet toe? Al zou het 1 enkel woord zijn. Ik wil mijn kinderen betere normen en waarden meegeven, meer niet.
jacobine_rodijk
-
- 2806 berichten
- 9511 stemmen
Pfoe, nu ben ik benieuwd geworden wat je ze gaat vertellen….
catdog
-
- 1417 berichten
- 2026 stemmen
Dat doet er toch niet toe? Al zou het 1 enkel woord zijn. Ik wil mijn kinderen betere normen en waarden meegeven, meer niet.
Dus als er in 1 zin in een film van 110 minuten iemand wordt aangesproken met 'hen' ipv 'hij' dan vind je het van dusdanig belang dat je dit moet tegenspreken aan je kinderen onder het mom van 'normen' en 'waarden'?
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Dus als er in 1 zin in een film van 110 minuten iemand wordt aangesproken met 'hen' ipv 'hij' dan vind je het van dusdanig belang dat je dit moet tegenspreken aan je kinderen onder het mom van 'normen' en 'waarden'?
Het gaat inderdaad over dergelijke begrippen. Daar wordt op geanticipeerd in de opvoeding. Overigens is voldoende duidelijk dat ik spreek tegen mensen met een fundamenteel ander wereldbeeld. Heel zinvol is een gesprek wat dat betreft niet, daar moet ik meneer jacobine gelijk in geven
catdog
-
- 1417 berichten
- 2026 stemmen
Het gaat inderdaad over dergelijke begrippen. Daar wordt op geanticipeerd in de opvoeding. Overigens is voldoende duidelijk dat ik spreek tegen mensen met een fundamenteel ander wereldbeeld. Heel zinvol is een gesprek wat dat betreft niet, daar moet ik meneer jacobine gelijk in geven
Er wordt op geanticipeerd in de opvoeding om het bestaan van bepaalde groepen mensen niet te erkennen en te verbergen voor kinderen? Er zijn non-binaire mensen in de wereld. Of je het er nu mee eens bent of niet. Disney laat dit (even de redenen waarom Disney dit doet buiten bespreking latende) voor de eerste keer in een miniscule hoeveelheid zien. Maar jij wilt liever doen alsof die mensen niet bestaan en het hebben over 'betere normen en waarden'. Vertel mij eens alsjeblieft hoe het verbergen en ontkennen van een groep mensen te rijmen valt met 'betere normen en waarden'?
Splinters
-
- 2627 berichten
- 1391 stemmen
Er wordt op geanticipeerd in de opvoeding om het bestaan van bepaalde groepen mensen niet te erkennen en te verbergen voor kinderen? Er zijn non-binaire mensen in de wereld. Of je het er nu mee eens bent of niet. Disney laat dit (even de redenen waarom Disney dit doet buiten bespreking latende) voor de eerste keer in een miniscule hoeveelheid zien. Maar jij wilt liever doen alsof die mensen niet bestaan en het hebben over 'betere normen en waarden'. Vertel mij eens alsjeblieft hoe het verbergen en ontkennen van een groep mensen te rijmen valt met 'betere normen en waarden'?
Het verbergen en ontkennen van een groep mensen is een tekst slash suggestieve vraag die geheel voor jouw rekening komt.
Verder: Shula tas heeft namens het ad recent een reportage gemaakt over de culturele kloof. Shula tas kwam er irl totaal niet uit, laat staan dat dat lukt op een internetforum. Het wereldbeeld is daarvoor te verschillend. En daar laat ik het bij.
catdog
-
- 1417 berichten
- 2026 stemmen
Het verbergen en ontkennen van een groep mensen is een tekst slash suggestieve vraag die geheel voor jouw rekening komt.
Verder: Shula tas heeft namens het ad recent een reportage gemaakt over de culturele kloof. Shula tas kwam er irl totaal niet uit, laat staan dat dat lukt op een internetforum. Het wereldbeeld is daarvoor te verschillend. En daar laat ik het bij.
Als jij het aanspreken van 'hen' ipv 'hij' al zo'n dergelijk begrip vind dat je het nodig vind om 'opvoedkundige op en aanmerkingen' te maken en het daarbij hebt over dat je dan 'betere normen en waarden' aanbrengt dan kan ik mij nou niet echt inbeelden dat er veel begrip of respect uitgaat naar non-binaire mensen. Als je me niet eens uit kan leggen waarom je het nodig vind 'betere normen en waarden' aan te brengen als we het hebben over een simpele aanspreek-term, vind het dan niet raar dat ik tot de conclusie kom dat je liever die mensen verbergt voor je kinderen. Dat je je al druk kan maken om een aanspreek-term van 5 seconden in een Pixar film. Jeetje.
mrklm
-
- 11419 berichten
- 9920 stemmen
Vuurmeisje Ember [Leah Lewis] moet noodgedwongen samenwerken met waterventje Wade [Mamoudou Athie] om te voorkomen dat de winkel van Embers vader [Ronnie Del Carmen] gesloten wordt wegens een lek – en een aantal andere onregelmatigheden. Ze zijn opgegroeid in de overtuiging dat water en vuur niet samengaan en dan weten waarschijnlijk ook jeugdige kijkers wel hoe dit af gaat lopen. De obstakels die de vier schrijvers onderweg hebben bedacht, getuigen evenmin van enige originaliteit. De enige (relatieve) verrassing is dat de ontknoping nog sentimenteler en suikerzoeter is dan je verwachtte.
mrklm
-
- 11419 berichten
- 9920 stemmen
Het is louter toe te juichen dat de grote studio's (ook in animatiefilms) een wereld tonen waarin wit en hetero niet langer de norm is. Laten we films dus beoordelen en bespreken op basis van de zaken die er toe doen.
Ik ben overigens al decennialang voorstander van Jacques Plafonds voorstel om 'joe' als persoonlijk voornaamwoord te gebruiken in plaats van 'jij' of 'u'. Maar een discussie over voornaamwoorden hoort thuis op platformen die specifiek gericht zijn op de Nederlandse taal. Toch?
WB
-
- 1614 berichten
- 2662 stemmen
Pixar kan me altijd wel bekoren, maar dit is toch wel een van de minste. Geen slechte film, en het kijkt prima weg, maar het mist echt de magie. Het haalt nergens het niveau van Toy Story, Finding Nemo, of de wat recentere Soul. Ik zie geen chemie tussen de twee hoofdelementen, wat ik enigszins wel verwacht bij een film waar het juist om de relatie draait. Daarnaast was ik drukker met de vraag waarom bepaalde zaken gewoonweg niet in brand vliegen als ze het aanraken. Iets zegt me dat dit niet de bedoeling is, als het verder afleidt van het verhaal.
De leukste grappen komen voor in de trailers. Er zat meer in naar mijn mening.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Ik vond Elemental best geslaagd. Erg leuk gedaan, zeker visueel. De waterstad werd erg mooi weergegeven. Met de huidige technieken en budgetten kan je met water erg verbluffende dingen doen. De stad had wat weg van Zootopia (Film, 2016): futuristisch en stijlvol. De film is jammer genoeg niet gebalanceerd genoeg. De film laat uitschijnen het te hebben over de vier weerselementen, maar twee ervan worden vrijwel snel overboord gekieperd. Het gaat enkel over water en vuur. Een beetje jammer en misleidend eigenlijk.
Water en vuur worden dan wel weer beter uitgewerkt. Hier en daar grappig, niet altijd even vernieuwend, maar best genietbaar. Verder nogal maatschappijgericht en de boodschap van (klimaat)vluchtelingen ligt er wel dik op. De outcasts die in de buitenwijken wonen en er nooit echt bij horen, het onbegrip en de vooroordelen, het komt nauwgezet aan bod.
Soms is de film ook wat slordig. Zoals WB als verwoordt is men niet altijd consequent wat nu wel of niet in brand moet vliegen. Nuja, je kan niet alles laten fikken of je functioneert niet meer, maar toch. Ook die wolkige bazin vond ik maar een bizar karakter met motieven die ik niet begreep. Waarom wou die Ember die bloem laten zien? En eigenlijk werd er met die bloem veel te weinig gedaan, want als ik het goed begreep was die plant zowat het enige dat alle elementen echt verbond. Maar al bij al wel een OK film, nipte 3,5*.
redondo28
-
- 14 berichten
- 384 stemmen
Tijd voor Pixar om nog eens uit te pakken want ook deze is het net niet. Goed uitgangspunt maar een mindere uitwerking van het idee. Toch al enkele jaren dat Pixar het moeilijk heeft.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Elemental wordt de eerste Disney Pixar-film met een niet-binaire personage - Cinenews.be
Serieus? Het is mij, en mijn vrouw (even de regen op de camping ontvluchten met de kinderen haha), niet eens opgevallen. Best bijzonder toch?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5983 stemmen
Serieus? Het is mij, en mijn vrouw (even de regen op de camping ontvluchten met de kinderen haha), niet eens opgevallen. Best bijzonder toch?
Ja. Het is dus prima te missen. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14534 berichten
- 4518 stemmen
Aardig. Punt is alleen dat het hele concept leuker is dan de verdere uitwerking die echt nergens verrast en zelfs wat verveelt. Ook missen de hoofdrollen toch wel chemie, iets dat in zo'n film belangrijk is. Visueel aardig: soms mooi (beter dan ik gewend ben van Pixar) en sowieso met leuke designs. Tempo is ook redelijk en hoewel de boodschap (en de bedoeling dat dat dit over immigratie gaat) er dik bovenop ligt is het gebruik van deze metaforen best oké. 3,0*.
tukkerstein
-
- 2219 berichten
- 3469 stemmen
Redelijke film, maar de tijd dat iedereen reikhalzend naar de nieuwe Pixar uitkeek zijn gezien het tempo van de nieuwe films en hun kwaliteit wel over. Bij vlagen grappig en visueel af en toe prachtig. Soms wat voorspelbaar. De analogie met migranten ligt er wel heel erg dik bovenop. Iets met vurige, vindingrijke buitenlanders uit warme landen die in potjes en pannetjes met kruiden roeren en soms een kort lontje hebben, maar dat komt ook doordat ze gediscrimineerd worden door de watermensen. Had dat niet iets intelligenter en subtieler gebracht kunnen worden? Wat al helemaal een beetje pijnlijk is, is dat de vuurmensen daadwerkelijk voor grote schade zorgen door hun vuurtje en daarmee de segregatie best logisch maken. Was dat het punt van de makers?
2,5*
filmkul
-
- 2478 berichten
- 2251 stemmen
Vermakelijke maar wat makkelijk gemaakte tekenfilm. Het verhaal is best leuk bedacht met de elementen maar is verder wel erg voorspelbaar. De film kent voldoende spanning en humor maar er had wat meer peper bij gemogen. Het is allemaal wat braafjes en doorsnee. Niks springt er echt uit of voelt als echt iets memorabels. Ook de karakters zal men snel vergeten. Visueel zit de film wel mooi in elkaar. 3.0
Petina
-
- 669 berichten
- 2815 stemmen
Hun en hem, ik ben een ouwe lul.
Het filmpje was trouwens best wel aardig.
james_cameron
-
- 7005 berichten
- 9790 stemmen
Het lukt Pixar de laatste paar jaar maar niet om boven het maaiveld uit te komen. Ook dit is weer zo'n onderhoudend, prachtig vorm gegeven niemendalletje. Leuk verhaaltje, grappige personages, degelijke stemmencast... maar het vertaalt zich niet naar een memorabele film. Daar is alles net iets te manipulatief en voorspelbaar voor. Het wordt tijd dat men bij Pixar schoon schip maakt en creatieve mensen in dienst neemt die risico's durven nemen, in plaats van voortdurend de veilige weg te kiezen.
Gerelateerd nieuws

Pixar onthult hartverwarmende eerste trailer voor romantische animatiefilm 'Elemental'
Bekijk ook

Past Lives
Romantiek / Drama, 2023
93 reacties

Spider-Man: Across the Spider-Verse
Animatie / Actie, 2023
109 reacties

Io Capitano
Drama / Avontuur, 2023
19 reacties

Oppenheimer
Biografie / Drama, 2023
495 reacties

Chlopi
Drama, 2023
11 reacties

The Iron Claw
Biografie / Sport, 2023
35 reacties
Gerelateerde tags
brandearthcomputer animatieduringcreditsstingerelements watercity hopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








