• 8.614.105 stemmen

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Swimmers

De zussen Yusra en Sarah Mardini ontvluchtten hun geboorteland Syrië in 2015 toen hun huis werd verwoest tijdens de burgeroorlog. Ze reisden naar Libanon en vervolgens naar Turkije, waar ze regelden dat ze met een rubberboot Griekenland werden binnengesmokkeld. De vluchtelingen bevonden zich echter midden op de Egeïsche Zee toen de motor van de overvolle rubberboot uitviel en het tweetal, plus twee anderen die konden zwemmen, verantwoordelijk waren voor het redden van de levens van de opvarenden. Slechts een jaar na hun schrijnende ervaring nam Yusra deel aan twee zwemevenementen op de Olympische Spelen van Rio als lid van het Olympische team van vluchtelingen.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van egelhunter

egelhunter

Mooie en prima film. Laat je iets meer zien hoe het met vluchtelingen aan toe gaat en hoe ze hier komen. Toch wel ergens respect gekregen. Je zal maar ergens wonen waar dagelijks bombardementen plaatsvinden.

Verder prima verhaal en de scene in het zwembad met die bom vond ik wel heel goed gedaan.

avatar van filmkul

filmkul

IJzersterk drama. Het waargebeurde verhaal wordt uitstekend uitgewerkt door Hosaini en komt goed binnen bij de kijker. Het is ongelooflijk dat alles echt gebeurd is. Hosaini houdt goed de balans in het midden en overdrijft niet qua drama en focust zich met name op de band tussen de twee zussen. Het acteerwerk van de twee hoofdrolspeelsters is ook dik in orde. Visueel weet de film ook te overtuigen met een aantal fraai in beeld gebrachte momenten. Top drama! 4.5

BBarbie

Dit waargebeurde drama is een ode aan het doorzettingsvermogen van een tiener en haar iets oudere zuster, die de voortdurende dreiging van een burgeroorlog ontvluchten om na een helse tocht de draad min of meer weer op te pakken. De film genereert hier en daar huiveringwekkende beelden, die de gaten in mijn voorstellingsvermogen over de lotgevallen van vluchtelingen opvullen. Een topfilm over echte toppers.