La Voie Lactée (1969)

Frankrijk / West-Duitsland / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Luis Buñuel
met Paul Frankeur, Laurent Terzieff en Michel Piccoli

Een pelgrimstocht van twee zwervers voert hen langs alle excessen en vormen van ketterij die sinds het ontstaan van het christendom hebben bestaan. Dit resulteert in een surrealistische reeks episoden, visioenen, ontmoetingen en dromen waarin religie uitsluitend doelwit is voor harde satire.

Interessante, absurde film die echter in haar kritiek op het katholicisme te vaak verzandt in het opsommen van simplistische spreuken om de religie in een kwaad daglicht te zetten.

Soms werken deze grappen goed, soms zijn ze te uitgekauwd. Desalniettemin de moeite waard, 3 sterren.

avatar van Dopke
Vreemde poster voor zo’n film. Je krijgt er eerder een action/thriller-flick idee bij.

Wel aardig om te zien. Valt binnen zijn surrealistische, religie-kritische oeuvre. Veel vreemde personages die uit het niets opduiken en weer verdwijnen, enkele droomscènes, enkele parodiescènes met Jezus. Als je een beetje bekend bent met de Katholieke leer (en niet perse religieus bent) dan hapt het allemaal goed weg en kun je de kritiek en grappen goed plaatsen.

Uiteindelijk neemt de film geen vorm aan waardoor het een beetje leeg aanvoelt. De protagonisten zijn de twee zwervers die wat vreemde figuren tegenkomen en aan het twijfelen worden gezet, maar er wordt verder niet echt naar een conclusie toegewerkt. Daarnaast miste ik voor mezelf een alternatief dat het sterfelijke, en het moralisme dat daarmee gepaard gaat, wel zou verantwoorden. Het is makkelijk om kritiek te leveren, maar kom maar eens met een alternatief dat wel ‘werkt’. Hiervoor een half punt aftrek van mij.

avatar van The One Ring
Goede Buñuelfilm. Net als The Phantom of Liberty haast meer een verzameling sketches dan een complete film. Twee zwervers wandelen wat en ontmoeten allerlei merkwaardige figuren en lijken zelfs soms op andere punten in de geschiedenis aan te komen. Dat het geheel surrealistisch wordt behoeft geen uitleg en de film scoort hoog op merkwaardige situaties en gedenkwaardige beelden. Het blijft toch wel opmerkelijk hoe simpel Buñuel dit allemaal schiet. Met weinig poespas, bijna objectief, alsof alles op het scherm de normaalste zaak van de wereld is, wat het allemaal alleen maar geestiger maakt.

Buñuel heeft doorgaans twee grote stokpaardjes waar hij flink kritiek op levert: de bourgeoisie en religie. Die eerste groep is flink behandelt in The Discreet Charm of the Bourgoisie en The Milky Way geheel gespitst op het chistelijke geloof. Nou weet ik best het een en ander af van het christendom, maar ik ben duidelijk niet zo'n expert als Buñuel, want de meeste scènes leken mij hier origineel bedacht, maar bijna alle sitatuaties zijn gebaseerd op passages uit de Bijbel, beroemde christelijke teksten en enkele historische gebeurtenissen. Daardoor is waarschijnlijk veel langs me heen gegaan, want ondanks dat ik het een zeer vermakelijke en interessante reis vond had ik ook geregeld het gevoel een beetje de punt te missen van bepaalde passages. Dit wijdt ik ook aan de iets minder dubbelzinnige aanpak ten opzichte van andere films van hem. Dessalnietemin is er genoeg te genieten. Zo scène waarin een lijk wordt opgegraven voor een rechtzaak, alleen maar om hem daarna de doodstraf te geven is toch wel prachtig. Vooral als blijkt dat zoiets eens echt gedaan is.

Buñuel op dreef in een van zijn meest komische, absurdistische,blasfemische en anti-klerikale films sinds het gouden tijdperk.De film is duidelijk geinspireerd door week end van Godard,maar daar waar die film dodeijk serieus bedoeld was in zijn didactische opzet,is la voie duidelijk bedoeld om louter te amuseren.
Zoals hierboven reeds gememoreerd zijn de texten die B. aanhaalt verbatim overgenomen uit (Franse vertalingen van )de Bijbel en werken van de kerkleraars en kan het geen kwaad om wat af te weten van de avondlandsche godsdienstgeschiedenis,maar dat mag voor de op MM sterk vertegenwooordigde Bergman/Tarkovsky/von Trier fanclub geen enkel probleem zijn,lijkt me Lekker discussieren over theologie,het praktische nut(d.w.z. de komische waarde) ervan wordt nergens beter geillustreerd dan door de duelscène in deze film en door Monty Pythons life of Brian,film die overigens zonder de invloed van LB niet had kunnen bestaan.
Opmerkingen als zou deze film geen vorm hebben raken kant noch wal:een klassieke pelgrimstocht van Parijs naar Santiago of van de duivel en weer terug,duidelijker kan niet.

avatar van Spetie
Als je het werk van Luis Buñuel door de loop der jaren leert kennen, kom je er achter dat hij graag tegen de katholieke kerk aanschopt. Dat heeft al een paar keer een erg leuke film opgeleverd en hier is dat niet anders, al behoort La Voie Lactée wat mij betreft niet tot zijn beste werk.

Soms vond ik de film een tikkeltje onsamenhangend, maar over het geheel gezien spelen de twee zwervers de grootste rol. Samen ontmoeten zij allerlei rare figuren, komen in aparte situaties terecht en daarbij krijgt de kerk en regelmatig van langs. Hoewel de ene situatie wat absurder is dan de andere en niet elke passage even leuk is, is de meerderheid gelukkig meer dan geslaagd te noemen. De typische (zwarte) humor, die Buñuel kenmerkt, komt hier ook weer voorbij en ik mag daar toch graag naar kijken.

Het helpt ook wel mee dat de twee zwervers zelfs iets komisch over zich heen hebben. Er zit een hoop originaliteit en creativiteit in het verhaal en hoewel ik niet alles begreep, verveelde het geen seconde en heb ik me er toch wel goed mee geamuseerd. Een beetje vreemd dus maar wel lekker, is mijn afsluiting van dit verhaal.

avatar van wibro
Deze film over twee zwervers op pelgrimstocht naar Santiago de Compostella na ruim 20 jaar weer eens herzien. Was ik er pakweg 20 jaar geleden nog enthousiast over, nu komt deze film die toch vooral bedoeld is als satire op de R.K. kerk mij zeer gedateerd over. Tja, wie gelooft er anno 2017 nog in die Rooms Katholieke dogma's? Niemand lijkt me, maar dat was anno 1969 toen de R.K. kerk nog veel macht had natuurlijk wel even anders, hoewel veranderingen niet lang op zich zouden laten wachten, dit mede als gevolg van het verzet tegen de oude conservatieve maatschappijen met hun moralistische idealen wat betreft religie en autoriteit. Een echte jaren zestig film dus deze film van Bunuel die zeer goed lag bij de progressieve beweging destijds.
Behalve dat het verhaal in deze film achterhaald is, valt er ook op visueel vlak maar weinig te genieten. Het oogt allemaal behoorlijk lelijk.
Deze film wordt trouwens op zondag 5 november vertoond in Filmtheater 't Hoogt :: Films - Specials - FILMFESTIVAL CINEMA CAMINO in het kader van films over die beroemde pelgrimstocht die ik zelf ook heb gelopen.

Waardering: van 4.0* naar 3.0*