• 8.521.676 stemmen

Geregisseerd door: Akin Omotoso

Met onder meer: Dayo Okeniyi, Yetide Badaki en Uche Agada

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot Rise

"A king will come from across the sea."

Charles en Veta Antetokounmpo emigreren vanuit Nigeria naar Griekenland. Ze proberen te overleven en voor hun vijf kinderen te zorgen, terwijl ze dagelijks met deportatie worden bedreigd. Omdat hun oudste zoon nog steeds in Nigeria bij familie is, zijn ze wanhopig op zoek naar het Griekse staatsburgerschap. Ondertussen spelen de broers Giannis en Thanasis basketbal in een plaatselijk jeugdbalteam. Als laatkomers in de sport ontdekken ze hun grote capaciteiten op het basketbalveld en werken hard om atleten van wereldklasse te worden, samen met hun broer Kostas.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Kostas Antetokounmpo

Alexandros Antetokounmpo

John Hammond

Takis Zivas

Haha nice, die moet ik zien.

avatar van schumacher

schumacher

Disney+ en Netflix hebben dezelfde ziekte, daarom geef ik er ook geene rotte meer aan: ze kunnen bijna geene ene film/serie meer maken zonder er woke gezever bij te steken.

Ik zit hier naar een degelijk filmpke te kijken en dan bam, ze zijn er weer mee hun woke gedoe.

Telkens als er iets is, het is altijd racisme, gaan ze nooit zeggen mocht ik dit of dat tegen komen ze.

Als het om staatsburgerschap gaat gaade in heel wat landen het niet zomaar krijgen, moede geduld hebben en met alles in orde zijn etc...

Soit: de film zelf bleef de hele tijd boeien, een topfilm is het wel niet.

avatar van Waku

Waku

schumacher schreef:

Soit: de film zelf bleef de hele tijd boeien, een topfilm is het wel niet.

Je hebt zeker een punt.

avatar van Waku

Waku

Beetje gemengde gevoelens met deze film.

Waargebeurt verhaal maar niet heel veel nieuws onder de zon. We hebben het allemaal wel vaker gezien.

Verder keek de film zeker plezierig weg.

Maar zoals Schumacher ook al zegt, met het wijzende woke vingertje wordt ook in deze "Rise" (onnodig) af en toe gewezen richting de kijker en dat is een beetje jammer.

Ook ik trek hier daarom een half puntje van de film af.

avatar van mrklm

mrklm

In 1990 emigreren Charles Dayo Okeniyi] en Veronika Adetokounmpo [Yetide Badaki] van Nigeria via Egypte en Turkije naar Griekenland. Omdat ze geen vluchtelingenstatus hebben komen ze vast te zitten in een vicieuze cirkel: ze moeten een baan hebben om de juiste papieren te verkrijgen, maar hebben die papieren juist nodig om een baan te kunnen krijgen. Ze krijgen vier zoons waaronder Giannis [Uche Agada], die – zo weten de basketballiefhebbers – een ster wordt in de NBA. Deze sentimentele biografie presenteert het geïdealiseerde gezin als de hoeksteen van de samenleving, met tegeltjeswijsheden als: “als een speler scoort, scoort het hele team” en veel nadruk op het belang van familie. Niet geheel toevallig verwijst de titel naar het gelijknamige gedicht van Maya Angelou, dat een belangrijke inspiratie was voor Serena Williams. Dit is dan ook een vrij opzichtige poging om navolging te geven aan het succes van King Richard, maar dit is veel te formulematig om zelfs de meest fervente basketballiefhebbers te bekoren.

Mja, Disneyfication van sociale reeele problemen als immigratie en dicriminatie is altijd een beetje pijnlijk.

Voeg daarbij dan nog eens dat iedereen waar ook ter wereld vreemd genoeg Engels met een accentje spreekt.

Buiten dat wel aardig simpel vermaak. Verder ook bij deze film werkelijk geen idee wat er ´woke´ aan zou moeten zijn maar soit.

BBarbie

Boeiende biopic over een vooral in Amerika gevierde basketballer en zijn broers. De weg daarheen –in het bijzonder die van zijn onverzettelijke ouders– was rijkelijk bezaaid met hindernissen zoals armoede, vooroordelen en racisme. De Nigeriaanse regisseur Akin Omotoso heeft er een evenwichtige familiekroniek van gemaakt, die ook interessant is voor mensen die niets hebben met basketbal.