• 8.662.729 stemmen

Genre: Documentaire / Biografie

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Geertjan Lassche

Met onder meer: Louis van Gaal

IMDb beoordeling: 7,4 (245)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 14 april 2022

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Louis

In Louis schetst filmmaker Geertjan Lassche een portret van Louis van Gaal: één van de beste voetbaltrainers die ons land ooit gekend heeft én de man over wie iedereen een mening heeft. In de film blikt hij terug op hoogte- en dieptepunten uit zijn kleurrijke leven; niet alleen zijn carrière, maar ook zijn achtergrond en gezinsleven. Maar liefst drie jaar lang werd de huidige bondscoach gevolgd tijdens werk- en privémomenten. In de gesprekken die hij had samen met nationale- en internationale voetbalsterren, maar ook met zijn vrouw en dochters ontstaat een compleet beeld van de ontwikkeling van het fenomeen Van Gaal, zijn ongekende loopbaan en de bijzondere man achter het veelbesproken imago.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Alle Media

avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

Diederik58 schreef:

Mooie documentaire over een hele goede coach.

Hij geeft een inkijkje in zijn privéleven. Daar zie je toch een andere Louis dan hij dikwijls in de media wordt afgeschilderd. Ook de kwetsbare Louis in een vervelend jaar met gezondheidsperikelen. Natuurlijk zie je zijn typerende karakter eigenschappen. Zo nu en dan mis ik kritische zelfreflectie van van Gaal. Die mag hij vanzelfsprekend voor zichzelf houden. Maar blijkbaar moet het beeld overeind blijven staan van een nagenoeg onfeilbare coach. Dat wordt nog versterkt door de gesprekken die hij heeft met oud voetballers.

Blijkbaar had hij een goede relatie met de documentairemaker. Anders was het zeker niet gelukt om deze geslaagde biografie te maken.

Als je Louis een beetje hebt gevolgd weet je dat hij geen zelfreflectie heeft en alles wat hij doet heel goed vind. Dat maakt hem irritant en vermakelijk tegelijk.

Als trainer is hij overigens ook vrij compleet. Behoort absoluut tot de 5-10 beste trainers aller tijden in mijn ogen.

avatar van blurp194

blurp194

Ik heb eigenlijk niks met voetbal.

Maar bij die inhuldiging op het Leidseplein sta ik wel ergens in de meute, en Van Gaal is natuurlijk gewoon een held. Ongenuanceerd jazeker, maar hij heeft ook gewoon altijd gelijk, daar hoef je niet omheen te draaien. Tenzij Truus het niet met hem eens is, dan heeft hij geen gelijk, daar hoeven we het ook niet lang over te hebben.

Lassche maakt er een mooi passend document van, waarmee we net een tikkeltje meer van de echt Van Gaal te zien krijgen dan gewoon - al heb ik de gewone bronnen maar heel weinig gezien. En vooral erg authentiek, al blijft het daarbij natuurlijk altijd de vraag wat we niet zien. Geen makkelijk persoon, dat wisten we al, maar ook volstrekt eerlijk en met een enorme charme in zijn horkerigheid. Ik mag dat wel.

Als enige kritiek eigenlijk dat de doc zeker een half uur te lang duurt - op een, ehh, momento dado had ik het echt wel gezien. Nou maar hopen dat hij de komende weken nog wat moois voor elkaar krijgt, en de kritikasters nog even een poepie laat ruiken.

avatar van EIGER3970

EIGER3970

Wanneer kom je Meneer Louis? In een interview (Qatar)vertelde hij dat de Belgische badplaats Knokke wel iets heeft. Na de Nederlandse wereldtitel nog de Belgische wereldtitel... dromen...

avatar van mrklm

mrklm

Louis van Gaal loopt er ontspannen bij in dit portret van deze succesvolle, maar ook veelvuldig bekritiseerde voetbaltrainer. Zowel hij als echtgenote Truus erkennen dat er een groot verschil is tussen Louis de familieman en Van Gaal de trainer. Zowel op het trainingsveld is Van Gaal een intimiderende verschijning en Lassche kijkt dan ook wel uit met kritische vragen. Van Gaal kan dus volop pochen over zijn successen, zijn prijzenkast en zijn golfkwaliteiten en kan een zekere zelfingenomenheid niet verbergen wanneer onder anderen Edgar Davids, Mounir El Hamdaoui en Xavi voor de camera op een aan het slijmerige grenzende manier de loftrompet over hem afsteken. Maar wanneer Frank en Ronald de Boer met een overtuigende verklaring komen voor de frictie tussen Van Gaal en het Nederlands Elftal blijkt Van Gaal toch dat vervelende haantje te zijn dat er slecht tegen kan dat iemand zijn (perceptie van de) waarheid durft onderuit te halen. Een portret over Truus was, mede door haar openheid, aanzienlijk interessanter geweest dan deze brave documentaire. Maar laat Louis dat maar niet horen!