• 8.614.147 stemmen

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Woman King

"Her reign begins."

Het koninkrijk Dahomey krijgt in de 18e en 19e eeuw veel aanzien tegenover de andere Afrikaanse staten. Nanisca leidt de vrouwelijke militaire eenheid waarvan Nawi sinds kort lid uitmaakt. De groep gaat de strijd aan met diegenen die hun volk tot slaaf hebben gemaakt en die de normen en waarden willen kapotmaken waarvoor zij staan. Gebaseerd op ware gebeurtenissen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

stinissen (crew films & series)

De film is te schoon te lief en mist rauwheid en meer realiteit de kleding komt rechtstreeks uit een naai atelier, jammer gemiste kans met pijn en moeite een magere vijf dus 2.5*

avatar van Waku

Waku

Volledig blanco de film bekeken zonder enige voorkennis en dat beviel mij prima. "The Woman King" was voor mij een heerlijke historische avonturenfilm. Vrouwelijke vechtfilm. En de actiescenes zagen er best redelijk overtuigend uit. Soms viel mij het acteerwerk beetje tegen. Beetje houterig. Grappig detail was dat ik iedere keer als ik Nanisca in beeld zag het idee had dat ik naar Oprah Winfrey keek... 3.5*

avatar van jadolino

jadolino

Waku schreef:

En ik als ik elke keer King Ghezo in beeld zag het idee had dat ik naar Denzal Washington zat te kijken. Denzel Washington

avatar van JBSwed

JBSwed

Wat een mooie film, het heeft me geraakt.

avatar van schumacher

schumacher

Redelijke film, geen top film maar zeker niet slecht ook.

Mss toch nog wat te braafjes vond ik en liever 20 min minder lang en nog ietsje meer animo er in.

Niettemin was het al bij al nog een leuke film, ik had eerlijk gezegd eerder verwacht een 1 te moeten geven , het is een 3 geworden.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Veel negatieve recensies, op o.a. IMDb, vanwege feministische inslag en historische onnauwkeurigheden maar in wezen is het een menselijke film over relaties tussen de vrouwelijke hoofdpersonages en het had een mooi tempo in het verhaal met een prachtig landschap en prima actie.

Trouwens, op IMDb behaalt de film toch een 6,7 van 28.000 kijkers!

De manier waarop in de trans-Atlantische slavenhandel Afrikanen worden afgeschilderd als onschuldige slachtoffers klopt niet helemaal in lijn met de geschiedenis. Ook Afrikanen verkochten overwonnen stammen en volkeren als slaven of lijfden hen in bij de soldaten. De handel in slaven begon trouwens al in de Bijbel en pas de laatste eeuw krijgt de mens langzaam maar zeker een moraal kompas.

De film is niet gericht op de empowerment van vrouwen enz. en hoewel de Dahomey op de een of andere manier heroïsch wordt afgebeeld, wordt tenminste erkend dat zij en anderen gevangengenomen Afrikanen aan Europeanen hebben verkocht. Voor mij is er slechts een zekere mate van artistieke vrijheid maar dat neemt niet weg dat het een mooi gemaakte film is, met prachtige scènes, een echt Afrikaans gevoel en enkele ontroerende momenten met een redelijke dialoog.

Fundamenteel is het een goede en leuke film met een massale aantrekkingskracht en als je het als een historische film beschouwt in plaats van als een historisch geïnspireerde film, kun je waarschijnlijk beter geschiedenisboeken lezen.

Het is vermaak en Viola Davies schittert, zoals altijd. (zoals in https://www.moviemeter.nl/film/453843) De bijrollen zijn ook erg goed.

Ik raad deze film aan. Bekijk het en ik denk niet dat je teleurgesteld zult zijn.

Van ons de waardering van een 8!

avatar van John Milton

John Milton

wij vonden hem ook zeker de moeite, al was het alleen al maar vanwege badass Viola Davis en consorten. Prima actievermaak!

avatar van Erikb99

Erikb99

En wat vond ik er nou van:

Er wordt veel geschreven over dat de film vol met historische onnauwkeurigheden zit. Dat kan wel zo zijn maar deze feiten zijn dan ook niet de leidraad van dit verhaal maar de achtergrond waarop dit allemaal zich afspeelt. Het is een film over relaties tussen de vrouwelijke hoofdpersonages en de tragedie die hun samen bracht. De film is dan ook erg mooi gefilmd, en het verhaal kakt nergens in. Tempo is goed zo ook de kleurrijke setting met de prachtige landschappen van Afrika. Ook zit in het verhaal een soort van Coming of Age lijn als het om Nawi gaat. Nanisca wordt echt als een krijger neergezet, gehard door wat zij heeft meegemaakt, wat nog een belangrijke rol gaat spelen in het verhaal. Ook de acties en de gevechten staan als een huis. Het verhaal pakte me meteen, en ondanks de run-time van ruim 2 uur verveelde hij me geen minuut. Aanrader? AB-SO-LUUT!! Misschien wel de beste film van dit jaar.

avatar van Alathir

Alathir

Ik vond het best goed. Voelde zeker nergens woke aan want dat is tegenwoordig een hetze van jewelste. Of het historisch correct is of niet, dat zal me bij deze film echt worst wezen. Het is een film met een prima verhaal, goede chemie tussen de personages, je voelde de banden die ontstonden doorheen de film. Viola Davis is erg sterk. Die typisch Afrikaanse sfeer zit er ook in. Niet gedacht maar de film viel me goed mee. Kortom beter dan verwacht en een kijkbeurt waard.

avatar van filmkul

filmkul

Redelijke historische avonturenfilm. Het verhaal is eenvoudig en of het historisch een beetje klopt of niet….gewoon voor lief nemen. De uitwerking is goed. De opbouw is sterk en drama en actie worden goed afgewisseld. De film kijkt prima weg. De actiescenes zien er wel iets te veel ingestudeerd uit, net als de hele aankleding, wat ook net iets te netjes is. Ook mist de film wat rauwheid wat niet misplaatst had geweest. Het acteerwerk is verder dik in orde. Prima film maar net iets te steriel. 3.5/4.0

avatar van teigertje

teigertje

Sterke en prachtige film.

Met veldslagen en met ontroering en knap acteer werk.

En met een mooi verhaal en prachtige film muziek.

Zeer geslaagde film.

avatar van antoon59

antoon59

Een hele mooie film met emotionele stukken.

Vooral de hoofdrol is fantastisch neergezet door Oprah Winfrey.