• 8.303.601 stemmen

Genre: Komedie / Familie

Geregisseerd door: Michael Dowse

Met onder meer: Winslow Fegley, Neil Patrick Harris en Steve Zahn

Plot 8-Bit Christmas

"How far would you go to score the ultimate gift?"

Gedurende het einde van de jaren 80 woont de tienjarige Jake in een buitenwijk van Chicago. Voor kerst wil Jake niets liever dan de allernieuwste Nintendo en maakt daar zijn hoogste prioriteit van. Hij zal echter recht tegenover zijn vrienden komen te staan in een avontuur om deze spelcomputer te pakken te krijgen.

imageimageimageimageimage

avatar van Bubblez

Bubblez

Erg vermakelijke film en de eerste topper in deze (voor mij althans) kerstperiode.
Deze film ervaarde ik als Stranger Things meets The Goldbergs during christmas. Ik was zelfs verbaasd hoeveel specifieke jaren tachtig gebeurtenissen al bij The Goldbergs voorbij zijn gekomen (illegale Cabbage Patch Kid verkoop, Roller Rink, shopping mall als familie-uitje). Ondanks deze herhaling werkt het en kon ik me helemaal verplaatsen in Jake. Vooral omdat een Nintendo in dezelfde leeftijd op mijn (weliswaar Sinterklaas-) lijstje stond. Het sfeertje is lekker en de acteurs zijn erg goed, met name Winslow Fegley als Jake Doyle. De jaren tachtig hadden wat mij betreft wat meer aanwezig mogen zijn in subtiele verwijzingen en sfeer, maar desondanks vond ik dit een heerlijk filmpje die waarschijnlijk volgend jaar weer op het lijstje staat.

avatar van Neder0001

Neder0001

Zoete kerstfilm om de komende tijd mee af te trappen. Viel mij reuze mee!

avatar van macrobody

macrobody

Niet al te grappig en niet echt boeiend ook. De laatste 15 minuten maken nog iets goed, maar al met al een saaie bedoening.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Fijne warme, grappige en nostalgische kerstfilm met een vader die terugblikt bij zijn dochter op zijn jeugd eind jaren 80, toen hij een NES (Nintendo Entertainment System) wilde hebben en hier grote moeite voor moest doen. De hoofdrolspeler hier is Neill Patrick Harris, een acteur die ik altijd graag zie al zal geen enkele rol van hem meer zo memorabel worden als die van Barney Stinson in How I Met Your Mother. Maar hij is altijd grappig, gevat en energiek. Zijn jongere versie van hem doet het ook best leuk in de film. Het is een trend van de laatste jaren dat films of series die zich afspelen in de 80's enorm populair zijn en 8-Bit Christmas lift leuk mee.

Een hoop verwijzingen naar die periode, allemaal best herkenbaar als je het zelf ook mee hebt gemaakt. Een spelcomputer was toen ook nog vrij nieuw en de heilige graal voor elk kind. Ik heb me er prima mee vermaakt. Niet erg origineel of verrassend, wel leuk gemaakt met het hart op de juiste plaats. En met een prima boodschap ook op het eind, dat hij zijn NES wel heeft gekregen, maar met zelf verdiend geld na een hele zomer werken Vreemd dat deze film onder 3,00 sterren scoort, want er weinig of niks mis mee.

Onderhond

Ajax&Litmanen1 schreef:

Toch meer een uitloper van een trend die 10 jaar geleden begon. De jaren '90 zijn tegenwoordig in opkomst.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Onderhond schreef:

Ja, het is een jaartje of 10 al inderdaad. Begon ook al met films als Hot Tub Time Machine en uiteraard vooral met Stranger Things.

Welke 90's hype is er nu dan? Kan me eerlijk gezegd niet veel films of series van nu uit het hoofd bedenken.

avatar van Shadowed

Shadowed

Vermakelijk.

De finale is wat de film eigenlijk weet te redden van een onvoldoende, want die maakt de kritiek goed waar ik de rest van de film zo mee zat. Voor een film die zich afspeelt tijdens de kerst en het notabene in de titel heeft staan voelt het eerder aan als een jeugdavontuur in een sneeuwrijke omgeving. Een echte kerstsfeer straalt er nauwelijks vanaf.

8-Bit Christmas is een soort herhaling van de jaren' 80 maar dan moderner en vlotter. Uiteraard hoef je van een dergelijke film als deze niet te verwachten dat het heel stilistisch gaat worden. Dowse regisseert redelijk op afstand en laat het verhaal zelf eerder het woord doen dan de invulling. Binnen het verhaal zijn er weinig echte verrassingen, maar wel een vlot verloop met een meer dan goede cast.

Degelijk acteerwerk van zowel de kinderen als de volwassenen. Leuk om ook David Cross weer te zien. Als acteur in flauwe producties verschenen waardoor hij waarschijnlijk geen hoofdrollen meer gaat bemachtigen, maar zodra hij er is zijn al z'n scenes eigenlijk leuk. Ook van de overige leden goed acteerwerk. Geen baanbrekende prestaties, maar wel enthousiast uitgesproken dialogen.

Ik vond het echter wel jammer dat voor een film die zich tijdens de jaren' 80 afspeelt nauwelijks een echt sfeertje hangt. Als ze het niet letterlijk hadden genoemd had ik niet snel gedacht dat dit 30 jaar terug was. Had waarschijnlijk zelfs het feit dat de eerste Nintendo pas uitkwam tijdens de periode van de film over het hoofd gezien. Ook aan de montage en het camerawerk had wat geschroefd kunnen worden. Mocht iets sneller zijn, iets gelikter.

Verder voelt de finale wat misplaatst aan in vergelijking met de rest van de film omdat het sentiment daar een stuk hoger ligt, maar ik voelde wel een echt kerstgevoel. Toch maakte het me ook wat verdrietig, want de film laat een periode zien waarin er werd verlangd naar een nieuw stukje technologie. In de toekomst, als alles al zo futuristisch is, zal dat verlangen er waarschijnlijk niet meer zijn. Had zelf graag nog een kerst meegemaakt tijdens de 80s, want nu zullen we deze niet snel meer krijgen zoals hier (echt magisch) denk ik zo. Verder een vermakelijk kinderavontuurtje dat doet wat het moet doen. Niet briljant, maar wel geschikt als familietussendoortje.