Péril en la Demeure (1985)

Alternatieve titel: Death in a French Garden

Frankrijk
Drama / Misdaad

geregisseerd door Michel Deville
met Christophe Malavoy, Nicole Garcia en Richard Bohringer

Een miljonair en zijn jongere vrouw huren David als gitaarleraar in voor hun tienerdochter. David wordt al snel verleid door de vrouw des huizes. Tegelijkertijd maakt hij kennis met de nieuwsgierige buurvrouw die een stok gebruikt. Op een avond wordt David overvallen maar hij wordt gered door Daniel, een huurmoordenaar. De mannen worden vrienden. Dan krijgt David videobanden van zijn affaire met de miljonairsvrouw toegespeeld evenals zijn partner in dit overspel. Dit is het begin van een reeks gebeurtenissen met manipulatie, moord, zelfmoord, steekpenningen, meer video's en een enigszins verrassende ontknoping.

• gisteren om 21:01 uur op TV (TV5MONDE)
  • vrijdag om 18:39 uur op TV (TV5MONDE)
  • zondag om 21:01 uur op TV (TV5MONDE)
Al te complexe en zeker niet echt duidelijke psychologische thriller met een stel bekende en bekwame Franse acteurs die het beste van de film uitmaken. Film blijft wel een hele tijd boeien (dank zij Garcia, Böhringer, Anemone...) maar eindigt niet bepaald logisch en aanvaardbaar.

Een misdaadverhaaltje vol intriges en tegenstrijdigheid verpakt in een mix van klassieke muziek en erotiek met een wat teleurstellend einde.

Michel Deville hanteert hier een houterige manier van filmen. De gesprekken zijn niet vloeiend, maar lijken op stukjes toneel en dan niet geweldig gespeeld. Maar ook omdat het verhaal niet alles duidelijk vertelt blijf je toch geïnteresseerd zitten kijken. De klassieke muziek die zichzelf herhaalt vult dat mooi op. Een paar erotische scenes. Dit is weer een film waarin de mogelijkheden van Michel Piccoli maar heel beperkt benut worden. Imbd heeft wat hogere waarderingen voor deze film, maar die deel ik niet.