Untamed Heart (1993)

Romantiek / Drama

geregisseerd door Tony Bill
met Marisa Tomei, Christian Slater en Rosie Perez

Serveerster Caroline heeft geen geluk in de liefde. Als ze op een avond door twee mannen bijna verkracht wordt, wordt ze gered door de vreemde en stille Adam die ook bij haar in het restaurant werkt. Adam heeft een hartkwaal, en de nonnen hebben hem vroeger in het weeshuis wijsgemaakt dat hij een bavianenhart heeft. Caroline is Adam natuurlijk erg dankbaar en langzamerhand ontstaat er een innige band tussen de twee.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ik vond Tomei wel leuk spelen, maar daar hield het dan ook wel mee op. Ik vond de relatie tussen haar en Slater erg cliché, ongeloofwaardig en saai uitgewerkt. Het einde was wel weer redelijk goed, hou het op 2 sterren.

avatar van Ralfke
Ik vond dit een aardige woensdagavondfilm en ik 'moet' zeggen dat ik Slater een erg natuurlijk spelende acteur vind. De plot was aardig, doch nogal voorspelbaar. De voorspelbaarheid snoept een 1/2* van mijn eindwaardering voor deze rolprent af... Slater & Co. moeten zich uiteindelijk tevreden stellen met ***.

Menni
http://www.kleinedingen.nl/text/untamedh.htm - sorry, zal niet te vaak naar buiten linken, maar deze moet even

avatar van Bone*Thugs
Vond deze film erg goed...en ga hem ook zeker bij mijn dvd collectie toevoegen!!
Slater speelde goede rol...hij is idd erg natuurlijk spelende acteur....dat vind ik ook het goede van hem!
Voor de rest krijgt deze film 3,5 *

Mooie romantische film! De spanning/liefde tussen slater en Tomei was te voelen...erg goed geacteerd!

avatar van soom
Inderdaad een beetje een RTL 4 Woensdagavond-film, dit, beetje nep vond ik het hier en daar wel. Echter niet de romance die ontstond hier. Sommige on-screen romances zijn gewoon mooi, lief, schattig, goed vormgegeven, hebben gewoon iets. De romance van Marisa en Christian vond ik zo mooi, en het einde zo ontzettend schrijnend, dat ik het gewoon echt niet droog hield en een paar tranen weg pinkte. Ik kon eigenlijk niet anders doen dan meteen denken aan het drama dat een vriendin van me overkomen is toen zij min of meer hetzelfde moest meemaken als wat er in het einde te zien is. Ik vind dat eigenlijk best moeilijk om te zien in film, dingen zoals dat in sommige films te zien is kan ik eigenlijk nauwelijks aanzien, omdat het me doet denken aan mijn eigen leven, aan dingen die ik zelf heb meegemaakt en die me doen beseffen wat moeilijk leven soms kan zijn. Maar dat is film ook, een stuk reflectie over je eigen leven zien, dus in dat opzicht doet het ook iets met je, natuurlijk. Een film kan je echt meenemen naar iets, bepaalde dingen die je weer beleeft als je een bepaalde film ziet, je brengen tot bepaalde gedachten, bepaalde vormen van kunst kun je toch wel in film zien, ook. Terwijl ik dit stukje typ komen trouwens de tranen weer opzetten, ik ben echt geraakt door het einde, namelijk. 4*. Ik had niet verwacht dat het zo zou eindigen, best verrast was ik dus wel... Ik zag het gewoon écht niet aankomen, al had ik van tevoren wel een beetje iets gelezen over de film. Tijdens de film zelf doe ik namelijk van alles en nog wat, zoals op Internet rondkijken naar wat mensen of imdb zeggen over de film die ik aan het kijken ben...

avatar van soom
Ik vind het echt een supermooie film. 5* en een plaatsje in mijn top 10. Ik vind het einde zo mooi en ontroerend. Prachtig om dit te zien! Mooier dan enkele andere romantische films in dit genre, die niet zo overtuigend en oprecht zijn naar mijn mening. Telkens als ik het einde draai (tussen nu en gisteren toch al gauw een stuk of 5 keer gezien al) verschijnen er weer tranen in m'n ogen.. Dat had ik bijvoorbeeld niet eens bij Titanic..

avatar van soom
Ik moet gewoon echt kwijt dat ik nu naar een nummer zit te luisteren dat in deze film gebruikt word, en ik krijg meteen weer zin om Untamed Heart voor de zoveelste keer op te zetten. Dit is echt zo'n lieve film, en ik vind het echt jammer dat heel weinig mensen hem hebben gezien!

Ik heb deze dvd al jaren in huis...maar vergeten te stemmen;)

Dit is inderdaad een hele mooi film voor de romantische zielen onder ons! De chemie tussen de 2 spat van het scherm af....een welverdiende 4 sterren. (en heb geen spijt van deze aankoop...want heb 'm al een aantal keren gezien;))

djeffibrelich
prachtige film voor tijdens de winterdagen.
christian slater en marisa tomei , dat is een leuke combinatie.
vooral marisa tomei maakt de film uiterst genietbaar.

avatar van matthijs_013
Ik heb de DVD al tijden in mijn kast liggen, maar nog niet gekeken. De reviews hier onder me (voor vele gebruikers erboven) doen me toch overtuigen er een kijkje aan te wagen. Slater was in True Romance in ieder geval steengoed.

avatar van danuz
Marisa Tomei is hier alvast geweldig; haar mimiek, dat lachje, die ogen. Slater is wel erg otherworldly, maar weet met de film mee mooi uit z'n schulp te kruipen (en zijn appartement is geweldig). Film zelf is ongegeneerd romantisch, opbouw kreeg me niet helemaal mee, maar had een paar scenes van heb-ik-jou-daar. Vergt wat devotie om totaal mee te gaan, maar eenmaal in de film had ik wel een paar brokjes in de keel.

avatar van Katharina
soom schreef:

Wow Soom je zorgt er wel voor dat ik mijn best ga doen om deze film te pakken te krijgen! (hoewel ik een slecht einde vrees, en dat HAAT ik)

Een van de beste films van Marisa Tomei en Christian Slater een hele mooie gevoelige film...

Deze komt vanavond niet op tv.

Maar nu wel. Om 00.10 uur op tv...

I'm gonna fall in love with you..
you don't have to love me back..
I'm gonna give you my heart..'

Een schitterende film, met een heerlijke Marissa Tomei en een goeie Slater als de dromerige afwashulp/kerstboomverkoper. Misschien wel té herkenbaar bij vlagen, maar waarschijnlijk daarom ook zo goed. De dvd is besteld. Kan niet wachten om hem nogmaals te bekijken...

Viel mij echt vreselijk tegen, slecht geregisseerd, onhandig script en niet al te best geacteerd die verkrachters .

Tomei is wel leuk en Rosie Perez soms ook wel (hoewel nogal geforceerd, maar het personage van Slater gaat echt nergens over.

avatar van Marilynn
Blijft een prachtfilm.. heb hem voor het eerst gezien als 17-jarig meisje en het einde zorgde er destijds voor dat mijn vriendinnen en ik in huilen uitbarsten. Misschien als ik hem nu pas voor het eerst zou zien ik er niet zo van onder de indruk was geweest, ik ben het er mee eens dat de romance tussen Caroline en Adam wat beter uitgewerkt had kunnen worden, maar deze film blijft voor mij echt jeugdsentiment. Heb hem onlangs toegevoegd aan mijn DVD-collectie.

avatar van matthijs_013
Nou ik heb 'm bekeken!

Ik weet niet heel goed wat ik er van moet vinden. Aan de ene kant een echte wijvenfilm. Het plot/De romantiek was nogal idealistisch. Maar soms komt een film daar gewoon mee weg. Zoals Titanic, maar Untamed Heart eigenlijk ook wel. De sfeer was erg fijn, een goede keuze van de makers ook om het tijdens kerstmis te laten afspelen.

Het personage van Tomei was erg sympathiek, waardoor het als kijker haast onmogelijk is om niet met haar mee te leven. Slater vond ik meer overkomen als een stalker. Dat hij tegen haar zegt dat hij regelmatig in haar kamer breekt als ze slaapt klinkt met een sentimenteel achtergrondmuziekje misschien romantisch, maar in werkelijkheid heeft het een hoog psycho-gehalte.

Een groot minpunt was het einde. De dood van Adam kan je van mijlenver zien aankomen. Het is ook een nogal uitgemelkte en veel te voor de hand liggend verhaallijn in een genre als dit. Ik had op iets meer creativiteit gehoopt.

Wel leuk dat er aan het eind nog "The End" tevoorschijn kwam, dat zie je tegenwoordig niet vaak meer.

avatar van Katharina
Een beetje een tegenvaller en dat komt vooral door het acteren van Tomei (Caroline) en haar vriendin, dat echt vreselijk overkwam. En sommige dingen die ze zeiden... en dat lachje van Tomei was af en toe ook vreselijk irritant.
Maar verder opzich wel een mooie film, maar hij wist me niet echt te raken. Hoewel ik bij bijna alle films in tranen uitbarst, hield ik het hier zonder moeite droog.
2,5 punten voor het mooie verhaal.

avatar van Allepinie
Ik vond het een erg leuke film om te kijken, echt genoten. Erg mooie vrouw ook, de Marisa Tomei. Tragisch einde, dat wel.

avatar van Fran
Ik vond dit een heel mooi liefdesdrama om naar te kijken. Ik was niet altijd onder de indruk van het acteerwerk van allebei eigenlijk. Maar toch had het verhaal iets.

avatar van Madeliefje
Prachtig, maar het werd soms wel erg 'slijmerig'. Gelukkig was ik vanavond in de stemming voor een dramatische film. Het einde zag ik al mijlenver aankomen, maar dat was niet heel erg. Ik vond wel dat de film na 'de gebeurtenis' wel heel snel afgelopen was.. En wauw, wat is Christian Slater geweldig! Ik denk dat ik nog maar eens wat films met hem ga kijken.. De soundtrack was ook super, paste helemaal bij de film.

I wasn't finished..

avatar van StevenMighty
Best een heel mooi romantisch drama waarop echt het gezegde 'mooie liedjes duren niet lang' van toepassing is.

Christian Slater vertolkte zijn personage van stille, verlegen weirdo uiterst goed. Normaal hou ik niet zo van dat soort karakters in films, maar in deze kwam het helemaal tot zijn recht.

Het einde was wel een beetje snel afgelopen en kwam minder droevig over dan ik had verwacht, vooral door Caroline kwam dit.

De soundtrack van de film vond ik meteen erg goed en ga ik snel opzoeken.

Een mooi en tijdloos verhaal dat zeker in de kerstperiode een aanrader is om te kijken.

(note: Christian Slater's volgende film hierop en eveneens uit 1993 was 'True Romance' en zou ik bij deze zeker iedereen aanraden, het is ook 1 van mijn favoriete films ooit.)

3,5 sterren

Emotioneel verhaal met iets te weinig diepgang.
Christian Slater laat opnieuw zien dat hij een uitstekend acteur is. Marisa Tomei moet het te veel hebben van haar inmiddels vertrouwde maniertjes.
Al met al best de moeite waard.

avatar van jordybeukeboom
soom schreef:
Ik vind het einde zo mooi en ontroerend.

Het is inderdaad ontroerend, maar ik vind het einde verschrikkelijk akelig. Voor mij had-ie feelgood mogen eindigen

avatar van soom
Ja, het is op zich wel akelig dat 'ie doodgaat, maar het is ook wel mooi, dat 'ie, in de laatste scene waarin 'ie te horen is, vertelt dat Caroline zijn rustpunt is geworden. Dat wil dus zeggen, dat het inderdaad wel tragisch is dat hij is gestorven, maar wel aan de zijde van zijn grote liefde. Op zich dus inderdaad akelig, zoals jij schrijft, maar aan de andere kant, hij heeft dus zijn rust gevonden en zijn leven is op een mooie manier tot een einde gekomen.. Als het feelgood zou zijn geëindigd, zou het naar mijn idee net een tikkeltje minder goed zijn. Nu is de cirkel rond; Caroline heeft ontdekt dat Adam van haar houdt, zij houdt ook van hem, en zij kan doorleven met de gedachte aan een mooie liefde, en voor hem was aan het einde dus ook redelijk alles goed gekomen. Zo'n beetje althans, want Caroline was al jarenlang blijkbaar de liefde van zijn leven.

avatar van jordybeukeboom
Heb je gelijk in, maar de dood van Adam was een steek in mijn (en Carolines) hart. Achja, ik kan de film altijd nog feelgood maken door hem gewoon na de ijshockeywedstrijd in de auto op het juiste moment te stoppen

Nat "King" Cole's "Nature Boy" is perfect gekozen voor dit romantisch drama, dat net iets te voorspelbaar is maar anderzijds kan rekenen op mooi acteerwerk, zekerlijk van Marisa Tomei, nog in haar filmbeginjaren.
Keurig en vlot verhaald, sober eigenlijk, op het randje van de oversentimentaliteit maar in zijn geheel toch een aanvaardbare story.