Le Mouton Enragé (1974)

Frankrijk / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Michel Deville
met Jean-Louis Trintignant, Romy Schneider en Jane Birkin

Een zachtmoedige, onschuldige bankbediende heeft moeite met het leggen van sociale contacten en vraagt zijn vriend, een schrijver, hem hiermee te helpen. De lessen van de schrijver werpen zijn vruchten af want al snel staat hij bekend voor zijn talent om zowel vrouwen als geld aan te trekken. Hij klimt in rap tempo omhoog op de sociale ladder, maar of hem dat nu gelukkiger maakt...

avatar van Brix
Te zien op ARD TV dinsdagnacht 14 dec.- 0:20 uur

avatar van Panta Rei
Waarom wordt deze film niet vermeld in het tv gedeelte?

avatar van Brix
@ Panta Rei:

Duitse TV zenders worden daarin niet opgenomen.

avatar van Panta Rei
@ Brix: sorry voor mijn late reactie, maar ik kom hier vnl om te lezen.
Ik was dit bericht vergeten.
Dank je voor je antwoord.

Een beetje cynisch en ook pikant deze Franse mid-zeventiger met Trintignant en Schneider in hun voor die tijd typisch zwoel gedoe.
Middenmoot film film waarin liefde (?) er is omwille van invloed en geld en pas op het eind gemeend (?) romantisch wordt.
Toch een fameuze sterrencast en eigenlijk niet meer dan louter ontspanning.
Terloops : Eigenaardig toch de link naar "Un Homme et une Femme" van enige jaren vroeger eveneens met Trintignant : de beginnoten van het gelijknamig chanson, de allusie naar de formule 1-piloot...

Vond dit toch wel wat meer dan een 'middenmoter'. Op papier een idioot verhaal, maar op het witte doek volslagen normaal en je verlustigt je in de 'overwinningen' van Jean-Louis Trintignant, die van sullige bankbediende transformeert tot rokkenjager en captain of industry, de ene transactie na de andere afsluit, oude dames nieuw geluk brengt en ook nog hoofdredacteur van een krant wordt. En je kijkt er naar alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Allemaal onder leiding van een schrijver, die zelf het café niet meer uitkomt maar Jean-Louis transformeert tot een soort superheld en de touwtjes strak in handen houdt.

Een film met Jean-Louis Trintignant, Romy Schneider en Jane Birkin. Kan het mooier? Trintignant is een acteergod en hier op z'n best. Romy is mooier dan ooit. We krijgen zelfs even haar borsten te zien. Daar deed ze nooit moeilijk over als het binnen het script paste. Alleen de manier waarop ze uit deze film werd 'verwijderd' stond me tegen. Birkin kijkt weer ondeugender dan ooit en ook bij haar mogen we even zien dat ze geen borsten heeft, maar 'daar' toch leuk en sexy uitziet. Fransen zijn meesters om een film een komedie te laten lijken, terwijl het dat helemaal niet is. Het slot weet daar dan ook wel raad mee. Je ziet het niet aankomen, ik althans niet. Een feest om naar te kijken, deze Love at the Top en nog geen dag verouderd.

Deze verwarrende en tegelijkertijd langdradige tragische komedie moest het vooral van de sterk opererende cast hebben, want het gekunstelde en vergezochte verhaal zelf, voorzien van te vriendelijke satire, wilde niet echt pakkend worden.

avatar van blurp194
Het begin vond ik bijzonder sterk en erg leuk tegendraads - het was wel ietwat een teleurstelling dat dat zich niet doorzet over de hele film heen, en het net iets braver en daarmee minder scherp is in het grootste deel. Wel is het einde dan weer geniaal. Schneider en Birkin zijn oogverblindend mooi en doen je verlangen dat je in de jaren-70 terug kon stappen. Van Trintignant was ik dan wat minder onder de indruk, maar dat komt misschien omdat hij nogal op iemand lijkt waar ik wat moeite mee heb. Storend.

avatar van 93.9
Das Wilde Schaf, zo heet ie in Duitsland.
Nu voor 4,95 te koop bij oa MM aldaar. Ja ja MET NL ondertiteling!
Net eentje gehaald op Alex