• 8.254.675 stemmen

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: Neill Blomkamp

Met onder meer: Carly Pope, Chris William Martin en Michael J Rogers

Plot Demonic

"It's not a dream, it's not reality."

Een jonge vrouw neemt deel aan een experiment dat haar met haar getroebleerde verleden confronteert. Ze komt in een bizarre wereld terecht die ze onbewust zelf oproept. Daar komt ze oog in oog te staan met angstaanjagende demonen en bovenal met haar moeder, van wie ze lang geleden vervreemd is geraakt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van John Milton

John Milton

Mocht even duren na Chappie.

Van de trailer ben ik niet direct hyped, al ben ik toch wel benieuwd en krijgt Blomkamp sowieso het voordeel van de twijfel!

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1982 stemmen

Vet! Ik kijk er wel naar uit, Blomkamp heeft me nog niet veel teleurgesteld.

avatar van joolstein

joolstein

Zo slecht als de vele recensie beweren was dit nu ook weer niet! Zeker als je bedenkt dat dit is opgenomen tijdens de Covid-pandamie en voor maar een fractie van het budget van zijn voorgaande films District 9, Elysium, en Chappie. Het beste van alles is dat daardoor Neil Blomkamp ook beperkt was en daardoor het een film met een zekere intimiteit was. Wel zijn er veel scènes die plaatsvinden in een VR-wereld, maar ondanks die nieuwe volumetric capture-technologie was ik (nog) niet zo onder de indruk van die beelden. Om eerlijk te zijn, de engste, meest verontrustende scène in de hele film komt van een 100% praktische! Het demon-ontwerp is redelijk goed; het is een soort kruising tussen een middeleeuwse pestdokter en een banshee. Helaas blijft een cool gegeven (black-ops-priesters in dienst van het Vaticaan) vervolgens bijna volledig uit de film. De film blijft teveel bij het familiedrama van Carly en haar moeder Angela en de standaard katholieke demonische bezetenheid. Het is simpelweg een mengelmoes van coole genreconcepten die helaas nooit helemaal goed samensmelten. Al met al had Demonic beter gekund, maar het bezit een flink tempo en houdt je genoeg geïnteresseerd om te willen zien hoe het afloopt. En dat is toch nog een stuk beter en solide dan vele andere horrorfilms met bezetenheid, wat het zeker de moeite van het bekijken waard maakt.

avatar van james_cameron

james_cameron

Middelmatig horrorwerkje, niet slecht maar gewoonweg te weinig origineel om boven het maaiveld uit te komen. Het eerste uur is best oké en kent een spannende opbouw, resulterend in enkele oprecht enge scenes, maar helaas gaat de boel onderuit in de malle climax. Tegen die tijd valt de film niet meer serieus te nemen en zakt alles af naar een bedenkelijk niveau. Ik had gehoopt dat dit voor regisseur Neill Blomkamp, na het matige Chappie, een 'return to form' zou zijn, maar helaas. Dit is verreweg zijn minste film tot nu toe.

avatar van André Borgeld

André Borgeld

Erg leuke film met toch een andere benadering van dit soort Supernatural genres.

avatar van Shadowed

Shadowed

Blomkamp in ander gebied.

Ondanks dat hij al diverse korte films heeft geregisseerd die het horrorgebied binnenlopen is dit zijn eerste echt langdurige horrorfilm. Het is altijd een beetje afwachten, een regisseur die expertise heeft in een enkel genre die een omdraai maakt. Deze film krijgt niet bepaald de beste recensies, maar ik vond het een aardige film.

Demonic is geen briljant spannende film, maar wel een film die graag vernieuwend en origineel wilt zijn. Blomkamp mikt met zijn films ook vaak op originaliteit, en dat werkt bij deze film aardig, al is het maar op standje 6/10. Er zitten wat leuke vondsten in deze film, maar het concept zelf is toch niet geheel origineel meer. Dat is ook moeilijk in deze recentelijke periode, dus ik waardeer de poging in ieder geval.

Zoals we van Blomkamp gewend zijn kent ook deze film een redelijk innovatief monster, ondanks dat deze niet bepaald sterk in beeld komt. Het jammere is dat de film nergens een enge horror weet te zijn, en de schrikmomenten zijn zwakjes. De spanning en sfeer breken gewoon niet helemaal door, en ook ontbreekt de nodige creepiness binnen deze film. Het jammere is dus dat dit voor een horrorfilm geen goede horror includeert.

Wel is het verder aardig professioneel en strak geregisseerd. Erg fraaie effecten, sterke sound design en goed camerawerk. Acteerwerk kan er verder mee door, Blomkamp diept deze figuren net wat meer uit dan de gemiddelde protagonist binnen horrorfilms. Niet dat het voor mij veel verschil maakt, maar ik kan me indenken dat het publiek dat wel kan waarderen.

Het mag dan wat rommelig zijn op sommige stukjes, Demonic is een best competente horrorfilm geworden die wat achterblijft op de horror zelf. Goede regie, een redelijk concept, ik mag het wel. Als je Blomkamp een beetje kent zal je snel zien dat het op visueel gebied een erg schone film is. Nu nog een echt enge film, dan is Blomkamp er helemaal.

avatar van jstinissen

jstinissen

Blomkamp gebruikt sci-fi en technologie om de bezetenen van binnenuit te bekijken, maar het hoge concept slaagt er niet in om een ​​standaard verhaal over bezetenheid nieuw leven in te blazen, of angst aan te jagen.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Neill Blomkamp kan beter sciencefiction blijven maken lijkt me. Ik moet Demonic nog kijken, was er net aan begonnen maar ben er mee gestopt, ga morgen wel verder. Het horror genre lijkt me niet echt iets voor Blomkamp. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik zie liever zijn films als District 9 en Elysium. Chappie vond ik dan weer iets minder, maar laat hem SF blijven maken, dat gaat hem goed af.

avatar van Gerlof78

Gerlof78

Wat een slappe hap zeg, ik had in het begin zoiets van dit kan wel iets worden maar helaas. Het verhaal op zich is wel goed bedacht alleen pakt hij niet zo uit er gebeurt weinig tot niks en dat maakt hem er niet mooier van. Ik vond als enigste pluspunt de hoofdrolspeelster Carly Pope wel leuk om naar te zien.