Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Wuthering Heights (1992)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Peter Kosminsky
met Ralph Fiennes, Juliette Binoche en Janet Mcteer

Cathy Earnshaw is Heathcliff's halfzus en samen zijn ze onafscheidelijk. Wanneer krachten de twee uit elkaar drijven is Heatcliff uit op wraak en houdt hij alle betrokkenen verantwoordelijk, zelfs mensen van een nieuwe generatie.

avatar van Fran
Deze film viel een beetje tegen. Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog gespannen. Ik heb het boek gelezen en ik heb de versie uit 1998 gekeken. En bij allebei kon ik me helemaal inleven en vond ik het een schitterende vertelling van het verhaal.

Maar bij deze film had ik dat helaas niet. Ralph Fiennes gaf te weinig zijn menselijke kant weer ( naar mijn mening) en het irritante gegiechel van Juliette Binoche begon op mijn zenuwen te werken. Ik weet dat Heathcliff een harde en verbitterde man is, maar toch heeft hij ook iets menselijks en liefs. Dat kwam in de film te weinig naar buiten waardoor ik mij heel moeilijk in hem kon inleven. Toch wel een *3,5 vanwege de mooie setting.

Film is wat slording in elkaar gezet. Kan daardoor niet tippen aan het boek, noch aan de filmversie uit 1939 van William Wyler met Laurence Olivier en Merle Oberon. Het blijft wel een mooi verhaal.