Wuthering Heights (1992)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Romantiek

geregisseerd door Peter Kosminsky
met Ralph Fiennes, Juliette Binoche en Janet Mcteer

Cathy Earnshaw is Heathcliff's halfzus en samen zijn ze onafscheidelijk. Wanneer krachten de twee uit elkaar drijven is Heatcliff uit op wraak en houdt hij alle betrokkenen verantwoordelijk, zelfs mensen van een nieuwe generatie.

avatar van Daantje
Heathcliff is niet Cathy's halfbroer, hij werd ergens gevonden en soort van geadopteerd, volgens het boek dus.

Zeer zeker geen slechte film. Maar daarentegen verrevan steengoed.
Er wordt dan weer wel zéér sterk geacteerd, dat wel.
En de muziek wist mij wel te pakken.
Prachtig van de heer Sakamoto.
Ik geef de film 3 sterren

Een prachtige verfilming van een prachtig boek! Zeker de beste van de verfilmingen die ik tot nu toe heb gezien. Zeer sterke cast en zeker Ralph Fiennes als Heathcliff. Het verhaal is wel wat complexer dan hierboven in de omschrijving staat weergeven, dat doet de film geen recht!

avatar van Rujar
Is dit niet de film (/boek) waar Kate Bush over zingt?

Ja, Wuthering Heights gaat over het gelijknamige boek van Emily Brontë, dat meermaals verfilmd is (het bekendst is de versie van 1939 denk ik).

Zeer mooie film, goed gecast. Hoewel het boek toch mooier is, was deze verfilming prachtig. En Heathcliff is inderdaad niet haar halfbroer, hij is een geadopteerde zigeuner die de vader van Catherine vond.

Ik ben het helemaal eens met Prejudice.
Ralph Fiennes is een prachtige Heathcliff! Ben zeer ontroert door de film en heb wat traantjes moeten wegpinken. Mooie mystieke sfeer... en een nog mooier liefdesverhaal...

avatar van Fran
Deze film viel een beetje tegen. Misschien waren mijn verwachtingen wat te hoog gespannen. Ik heb het boek gelezen en ik heb de versie uit 1998 gekeken. En bij allebei kon ik me helemaal inleven en vond ik het een schitterende vertelling van het verhaal.

Maar bij deze film had ik dat helaas niet. Ralph Fiennes gaf te weinig zijn menselijke kant weer ( naar mijn mening) en het irritante gegiechel van Juliette Binoche begon op mijn zenuwen te werken. Ik weet dat Heathcliff een harde en verbitterde man is, maar toch heeft hij ook iets menselijks en liefs. Dat kwam in de film te weinig naar buiten waardoor ik mij heel moeilijk in hem kon inleven. Toch wel een *3,5 vanwege de mooie setting.

avatar van soom
Juliette Binoche is een prachtige vrouw, en haar rol is prachtig neergezet. Wuthering Heights is een prachtige film. Het is mijn 2e WH verfilming die ik zag, de versie met Mike Vogel was natuurlijk gespitst op de jeugd. Deze versie vind ik daarom stijlvoller, maar doet ook niet voor elkaar onder natuurlijk. 3,5.

avatar van Dynamovie
Juliette Binoche speelt uitstekend. Ralph Fiennes acteert eveneens goed. Het mooiste is evenwel de soundtrack van Ryuichi Sakamoto. Werkelijk prachtig. Minpunt is dat Heathcliff qua uiterlijk niet oud lijkt te worden in de film. Dat begrijp ik nooit zo goed van regisseurs. Daarom "slechts" 4*

avatar van Julie
een hele mooie verfilming, en beide hoofdacteurs hebben een zeer goeie prestatie op het doek gezet.
Het boek vond ik van nature niet echt mijn ding, omdat de karakters mij iets te 'onsympathiek' waren.
Bij deze film heb ik ook een beetje dat gevoel, maar het rare was dat ik ervan genoot ernaar te kijken. Beide personages raken mij tot in het diepste van mijn diepste, en soms wekte dat negatieve gevoelens op ja maar niettemin bleef ik me verdiepen in het verhaal, in het decor, in de karakters
daarom een dikke 4*

avatar van JorgXIV
Ik vind het een slechte verfilming. Er wordt heel losjes en slordig over het verhaal heen gegaan en je vraagt je af of Ralph Fiennes het boek wel eens gelezen heeft om zich beter in zijn rol te kunnen inleven. Kan ongetwijfeld véél beter!

Het boek had mij behoorlijk aangegrepen, en de film had hetzelfde effect. Een mooi, triest liefdesverhaal dat zich ontwikkelt gedurende meerdere generaties in het woeste berglandschap van Groot-Brittannië. Een absolute must voor drama-liefhebbers.

Daantje schreef:
Klopt, door de vader van Cathy.

Rujar schreef:
Is dit niet de film (/boek) waar Kate Bush over zingt?
Dat klopt, zij zingt over het boek. Film is veertien jaar later dan het lied.

avatar van t.durden
Heb nooit een verfilming van dit boek gezien, hoort zeker tot de beste romans ooit geschreven.

avatar van Fran
Ik heb al een aantal films gebaseerd op dit boek gezien en ook al zitten er een aantal hele goede bij ...... ze zijn in de verste verte niet zo goed als het boek. Maar ik denk dat dat voor een heleboel verfilmingen van boeken geldt.

Film is wat slording in elkaar gezet. Kan daardoor niet tippen aan het boek, noch aan de filmversie uit 1939 van William Wyler met Laurence Olivier en Merle Oberon. Het blijft wel een mooi verhaal.

avatar van 93.9
Prachtige verfilming.
Binoche speelt fantastisch in de rol van Cath.
Fiennes vond in stuk minder. Hoewel dit z'n debut was kan ik toch niet naar die kop kijken. Die man heeft een te erg Blockbuster-head.

Wonderlijk hoe verschillend mensen over een film kunnen denken. Dat maakt meteen de reden een recensie niet voor waar aan te nemen. Juliette Binoche ( geweldig in Chocolat, vond ik...) zette geen mens neer, het was een aaneenschakeling van momenten. Dan sluipt ze door de woeste hoogte, met Heathcliff, dan wordt ze verzorgd door de man die ze aan het uitlachen was en vraagt niet meer naar haar maatje Heathcliff. En trouwt met die man. Inderdaad Fran, een irritant, giechelend wicht.
Prachtige opnames, prachtige muziek. Dat wel.