Little Nikita (1988)

geregisseerd door Richard Benjamin
met Sidney Poitier, River Phoenix en Richard Jenkins

Roy, een FBI-agent heeft nogal wat emotionele littekens overgehouden van zijn verleden. Zijn vroegere partner werd jaren geleden vermoord door een Russische spion. Als hij een tiener, die toegelaten wil worden tot de militaire academie moet checken op zijn achtergrond, komt hij erachter dat de ouders Russische spionnen zijn.

River is cute hier!

avatar van AmazingPP
BOND31 schreef:
River is cute hier!

Helaas.... Dood!

Matige film waarin een Amerikaanse jongen erachter komt dat zijn ouders Russische spionnen zijn. Op zich een goed gegeven voor een film, echter is het verhaal te ongeloofwaardig en hangt ook van nogal wat toevalligheden aan elkaar. Desondanks blijft het redelijk onderhoudend en de jonge River Phoenix (die helaas veel te vroeg zou sterven) doet het aardig.

avatar van Filmkriebel
Ik heb me vergist van film; ik wou eigenlijk het gelijkaardige maar veel betere Running on Empty zien maar heb de twee films verward omdat River Phoenix in beiden speelt.
Zoals gezegd is Little Nikita niet echt een topfilm. Het blinkt gewoon nergens uit. Koude oorlog verhaal over een jongen wiens ouders Russische "sleeper agents" zijn en met een Sidney Poitier als FBI-agent die de jongen onder zijn bescherming neemt want er is gevaar in aantocht.

Wel fijn om wijlen Phoenix nog eens aan het werk te zien; de jongen had een mooie acteertoekomst voor hem liggen en stierf te vroeg.

avatar van Lebarron
Een film waar veel meer in had gezeten dan het uiteindelijk is geworden. De ingrediënten zijn er allemaal. Twee goede leads met Sidney Poitier en River Phoenix. Een creepy KGB killer als villain gespeeld door Richard Lynch die al eerder met succes zo'n type neerzette in Invasion USA. En een goede supporting cast met o.a. Richard Jenkins en Richard Bradford. Ook het basisprincipe over Russische sleeper agents is op zich prima. Helaas wil de film nergens echt spannend worden en dat is jammer. Het mysterie word al te snel onthult en dat maakt de film een beetje verzand en voortsleept naar het einde en de climax meer een anticlimax is. Het concept van KGB sleeper agents werd later beter uitgewerkt in de serie The Americans. Ik denk dat als deze film gecombineerd was met het scenario van Invasion USA je wel een dijk van een film had gehad omdat het concept van sleeper agents dan de opbouw had geweest en die invasion de climax.