The Boys in the Band (2020)

geregisseerd door Joe Mantello
met Jim Parsons, Zachary Quinto en Matt Bomer

In het jaar 1968 wordt een groep homoseksuele vrienden door de scenarist Michael uitgenodigd in New York. Gelegenheid is de verjaardag van hun gemeenschappelijke vriend Harold. Na een paar drankjes krijgt de bende onverwachts bezoek van Alan, de kamergenoot van Michael. Hierdoor worden geheimen onthuld en komen de vriendschapsbanden op de helling te staan.

Redelijke film waarin een aantal homoseksuele vrienden elkaar ontmoeten tijdens de verjaardag van één van hen. Duidelijk gebasseerd op een toneelstuk (dialoog-gedreven, een handjevol acteurs op één locatie). Reeds eerder verfilmd. De film heeft zeker zijn momenten, maar het verloop is wat voorspelbaar en is aan de lange kant. Goed gecast, maar misschien wel een beetje een gemiste kans om de film niet in het heden te laten afspelen.

avatar van donnie darko
scorsese schreef:

Hedendaagse homo’s hebben natuurlijk wel niet op dezelfde manier een zelfhaat...

Dat homosexuelen onder elkaar bitches kunnen zijn is bekend, maar in deze film gaan helemaal alle remmen los. Wat een leuk verjaardagsfeestje had moeten zijn onder homosexuele vrienden, loopt op een gegeven moment helemaal uit de hand. Dat is te danken aan één van hen die er niet vies van is om iedereen er flink van langs te geven. Werkelijk een vreselijk, irritant en vervelend mannetje die duidelijk niet tevreden met zichzelf is en door o.a. (zelf)haat en op een vileine en walgelijke manier letterlijk iedereen door de mangel haalt.
De meesten kunnen zich prima weren en verdedigen, maar als dan ook nog eens de excentrieke jarige job zijn entree maakt, gaat het op een gegeven moment helemaal escaleren door middel van een spel. Prima film, perfect gecast en er valt zeker ook het nodige te lachen, temeer omdat het ook zo herkenbaar is onder de homosexuelen. Elkaar afmaken, afzeiken en elkaar het licht in de ogen niet gunnen is ook een bekend fenomeen bij de homosexuele medemens. Hoe het ook zij, een prima film en heb vooral genoten van Zachary Quinto, want die zet toch wel een geweldige rol neer.

avatar van Bubblez
scorsese schreef:

Ja, heel duidelijk, té duidelijk. Dat vond ik teleurstellend. Ik kon door de overdreven dialogen helaas niet door het theatrale heenkijken. Het maakte de film voor mij erg onrealistisch. Jammer, want ik vond het begin heel sterk en had hoge verwachtingen.

avatar van bjerik76
je zag duidelijk dat sommige settings nep waren ( de autorit, het balkon e.c.t)
alle types waren ook ontzettend stereo vrouwelijk/gay neergezet met hun gedragingen en opmerkingen.
dialogen te langdradig en niet spontaan genoeg voor in een film.
helaas, want ik had wel iets spannenders verwacht.

avatar van matthijs_013
Wat een pretentieuze, theatrale, langdradige zooi die - naast een zeer specifieke niche - niemand aanspreekt. Dit product staat zo haaks op het oorspronkelijke materiaal: waar het origineel een grensverleggend (controversieel) verhaal is verteld vanuit het hart, past deze kopie anno 2020 in elk veilig hokje. Echt weer zo'n typische 'check-the-boxes'-film. Een puntje extra voor het goede spel van de acteurs.