Hollywood (2020)

347 minuten (miniserie, 7 delen)

geregisseerd door Ian Brennan en Ryan Murphy
met Darren Criss, Laura Harrier en Samara Weaving

'Hollywood' vertelt het verhaal van een groepje uiterst ambitieuze acteurs en filmmakers die na het einde van de Tweede Wereldoorlog willen bouwen aan een carrière in de filmwereld. Ze willen er samen alles aan doen om hun dromen waar te maken, maar dat blijkt niet bepaald makkelijk. Zo krijgen ze te maken met vooroordelen over ras, seksualiteit en geslacht. De vraag: lukt het ze om hun dromen uit te laten komen, en wat zijn ze bereid hiervoor op te geven?

avatar van jacobine_rodijk
Een Ryan Murphy productie, wat betekend dat hoe minder creatief hij betrokken is hoe beter het resultaat (zie American Crime Story S1 als hoogtepunt). Helaas heeft ie naast de regie van een aantal afleveringen ook de scenario’s grotendeels co-geschreven; een flinke bijdrage dus. Het is te zien: diversiteit en homoseksualiteit zijn thema’s ie prominent aanwezig in zijn werk en hier is het niet anders; niets meer dan lof daarvoor. Echter of het thuis hoort in Hollywood eind jaren ‘40?

Murphy presenteert een “alternatieve” geschiedenis hiermee, maar zijn uitwerking komt nooit verder dan simplistisch, gewoonweg naïef zelfs. Ideeën presenteren zonder ze te verdienen. Toegegeven, om Anna May Wong met terugwerkende kracht een Oscar te zien krijgen voor ‘The Good Earth’ was heerlijk, maar onverdiend qua opbouw en uitwerking.

De serie is te kort en snel doch aan de andere kant had ik geen interesse om meer tijd te spenderen in deze fictieve tijdperk ie zoveel meer interessant had kunnen zijn als er enkele kleine aanpassingen waren gemaakt (zoals QT’s recente herinterpretatie van de Tate moorden) dan een gehele omgooi van de periode. Maar goed, wat overblijft is makkelijk kijkvoer met aantrekkelijke mensen met weinig diepte, ironisch genoeg.

avatar van matthijs_013
Als groot liefhebber van klassiek Hollywood was ik razend enthousiast. En zoals verwacht begon de miniserie fantastisch; vanwege het oog voor detail was duidelijk dat Ryan Murphy veel passie heeft voor de Golden Age. De eerste helft scoort gemakkelijk 4 sterren of hoger.

Na verloop van tijd wordt echter duidelijk dat we niet kijken naar een serie over Hollywood aan het einde van de jaren '40, maar een serie over Hollywood in 2020 geprojecteerd op de jaren '40. Ik kan niet spreken voor de rest, maar wat ben ik moe van dit soort propaganda. Het gaf me ook de indruk dat we misschien naar een soort alternatieve realiteit kijken zoals Tarantino ook met zijn films doet, maar dan op een veel meer belerende alles-draait-om-inclusitviteit toon. De laatste aflevering kon ik zodoende bijna niet uitzitten. Heel jammer.

avatar van Bubblez
Hollywood is een mix van fictieve en bestaande personen en gebeurtenissen met hier en daar wat ongeloofwaardigheid.
Het Hollywood-sfeertje klopt helemaal, iets wat ik in Murphy's Feud (2017) ook graag mocht zien. Een wereld waar niet iedereen zomaar wordt toegelaten, en waar aan de lopende band een hele berg doofpot-situaties plaatsvinden. Zeker geen leuk wereldje: veel seksbeluste, dominante types die met de scepter zwaaien en daar tegenover de beginnende acteurs die álles doen voor hun grote kans.

Ik heb me wel vermaakt met deze miniserie. De totstandkoming van de film Meg bracht me regelmatig terug naar seizoen 1 van de (in mijn ogen) fantastische serie Smash (2012), over het theater-proces over de teloorgang van Marilyn Monroe.

Toen ik zelf in Hollywood was werd het verhaal van Peg verteld op weg naar het bekende Hollywood-symbool. Een legendarisch verhaal dat maar wat graag verteld wordt. Leuk dat haar relaas als spil wordt gebruikt in deze serie.

Ik vond Rock Hudson wel neergezet als een enorm naïeve nitwit. Tot grote ergernis zelfs. Ik vraag me af of deze portrettering van hem gewaardeerd wordt door zijn nabestaanden... Ik vond het in ieder geval een onwaarschijnlijke karakterschets en ook het slechtst geacteerd.

Opvallend in de eerste twee afleveringen vond ik de hoeveelheid aan gay seks en de overload aan homokarakters. Daaruit haal je direct dat het een Ryan Murphy-product is.

De laatste aflevering was er wat mij betreft eentje te veel. Ik wilde graag nog wat ellende zien, out with a bang. Helaas eindigde het flink zoet en met een Hollywood glansje, en duidelijk als een wishful thinking van de makers. Maar voor een dergelijk verloop was het destijds véél te vroeg.

Mooie rol voor Jim Parsons!

Deze miniserie is ook te vinden op TV-meter.

Goeie mini-serie over de filmindustrie in Hollywood na de Tweede Wereldoorlog. De andere kant van het studio-systeem wordt hier prima neergezet. Het drama is wat dik aangezet en sommige ontwikkelingen hebben een behoorlijk soap-gehalte (het eindigt ook allemaal net wat te positief, zoals de titel van de laatste aflevering eigenlijk al doet vermoeden). Maar als geheel kijkt het wel gemakkelijk weg. Zeker ook vanwege de uitstekende aankleding.

Peg, onsterfelijk door zelfmoord 88 jaar geleden | AD.nl

AD schreef:
Hoewel ze al 88 jaar niet meer leeft, is het tragische leven van de Britse actrice Peg Entwistle nog altijd een inspiratiebron. Netflix bouwde de goed ontvangen dramaserie Hollywood om de vrouw die vanaf de beroemde Hollywood-letters haar dood tegemoet sprong. Dit is haar verhaal.