ad

Genre: Biografie / Drama

Oorsprong: Finland / Zweden

Geregisseerd door: Zaida Bergroth

Met onder meer: Alma Pöysti, Krista Kosonen en Shanti Roney

IMDb beoordeling: 7,2 (922)

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Releasedatum: 2 oktober 2020

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over Tove

"In search of freedom and desire"

In het jaar 1945, na de Tweede Wereldoorlog, voelt de kunstenaar Tove Jansson een hernieuwde artistieke en sociale vrijheid. Haar onconventionele levensstijl - onder meer door de open relatie met een getrouwde politicus - staat dwars van de strikte idealen die haar vader hoog in het vaandel draagt. Wanneer ze de theatermaker Vivica Bandler ontmoet, voelt ze een alles verterende liefde voor de vrouw.

imageimageimageimage

Signe 'Ham' Jansson

Lasse Jansson

avatar van Rotterdam@1

[email protected]

In het zuiden van Finland woont een grote groep Zweden, dat is historisch zo gegroeid, zie internet. Die vermenging heeft ook Ollengren, demiss. minister en kunstenares Jansson. De boeken voor kinderen van Tove Jansson ken ik qua titel en die zijn een wereldwijd succes, de boeken voor volwassenen wel en die zijn op een titel na heel saai en oubollig. Bejaardenprietpraat en daarom ook geen interesse in een film met/over haar. Alleen haar "zomerboek" is mooi, de rest slaapverwekkend saai.

Wellicht zijn de ev. natuurbeelden mooi, die gebieden kennen we en zijn in het echt ook heel fraai, maar de rest?

Er wordt zo veel ophef over gemaakt, omdat ze én vrouw én lesbisch was, maar dat maakt haar niet op voorhand interessant, integendeel: ben drie generaties jonger dan zij en dus zijn het gewoon feiten, geen aanbevelingen!

Als het een keer heel koud is buiten of als we ons vervelen, wellicht dan een keer kijken....

avatar van robertinho

robertinho

[email protected] schreef:

Heb je de film nou wel of niet gezien?