Sotto il Sole di Riccione (2020)

Alternatieve titel: Under the Riccione Sun

Italië
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Younuts
met Cristiano Caccamo, Davide Calgaro en Matteo Oscar Giuggioli

Een groepje tieners gaat op vakantie naar Riccione om de zomer te vieren en sluit er vriendschap. Wat een normale zomer lijkt te worden, zorgen de zomerliefdes en relaties op korte tijd voor vele kalverliefdes en gebroken harten. Met deze levenslessen leren de individuen zowel elkaar als zichzelf beter kennen.

avatar van schumacher
Jeugdig filmpke, keek lekker weg.

avatar van EJ Steenbergen
Soort van Costa, Verliefd op Ibiza en Renesse in Italië. Het kijkt weg, maar is niet hoogdravend.

avatar van Shadowed
Best leuk.

Uiteraard geen hoogstaande cinema. Neem 3 minuten van je tijd voor de trailer en je weet precies wat je te wachten staat. Daar hoef je niet veel achter te zoeken, de opzet van de film is erg simpel en regisseur Younuts lijkt nergens grote paden te willen bewandelen.

In de eerste scenes valt op dat we in ieder geval geen gebrek zullen krijgen aan strandbeelden. Younuts zorgt ervoor dat de zonnige sfeer van de film optimaal doorbreekt. Het zonnetje schijnt, het strand loopt vol en de zee is gevuld met toeristen. Het voelde weer helemaal aan als een goede Italiaanse zomer.

Centraal in de film staat liefde. Dat is ook zowat het enige waar de film eigenlijk
op mikt. Younuts laat liefde in verschillende vormen zien, en maakt het zichzelf daarmee soms wat te moeilijk. Voornamelijk omdat elke vorm erg van elkaar verschilt, en Younuts wilde zich niet te lang focussen op 1 relatie. Hierdoor heb je eigenlijk maar half resultaat elke keer.

Gelukkig krijgt de film een duwtje van een enthousiaste cast. Iedereen acteert naar behoren en echt irritante typetjes worden achterwege gelaten. De film valt ook nooit echt terug op overdreven sentiment waardoor de film wegkijkt als een fris zomerbriesje. De komedie is rijkelijk aanwezig. Niet hilarisch, maar ook niet irritant. Prima eigenlijk dus.

De film is wel voorspelbaar, helaas. Maar de film kijkt vooral erg lekker weg en de karakters zijn subtiel genoeg in de relaties. Visueel had het allemaal nog iets zonniger gemogen, voornamelijk op cinematografisch vlak. Maar de locatie is gelukkig zonnig genoeg. De film lijkt erg lekker weg, gebeurtenissen volgen elkaar snel op. Zo wordt al snel duidelijk dat de film enkel en alleen voor entertainment gaat en slaagt daarin erg goed. Younuts mag nog zo'n project doen wat mij betreft, en dan iets minder braaf.

Vlotte film met een hele verzameling mooie, jonge mensen –en een paar verdwaalde oudere– die linksom of rechtsom op zoek zijn naar vakantieromantiek. Het stelt allemaal niet zo veel voor, maar het plezier straalt er vanaf en dat werkt aanstekelijk. De film geeft je een zonnig gevoel. Geen topper, maar wel leuk.