Planet of the Humans (2019)

Documentaire

geregisseerd door Jeff Gibbs

Planet of the Humans kijkt naar de zorgwekkende staat van de aarde, maar werpt ook een kritische blik op hoe de strijd voor een beter klimaat tot nu toe is gevoerd. De film laat zien hoe grote oliebedrijven profiteren van de klimaatcrisis. Ze maken volop gebruik van subsidies voor het opwekken van duurzame energie, en spannen zo ook grote delen van de milieubeweging voor hun karretje.

Teaser

De door Michael Moore geproduceerde documentaire Planet of the Humans is de komende dertig dagen gratis te zien. De filmmaker heeft de docu in z'n geheel op zijn YouTube-kanaal gezet!

avatar van Focuspuller
Must see !

Het is het treurige relaas van hoe het groot kapitaal de alternatieve energie voorziening heeft gekaapt .

Alle goede bedoelingen worden bekritiseerd en aan de kaak gesteld.

Het zijn de grote vervuilers die er winst uit halen en ze komen er ook nog mee weg...

Bio massa stoken het is al behandeld bij Zembla !

Kortom ga kijken als je durft , het is nogal zwaar aangezet en de eindconclusie liegt er niet om.

avatar van Martijnnn
Bij deze film zou eigenlijk een disclaimer moeten staan dat de helft van wat er in deze film gezegd wordt kolder is en er veel dingen worden geroepen zonder bewijs.

Planet of the Humans, een waardeloze docu over duurzame energie | Duurzaam energienieuws, WattisDuurzaam.nl

avatar van Corcicus
Uitstekende docu waarin Jeff Gibbs de hele klimaatindustrie en ecologische beweging ontmaskert als fraudeurs. Hernieuwbare energie klinkt mooi in slogantaal, maar deze docu kijkt voorbij de slogans en dat beeld is allerminst fraai. Hernieuwbare energie brengt in werkelijkheid nauwelijks op, ondanks dat het wereldwijd met triljarden gesubsidieerd wordt. Tegelijk blijken zonnepanelen en windmolens erg vervuilend in productie, onderhoud en gebruik. Wel valt er veel poen mee te rapen door reclameboys en kapitaalkrachtige ondernemers zoals de Koch-broers.

Een must see voor iedereen die de klimaat-en milieuproblematiek na aan het hart ligt.

avatar van DwarreI
Bedroevend slecht dit, niveautje ‘vraag willekeurige voorbijgangers wat ze van een onderwerp vinden’ en baseer daar je eigen vooraf getrokken conclusies op.

De energietransitie is een dankbaar onderwerp om een soort ‘shock doc’ over te maken, er liggen namelijk partijen op de loer die alleen maar geld willen verdienen en niks geven om daadwerkelijke duurzaamheid. Ook worden er met goede bedoelingen (onvermijdelijke) fouten gemaakt en is niet alles gelijk vanaf moment één perfect. Om met deze gegevens de complete groene beweging af te serveren is gewoon veel te kort door de bocht en vooral heel triest. Journalistiek van een zeer bedenkelijk niveau.

avatar van mariobustamente2
DwarreI schreef:

Heb jij deze documentaire zonder ondertitels zitten kijken dan ?. Is je Engels niet al te goed ?. Hoe kan je in godsnaam zeggen dat dit van een zeer bedenkelijk niveau is ?.

avatar van Bla
Bla
Ik zie mensen uit mijn omgeving die in de duurzaamheidssector werken negatief zijn over deze docu. Er schijnt een hoop materiaal te worden gebruikt dat is opgenomen in 2010 waarmee argumenten worden gemaakt die zouden moeten gelden in 2020. Als dat waar is, is het inderdaad een zeer bedenkelijke film. Zelf moet ik het nog zien, maar deze berichten alarmeerden mij.

avatar van DwarreI
mariobustamente2 schreef:
Bij een kritische documentaire die dit onderwerp aankaart verwacht ik goede onderzoeksjournalistiek onderbouwd door cijfers, waarbij niet aan de hand van één enkel ongelukkig voorbeeld een complete sector of techniek wordt afgedaan als waardeloos.

Voorbeeldje: op 1 uur 22 zegt een medewerker van General Electric dat vloeibare biobrandstoffen in de toekomst van een zo duurzaam mogelijke oorsprong moeten komen en dat zeewier/algen hier een veelbelovende potentie voor hebben. Vervolgens zien we een paar shots van een kelpwoud ecosysteem onder begeleiding van strijkinstrumenten, waar de immer depressieve voice-over bij meldt ‘Schiet dan maar op, een jaar na deze opnames was dit zeewier woud dood’. Geen enkele verdere context, geen uitleg over het het hoe en wat, niks. Vervolgens gaat de docu vrolijk verder naar het volgende hoofdstuk, ik moest toen gewoon hardop lachen om hoe bedroevend slecht uitgewerkt dit was en dat deze documentairemaker zichzelf ook maar enigszins serieus durft te nemen.

Vergis je niet, het milieu en de natuur gaan me heel erg aan het hart en greenwashing door grote bedrijven maakt mij ook erg boos, maar dat maakt deze documentaire nog niet goed. Leg jij mij eens uit aan de hand van een voorbeeld waarom deze documentaire zo goed is, ik ben heel benieuwd.

avatar van zoutzak
Een te belangrijk onderwerp om met een persoonlijk verhaal en wat losstaande anekdotes af te doen. In een wetenschappelijk domein zijn anekdotes zo goed als waardeloos en hypocrisie aankaarten kan letterlijk vanuit elk denkbaar perspectief. Waardeloos geheel zonder gedegen onderzoek.

avatar van jipt
Ik ben de afgelopen tijd een aantal prominente klimaat-documentaires gaan kijken en heb deze na de recente ophef ook maar aangezet. Het begon echter nogal moeizaam. Deze kwaliteit ligt namelijk onder de gemiddelde Tegenlicht aflevering en de stem van Gibbs is nogal zielloos. Ik begreep ook niet dat de makers in het eerste gedeelte zon -en windenergie met achterhaalde kennis neersabelde. In dit stuk worden onderwerpen dan ook niet goed uitgediept en lag de focus nogal op technologisch verval, in plaats van innovatie.

Het tweede gedeelte, wanneer biomassa en de verwevenheid van milieu-organisaties en kapitalisme aan de kaak worden gesteld, is veel sterker, waarbij de punten die worden gemaakt veel duidelijker zijn. De conclusie die hieruit voortkomt is dan ook vrij schrikbarend.

3*, maar zonder het eerste uur waarschijnlijk veel hoger.

avatar van JoeCabot
An inconvenient movie.

Er zijn nog zekerheden in het leven. Net wanneer je denkt dat we de goede richting uitgaan, verschijnt Moore op het toneel om het tegendeel te bewijzen. En uiteraard is het allemaal de schuld van “het kapitaal”, of wat had je gedacht. Wel nieuw: ditmaal krijgen vooral Democraten en hun rijke buddy’s de wind van voren. Ook nieuw is dat Moore niet zelf het vuile werk opknapt, maar zijn kompaan Jeff Gibbs op pad stuurt.

Veel vrienden zal het duo er niet aan overhouden. Naast gepikeerde lobbygroepen hebben ook allerhande “factcheckers” zich al gemengd in het debat. En ja, sommige conclusies in Planet of the Humans zijn ongetwijfeld kort door de mocht, maar het getuigt wel van lef dat Moore en Gibbs het aandurven om een quasi onaantastbare industrie aan te pakken. Kudos daarvoor.

Heel even komt ook het thema overbevolking aan bod. Jammer dat Moore en Gibbs hier niet dieper op ingaan en snel vervallen in dooddoeners als “minder consumeren” en "stop de groei". Dat klinkt toch enigszins hypocriet uit de mond van mensen die zelf een bovengemiddeld grote voetafdruk hebben (sorry Michael, die pens krijg je niet enkel van slaatjes uit de moestuin).