• 8.613.625 stemmen

El Silencio de la Ciudad Blanca (2019)

Misdaad / Mystery | 110 minuten

Genre: Misdaad / Mystery

Alternatieve titels: The Silence of the White City / Twin Murders: The Silence of the White City

Oorsprong: Spanje

Geregisseerd door: Daniel Calparsoro

Met onder meer: Belén Rueda, Javier Rey en Aura Garrido

Oorspronkelijke taal: Spaans

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot El Silencio de la Ciudad Blanca

Vitoria-Gasteiz, Baskenland (noorden van Spanje). Forensisch psycholoog Unai López de Ayala is met verlof sinds de recente dood van zijn zwangere vrouw bij een auto-ongeluk een jaar geleden. Hij keert echter terug bij de politie nadat er opnieuw een paar lijken zijn opgedoken, net als 20 jaar geleden. Tasio Ortiz de Zarate, een voormalige tv-presentator van een mysterieshow werd gearresteerd voor deze reeks identieke misdaden. Tasio beweerde echter altijd onschuldig te zijn. Samen met zijn partner Estíbaliz Ruiz de Gauna en plaatsvervangend chef Alba Díaz de Salvatierra onderzoekt Unai de zaak en de moorden die hierop volgen...

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Leptop

Leptop

Zelden zo'n hap snap, hak op de tak verfilming gezien van een boek dat schijnbaar zeer de moeite waard is.

avatar van cales77

cales77

Verwarrende film. In de nachtdienst gezien en ik was moe. Mogelijk hielp dat ook niet mee.

avatar van umbra

umbra

Fijne Spaanse thriller die de spanning er toch voldoende inhoudt. Nergens echt vernieuwend ofzo, maar desondanks is ie boeiend van begin tot eind, met een fijne psychopaat/killer, die er een interessante modus operandi opna houdt.

avatar van Luudje10

Luudje10

De film moest een beetje op gang komen maar werd op een gegeven moment wel spannend. Jammer dat de facelift een beetje mislukt is van Belen Rueda. Was vroeger een lekker ding

avatar van NordicNoir

NordicNoir

Het boek gelezen, zeer van onder de indruk. De film.... het is dat ik de verhaallijn ken maar ik kan me niet voorstellen dat je de film kan volgen als je het boek niet hebt gelezen. Jammer... ze hadden er beter een serie van kunnen maken. Dit boek was niet in 1 film te vangen.

avatar van david bohm

david bohm

Onderhoudende en degelijke film van Spaanse bodem. De beelden van de groene en bergachtige omgeving van Álava zijn bijzonder fraai. Het verhaal is wel interessant en lijkt wat teveel te willen vertellen. Zo zijn er wat zijplotjes die op zich interessant zouden kunnen zijn maar waarmee niks gedaan wordt.

Al met al onderhoudend maar geen aanrader.

avatar van Fransman

Fransman

• 1989 stemmen

Wat hebben die Spanjaarden toch lange namen....

??

avatar van perceived

perceived

Soms hebben ze ook best lange tenen.

avatar van Xastur

Xastur

Spaanse film liggen mij goed. Ze brengen alles wat een goede film moet hebben en idd ze hebben lange namen ja komt omdat ze naam van moeder en vader gebruiken

avatar van cornelis2

cornelis2

zie mijn voorganger:

Rustig opgebouwde film waarbij politieman Unai een seriemoordenaar moet trachten te vinden, mogelijk een copycat. Film blijft onderhoudend en laat een aantal gruwelijke details zien naast fraaie beelden van het Baskenland. Ik vind het lekkerder kijken dan Amerikaanse maffiafilms.

avatar van PatSavage

PatSavage

Boek is top. Film lijkt helaas mislukt knip- en plakwerk, gewijzigd plot draagt niet bij, en interessante verhaallijn van Blanca uit het verleden veel te weinig uitgewerkt.

avatar van AniSter

AniSter

Een tijd terug het boek gelezen, in ieder geval zo lang geleden, dat ik me alleen nog de grote lijnen kan herinneren. Misschien maar goed, anders had dit waarschijnlijk afbreuk gedaan aan deze film, die ik dus erg goed vond. Spannend en goed gespeeld in een toepasselijke omgeving.

avatar van SaintNick

SaintNick

Fransman schreef:

Wat hebben die Spanjaarden toch lange namen....

Tja, een volle rits katholieke voornamen en dan ook nog de achternaam van de vader én de moeder. Het went wel.

avatar van themanwiththeplan

themanwiththeplan

Bijzonder matige Spaanse thriller. Het boek heb ik niet gelezen maar dat had ik misschien beter wel gedaan.

Het is allemaal moeilijk te volgen omdat de makers er van uitgaan dat je al enige voorkennis bezit. In het begin van de film zitten verscheidene verwijzingen naar voorgaande gebeurtenissen waar je geen benul van hebt.

Het script is rommelig en de rechercheurs torsen alweer de nodige persoonlijke problemen met zich mee (zucht). Ik heb het al zo dikwijls gezien in dit soort films en het duidt op een gebrek aan inspiratie van de regisseurs. Alweer die mannelijke rechercheur die gebukt gaat onder een traumatische gebeurtenis in het verleden bi het oplossen van een vroegere zaak. Een nog niet vertreerde echtscheiding, een moeilijke relatie met zijn kinderen, zijn vroegere collega's,.... we hebben het allemaal al een keer teveel gezien.

Ik had er veel van verwacht maar heb hem met moeite uitgekeken.

De mooie beelden, het redelijke acteerwerk en de nodige sfeerschepping zorgen net voor een voldoende.

avatar van japon

japon

Ik vind het meer waard, dan een" met de hakken over de sloot" kwalificatie. Natuurlijk is het her en der wat geraffeld. En natuurlijk zijn er betere thrillers, maar ik vergeef de makers de schoonheidfouten. Ik schrijf met moedwil , schoonheidfouten, ik bagatelliseer het bewust niet. Maar hoe dan ook, ik heb toch genoten van de zeer , soms rammelende, sfeerthriller. Jaap Bisschop

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Rommelig, vanaf het begin. De regie schiet van hot naar her, de editing heeft ook haar best niet gedaan om de beelden vloeiend in elkaar over te laten gaan. En dat is jammer, het verhaal had best vloeiend over beeld mogen komen, het verhaal is namelijk best interessant.

Origineel is nu niet het woord wat bij de prent past, het kopieert aardig wat grotere misdaadfilms uit het genre. Het kan zich niet meten met de grote "jongens", nee daarvoor is er te weinig echte kwaliteit te vinden. Vond het allemaal ad hoc en houterig gebracht, net of het een haastklus is geweest. En dat gevoel heb ik steeds vaker bij Netflix-producties, een pracht verhaal opkopen en te snel verfilmen. Ja ze voelen de concurrentie in de nek hijgen, maar je wint de oorlog niet met kwantiteit, maar alleen maar met kwaliteit. Dat oogmerk lijkt Netflix kwijt te raken, nu gaat de melkkoe een rol spelen om al dat geleende geld terug te kunnen betalen.

Normaliter wordt ik zulke verhalen ingezogen, misschien is dat altijd wel mijn meest favoriete genre geweest. Helaas heeft deze prent die kracht mij zeker niet getoond, vond het soms zelfs wel een opgaaf om mijn concentratie te kunnen bewaren. Meerdere malen dat gevoel van waarom dit er nu weer bijhalen en blijf nu mooi bij de moorden. Mijn focus kreeg een behoorlijke uitdaging te verwerken.

Ik vond de spanning ver te zoeken, puur door de standaard soundtrack en de manier van filmen en editing. Belén Rueda (na plastic fantastic, wat doet men zichzelf soms aan) heb ik in veel betere Spaanse thrillers gezien, en ook haar acteerwerk heb ik beter gezien. Zij als publiekstrekker kon de kar ook niet trekken. Voor de rest geen grote namen en dat was duidelijk zichtbaar. Ik snap de 5,2 op IMDB volkomen, hier een 2,9 die in mijn ogen nog wel dalen gaat. De film mist echt kwaliteit, zo jammer voor het verhaal waar veel meer in zat.

avatar van gingin

gingin

wat een slechte verfilming van een boek dat zo goed is. In een serie was dit verhaal denk ik beter tot zijn recht gekomen. Deze film is echt afgeraffeld, de hele diepgang die wel in t boek zit ontbreekt. Ook erg jammer dat ze veel details veranderd hebben, waaronder het plot.. jammer hoor...