Ultras (2020)

Italië

geregisseerd door Francesco Lettieri
met Aniello Arena, Ciro Nacca en Simone Borrelli

Op bijna vijftigjarige leeftijd is Sandro nog steeds de leider van een groep ultra's. Samen met de andere ultra's bevindt Sandro zich altijd in de omgeving van het voetbalstadion. Na een stadionverbod begint Sandro zijn focus te verleggen. Hij krijgt behoefte aan een normaal leven en een relatie.

NRT
Hier kijk ik naar uit. Er was natuurlijk als the football factory en gsh, maar deze lijkt me rauwer.

Trailer lijkt aardig, denk alleen dat het letterlijk een drama wordt.

Erg matig ☹️ het lijkt haast onmogelijk om een goede, rauwe en realistische hooligan film te maken.

avatar van depri83
Heb deze voornamelijk gekeken omdat ik nogal een fan van de stad Napels ben, maar met die hele hooligancultuur kan ik helemaal niks.

In ieder geval wel een stukje geloofwaardiger dan die hooligantreurnis met Frodo in de hoofdrol...

avatar van schumacher
Zoveel potienteel dat deze film had en ze halen het er helaas niet uit.
Slecht vond ik de film nu ook niet maar er zat verdorie zoveel meer in. Een gemiste kans.
Ze konden er makkelijk een nieuwe hooligan film van kunnen maken maar daar ontbrak het helaas net aan.
De acteurs vind ik best oke voor in zo'n film(s).
Hooligan en the football factory zijn veel beter en rauwer dan deze film, deze film kon ook zo zijn maar het bleef allemaal heel braafjes.

avatar van calogero
Meer van verwacht,
Ik heb hem toch nog 3 sterren gegeven maar wellicht niet heel objectief beoordeelt.
Ik houd gewoon van het italiaanse cultuurtje, de infrastructuur en scenery.
De film was een stuk minder, zoals ik zei had ik daar meer van verwacht.
Misschien komt het ook wel een beetje doordat ik Gomorra gewend was en logischer wijs wat meer actie verwacht had.

Het ergste is nog dat de doorsnee ultra het verschil tussen buitenspel of een overtreding niet weten. Ik heb 24 jaar een seizoen kaart gehad van Ajax je op de lange zijde en maakte nooit geen shit mee ik kwam daar ook niet voor ook ging ik na alle uit wedstrijden maar ging dan altijd met me vrienden op de eretribune zitten van de uitploeg.En hield me in en ingetogen...Het meeste van die zogenaamde supporters hebben een iq van een stuk hout en gaan helemaal niet voor het voetballen ik zou zeggen opsluiten en 25 jaar gevangenis straf geven.

Helemaal niet onaardig. En de rivaliserende generatiegroepen in het cultuurtje is vrij authentiek.

avatar van Donnie Vallermee
Ik vond er niks aan...

Het gaat eigenlijk nergens over zeg maar.

Broodje poep voor de juffrouw

avatar van kleez
Laatste kwartier stort de film helaas in. Echt jammer.

Ik zat net even te kijken wat de andere hooligan film doet: Hooligan. Voor mij blijft het onbegrijpelijk dat die zo hoog scoort. Dan is deze film qua verhaal en geloofwaardigheid op alle fronten enorm beter.

avatar van Lucaij
Wat een laag gemiddelde hier! Wellicht dat mensen een knokfilm verwachten met veel actie? Dit is meer een dramafilm, die wat mij betreft de hooligancultuur realistischer neerzet dan een stel knokkende gasten.

Drama was sterk met oa de strijd tussen generaties, de vader die probeert een leven te ontdekken naast de ultra’s en de zoon die er juist verder inrolt. Verder mooie sfeerbeelden, sterk acteerwerk, goed sfeerbeeld van de stad Napels en eens een wat realistischere blik op de hooligancultuur. Een van de beste Netflixfilms die ik heb gezien.

Lucaij schreef:

Ze zijn geen vader en zoon hoor.

avatar van Lucaij
kos schreef:

Ze zijn geen vader en zoon hoor.

Je hebt gelijk. Was mij niet duidelijk oa omdat ze samen deden games, eten etc. De moeder van de jongen leek de ex van Sandro te zijn, vandaar dat ik die link legde. Ik dacht dat ze een afstandelijke relatie hadden en uit elkaar groeide. Sandro was blijkbaar meer een mentor.

avatar van david bohm
De beelden van Napoli en omgeving zijn fraai en ook het inkijkje in het dagelijks leven van de heren is best boeiend. De bezigheden van de hooligans interesseren mij iets minder maar toch wel leuk om dit gezien te hebben. Overigens lijkt het mij sterk dat je zo eenvoudig door een cordon Italiaanse ME'ers heen beukt.