ad

Geregisseerd door: Michael Almereyda

Met onder meer: Ethan Hawke, Eve Hewson en Jim Gaffigan

Releasedatum: 14 augustus 2020

Over Tesla

Nikola Tesla vecht een zware strijd om zijn nieuwe uitvinding van de grond te krijgen. Misnoegd over de hebzucht van zijn concullega Thomas Edison werkt hij aan een wisselstroomgenerator en -motor. Als Europeaan kan hij maar moeilijk aarden in Amerika waar de industriële revolutie nog in zijn kinderschoenen staat en waar het intellectueel eigendom menig addertjes onder het gras verbergt.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Bourke Cochran

Charles Peck

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Een prima cast en het ziet er allemaal prima uit, echter kon de manier waarop het verhaal van Tesla gebracht wordt mij niet bekoren. Fragmentarisch, maar ook het combineren van het heden met de tijd van toen haalt de film wat mij betreft naar beneden. Er wordt verteld vanuit het nu over het leven van Tesla, hierdoor kwam ik niet echt in de film. Jammer.

scorsese

Aardige film over Nikolai Tesla die vooral bekend staat als de uitvinder van de wisselstroomgenerator. Absoluut een boeiend stukje geschiedenis, waar we ruim 130 jaar na dato nog steeds de vruchten van plukken. Zeker geen standaard biopic die nogal van de hak op de tak springt en hierdoor loopt de film niet echt lekker. De personages komen ook niet echt tot leven. Vanwege toch een aantal interessante nog net 3.0 sterren.

Het blijft een interessant figuur, een man die een mythe is geworden.

Of dat helemaal terecht is, dat weet ik niet, maar het spreekt wel tot de verbeelding wat hij heeft bedacht en uitgevonden. En vooral ook de talloze ideeën die hij verder nog had, die anno nu vooral toekomstvisies zijn gebleken voor de tijd waarin we nu leven.

Deze film benadrukt vooral zijn zonderlinge en eigenzinnige gedrag. Soms wat op het ongemakkelijke af. Degelijk vertolkt door Ethan Hawke, die wel raad weet met zijn eigenaardige trekken.

Op het gebied van de draadloze telegrafie kon hij in zijn tijd niet aanhaken bij mensen als Marconi.

Ik had een paar jaar geleden al de zeer informatieve documentaire Tesla (2020) gezien, die vond ik goed. Deze film voegt daar inhoudelijk niks aan toe. Het is een speelfilm, maar toch. Misschien is er ook verder niet veel meer bekend over de man.

De regisseur en schrijver van het scenario Michael Almereyda heeft er wat vreemde vertelconstructies in verwerkt, met links naar de huidige tijd (hij noemt hoeveel Google hits Tesla heeft tov andere mensen uit die tijd).

Het personage Anne Morgan dat de voice-over verzorgt, komt in haar voordracht wat geforceerd en school-tv achtig over. Eve Hewson speelt haar rol verder wel overtuigend.

Als klap op de vuurpijl; de karaoke met Tesla die een Tears for Fears lied zingt, Tesla draait zich om in zijn graf...

avatar van Rmie

Rmie

Jammer erg matig. Dialogen lopen niet, merkwaardige muziek en een futloos script. Jammer Jammer jammer.

avatar van Barlenoble

Barlenoble

Geniale man die zijn tijd ver vooruit was. Tragisch dat we nog steeds niet op free energy zijn overgestapt. “Everybody wants to rule the world”. Indrukwekkende film, goed acteerwerk, informatief en een mooi tijdsbeeld van begin 20e eeuw

avatar van tbouwh

tbouwh

Deed me in zijn aandacht voor statige figuren, zijn bewuste afstandelijkheid en sobere opzet een beetje denken aan A Dangerous Method (2011); ook die titel had een veelbelovend uitgangspunt, maar was teleurstellend en zonder urgentie uitgewerkt.

avatar van mjk87

mjk87

Vroeger bij Kunstuur, of van die Discovery-docu's kreeg je het leven van een persoon te zien met tussendoor geacteerde stukjes. Ergens leek deze film qua uiterlijk daar wel op. Op zich wel een geinige manier om een film te vertellen, maar ook volstrekt koud en afstandelijk geacteerd waardoor de film geen moment mij wist te boeien. Visueel op momenten wel oké en ook als geheel wel leerzaam, maar als film te lang en niet leuk om te kijken. 2,5*.

Tarkus

Biografieën behoren tot mijn favoriete filmgenres, ze zijn over het algemeen interessant, maar kunnen ook heel boeiend zijn waardoor je vlot met het verhaal mee bent en de film nooit saai is.

Wel met deze film zit men dus verkeerd, het zou interessant kunnen zijn maar het is allemaal heel slecht uitgewerkt, en boeiend is het al helemaal niet.

Ik vond trouwens dat Ethan Hawke niet de goede keuze is voor een biografie.

Men laat teveel gebeurtenissen onduidelijk zien, en de achterliggende info ontbreekt.

Onlangs heb ik een film gezien over Edison, en die was wel beter dan deze, tenslotte komen de beide personages in beide films voor.

Voor de mooie beelden af en toe geef ik nog een score, maar hij haalt net niet voldoende...