Perempuan Tanah Jahanam (2019)

Alternatieve titel: Impetigore

Indonesië
Drama / Horror

geregisseerd door Joko Anwar
met Tara Basro, Ario Bayu en Marissa Anita

Maya heeft het geluk niet aan haar kant, maar poogt desalniettemin samen met haar beste vriendin Dini te overleven in de stad. Wanneer ze ontdekt dat ze weleens een erfenis kan verwachten van haar rijke familie, keert ze naar het ouderlijke huis terug. De vriendinnen zijn zich echter niet bewust van het gevaar dat hen in het dorp te wachten staat.

avatar van El ralpho
Schaduwspel

Mijn vriendin is een Indonesische, en mede dankzij haar heb ik de afgelopen periode al een aantal Indonesische producties een kans gegeven. In Indonesië houden ze wel van een goed spookverhaal op zijn tijd en Impetigore is hier geen uitzondering op. Dit duistere sprookje, wat niet misstaan zou hebben in het repertoire van de broeders Grimm, Charles Perrault of Hans Christian Andersen is vooral qua sfeer heel sterk, en daarnaast is het interessant om ook nog het een en ander van de Indonesische cultuur op te stekken. In deze cultuur spelen geesten ook een grote rol. Vanuit de zeer oude, primitief-animistische gedachte dat de wereld beïnvloed en geregeerd wordt door zowel goede geesten als door onheil brengende demonen, is dit verhaal dan ook doorspekt. Ook is het interessant om een oud Indonesisch gebruik (het Wayang poppenspel) zo uitgebreid aan bod te zien.

Terug naar de film zelf: deze zit verhaaltechnisch goed in elkaar, al vond ik het op een bepaald moment wel aardig lastig om alle familieverbanden (dit is in de basis een familiedrama) te blijven leggen. Het is goed opletten geblazen wanneer uit de doeken wordt gedaan hoe de vork in de steel zit omdat de voor mij niet bepaald toegankelijk Indonesische namen het niet altijd even gemakkelijk maakten om helder voor de geest te krijgen over wie, wat precies nu ging. En hoewel dit voor Indonesische begrippen een grote productie is, en de film er over het algemeen strak uitziet, komen enkele momenten een beetje knullig/onhandig op het scherm over. Zo komt er op een enkel moment bijvoorbeeld een foeilelijke CG bewerking voorbij die net wat beter aangepakt had kunnen worden.

Mijn vriendin zat bijna de gehele speelduur met een kussen voor haar gezicht te trillen als een rietje op de bank, wat ook komt, zo geeft zij zelf toe, omdat veel Indonesiërs horror met geesten op voorhand al heel creepy vinden. Juist omdat geesten ook zo sterk verwoven zijn in de Indonesische cultuur. Zelf vond ik deze drama/horror verhaaltechnisch goed in elkaar steken en een paar erg toffe shots bevatten. Hier werd ook meermaals de camera tactisch ingezet om dingen juist niet te laten zien en aan de eigen verbeelding van de kijker over te laten. Een groot nadeel vond ik wel dat ik de film zelf persoonlijk totaal niet eng vond en het slot vond ik veel te vaag. De oude vrouw komt simpelweg terug omdat zij nu een geest is, maar hier lijkt geen opgelegde vloek aan vooraf te zijn gegaan zoals voorheen. Het voelde nu iets te gemakkelijk en voegde hierdoor weinig voor mij toe. Ook duurde het een behoorlijke tijd voor het verhaal echt goed op gang kwam. Satan's slaves, van dezelfde regisseur vond ik net een tandje sterker. Echter is dit nog steeds een aanrader voor de horror liefhebber die eens een niet gebruikelijke horror wil zien.

avatar van umbra
Naah, redelijke tegenvaller dit, begin aan de tol was nog het beste. De rest vd film is nogal traag en weinig zeggend, weinig spanning, deed me allemaal maar weinig.