The Mandela Effect (2019)

Drama / Thriller

geregisseerd door David Guy Levy
met Charlie Hofheimer, Aleksa Palladino en Robin Lord Taylor

Brendan is een gelukkige vader. Het noodlot slaat echter toe als zijn dochtertje overlijdt. Na dit drama begint Brendan plotseling waanbeelden te krijgen en heeft hij last van nepherinneringen. Hij raakt door deze gebeurtenissen geobsedeerd en begint te vermoeden dat ze bij iets groters horen.

avatar van shugenja
Ik las iets over het Mandela effect en kwam erachter dat er een film over gemaakt is. Een hele matige film. Het mandela effect is een soort glitch in ons collectieve geheugen. Waardoor heel veel mensen zich iets herinneren dat eigenlijk niet is gebeurd. Een van de meest bekende voorbeelden was het idee dat Mandela dood is gegaan in de gevangenis in de jaren '80. Veel mensen waren verbaasd dat hij nog leefde en vrij kwam. Zo zijn er in de donkere krochten van het internet veel (kleine) van uitspraken, plaatjes, namen en gebeurtenissen die veel mensen zich herinneren maar niet echt zo gebeurd zijn.

Dit is een mega interessant concept en deze film doet er he le maal niks mee! Sterker nog, het Mandela effect wordt gewoon gebruikt om er een soort Truman show/ Matrix achtige bullshit van te maken. Allemaal als schaamlap om een flinterdun verhaaltje op te plakken van een man die zijn dochter heeft verloren. En denkt het Mandela effect voor zijn eigen belang te gebruiken want hij kan niet omgaan met het verlies van zijn kind. Wat een laffe hond, ik vind hem in het begin van de film een slappe zak en als zijn debiele zoektocht steeds meer slachtoffers gaat eisen ga je hem steeds meer een klootzak vinden. Zo typisch Amerikaans, als je je hierin herkend ben je echt een aso.

Niet alleen is deze film dus een opstapeling van cliches, hij trekt een interessante theorie compleet uit zijn verband om er iets heel anders van te maken. Dit allemaal om een lulverhaaltje over persoonlijk verlies te verantwoorden. Daarbij komt er nog een handvol middelmatige acteurs, een schaamteloze Morgan Freeman imitatie en wat funky special effects (helemaal op het einde, voor de WOW factor). Even schudden en dan nog aftoppen met een kotswaardig happy end. En je generieke poepfilm is af. Qua beeld is het net aanvaardbaar sommige shots hebben wat slecht licht en zien er daardoor "goedkoop" uit. Het scenario is ook middelmatig, niets om je aan te storen maar ook niks geniaals. Juist die "midden van de weg" opvatting irriteert mij dus enorm, zoals je wel tussen de regels kan lezen. Ik vind niet dat je zo een film kan en mag maken zonder wat risico's te nemen, het onderwerp verlangt het!

Maar helaas er is nauwelijks mystery en spanning in deze film die niks in het midden laat. Je weet gewoon dat dit zo een soort film is die te laf is om te eindigen met een open eind of een eind waarin de hoofdpersoon de deksel op zijn neus krijgt. Jammer want dat had hij zeker verdient. Uiteindelijk duurt deze film maar kort, dat is wel fijn. Als je dit ziet krijg je dus een heeeele lange uitleg van wat het Mandela effect is. Een hele slechte verklaring hoe dit effect komt (waar je niks mee kan, volkomen onzin). Plus een slap verhaaltje over spijt en verlies van een kind. Hussel hussel ff alles samen en klaar is je film. Doe jezelf een plezier en als je interesse hebt in dit fenomeen kijk een youtube filmpje van 10 minuten.

2 sterren en het blijft wachten op een echte film die serieus iets met het Mandela effect wil doen.