• 8.608.887 stemmen

• Netflix Bekijk via Netflix
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot La Influencia

De moeder van Alicia ligt op sterven. Ze gaat terug naar haar ouderlijke huis om samen met haar zus voor hun comateuze moeder te zorgen. Alicia krijgt te maken met een duistere kracht van vroeger die haar kind bedreigt.

imageimage

avatar van SmackItUp

SmackItUp

Trailer ziet er wel gaaf uit.

avatar van mikey

mikey

Gek genoeg lijkt deze netflix onzin nog het meest op de Italo haunted house/ exorcist rip offs van een lange tijd terug. Echter verwacht geen nivooo van Lucio Fulci. Die kon wel filmen, deze regisseur beslist niet. Alle clichés zijn kinderlijk (en bombastisch ook nog) achter elkaar geplakt. Alle shots herken je van eerdere films.

Beslist overslaan tenzij je hardcore eurotrash bent.

avatar van schumacher

schumacher

Niks voor mij.

avatar van Elchapo

Elchapo

• 1925 stemmen

Erg vaak gezien al dit soort films.....Maar voor de liefhebber toch wel te behappen,3stars.

avatar van eierhoofd1

eierhoofd1

Slechte film en totaal niet boeiend.

Vond de film een soort van slap aftreksel van hereditary.

De actrices die de zussen spelen in de film zijn ook niet al te best. Verder zit er ook weinig sfeer in de film. Netflix presteert het weer om een waardeloze horrorfilm te produceren....

Onderhond

Typisch Spaans horrortje.

Alleen misschien wat korter dan de norm is. Niet zo erg, want zo kan er wat onnodig drama uit en richt de film zich wat meer om waar het om draait: de horror. Dit is er dan ook eentje die weinig verkeerd zal doen bij de liefhebber van Spaanse horror film.

Gelukkig amuseert de film wel en valt er visueel voldoende te beleven. De kortere speelduur maakt het allemaal wat makkelijker te verteren en het einde is ook best leuk, hoewel wat voorspelbaar. Grootste horror cinema is het uiteindelijk niet, maar wel een erg vermakelijk tussendoortje. Perfect in de aanloop naar Halloween.

avatar van horizons

horizons

^eens.

De jump-scare geluidseffecten waren in het begin wel heel erg dik aangezet.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2053 berichten

Onderhond schreef:

Typisch Spaans horrortje.

Zoals steeds piekfijn qua sfeer. Erg toffe locatie, prachtig in beeld gebracht, lekker duister en mysterieus. Maar ook zoals steeds: niet zo spannend en/of eng als gehoopt. Dat heeft er deels mee te maken dat dit thema al zo vaak gedaan is dat het aan impact verloren heeft, maar het is ook gewoon eigen aan die Spaanse horrortjes. Veel sfeer, weinig echte spanning.Hier kan ik mij wel in vinden. Dat het niet echt spannend wordt komt door het langzaam vertellend onsamenhangend duistere verhaallijn. En vind dit een beetje afbreuk doen aan de zeker sterke sfeer. Al met al een toch wel een aardige bovennatuurlijke griezelfilm, die zijn effecten toch toont aan jou als kijker. Een 3.0

avatar van Left4Dead

Left4Dead

Ach ja, nergens het gevoel gehad van lekker griezelen. Matig is daarmee het oordeel en dus een beoordeling van 2,5**. Weer eens een half-om-half Netflix rommeltje. Langzaam aan is het niveau van de aanbieder flink aan het inkakken, concurrentie staat aan de deur te dringen om de zaak over te nemen.

avatar van princesspeach

princesspeach

Gebrek aan achterrgrondmuziek stoorde mij enorm. Ik dacht dat er iets mis was met Netflix. Spanning was niet te vinden maar wel een origineel verhaaltje met oma aan de monitor.

avatar van james_cameron

james_cameron

Doorsnee horrorwerkje, niet slecht qua plot en uitvoering maar erg standaard en voorspelbaar. In de climax escaleert de boel lekker en komt het geheel eindelijk op stoom, maar de opbouw is veel te tam en langdradig, met amper interessante personages en matige timing qua schrikmomenten. Het beklemmende sfeertje is goed getroffen, maar tegenwoordig moet je als regisseur van betere huize komen om hier binnen het overvolle genre nog mee weg te komen.

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Spaans. Huis. Oma.

Dat zijn de ingrediënten voor een fijne horrorfilm dacht ik zo. Voor de liefhebber van Spaanse horror is dit gewoon prima vermaak.

En dat was ook wel het geval. Uiteraard niet heel vernieuwend en het volgt wel het gebruikelijke stramien, maar desondanks is het wel vermakelijk en spannend genoeg. Nergens heel eng of verrassend, maar genoeg entertainment value om eens op te zetten.

De Spanjaarden kunnen een dergelijk donker naargeestig sfeertje altijd wel erg goed neerzetten vind ik.

avatar van Noodless

Noodless

Toch wel een bovengemiddeld doorsnee horrorwerkje
Het aanwezige sfeertje en het lugubere gegeven rond de comateuze moeder is creepy en dat is al een sterk punt in het overvolle genre dat aanwezig is. De uitwerking is best spannend want het gegeven van de heks (haar wraak en geestenverschijningen) wordt toch op een andere manier voorgesteld dat menig andere films in dit subgenre. Voorspelbaar zou ik het ook niet noemen want de film kan naar het einde twee kanten op gaan. Weinig schrikmomenten, maar de suggestieve benadering en sfeer maken veel goed. 7/10

avatar van Collins

Collins

Het scenario en de setting voelen vertrouwd. Een familie bijeen in het aangezicht van de naderende dood van het familiehoofd om daarbij geconfronteerd te worden met hun eigen duistere verleden. De situatie komt in meer griezelfilms voor. Ook de setting is niet onbekend. Een groot huis dat zich schimmig en krakend overeind houdt en een onheilspellende uitstraling heeft. Ziehier de basiselementen voor de film.

Centraal in de film staat de verhouding grootmoeder-kleinkind. De film is zeker geen kopie van een ander werk, maar deed me in de verte toch wel denken aan Hereditary (2018). Er zijn overeenkomsten. In die film is de verhouding grootmoeder-kleinkind ook de spil waar het verhaal zich rondom beweegt. In La Influencia komen de duistere gebeurtenissen net als in Hereditary voort uit deze krachtige verbintenis. Waar Hereditary zich onderscheidt met een aantal bloedstollende scènes die in het geheugen gebrand blijven, doet deze film dat in veel mindere mate.

La Influencia is een grijzig filmpje zonder veel memorabele hoogtepunten en zonder veel memorabele scènes. Met de sfeer is niet veel mis. Die is onheilspellend en wordt over het algemeen steeds goed getroffen. Erg spannend is het desondanks allemaal niet. Een aantal shockerende momentjes en een aantal jumpscares doen je af en toe opveren, maar de echte spanning blijft uit.

Toch is er bezijden het verhaal wel een hoogtepuntje te ontdekken. Dat hoogtepuntje is het kleinkind. Zij zet heel overtuigend een behoorlijk obscuur kind neer. De scènes die enige indruk achterlaten, zijn scènes waarin zij aanwezig is. Heel talrijk zijn die scènes niet, maar opvallend zijn ze dus wel.

De andere personages wekken een dergelijke aandacht van de kijker niet op. Die zijn nogal eentonig ingekleurd. Hun bewegingspatroon is niet verrassend en ligt vanaf het begin van de film al vast. Geen opwinding daar. Toegegeven, te midden van dergelijke kleurloosheid valt een ieder die iets fleurigs brengt erg op. Misschien is het kind eigenlijk wel helemaal niet erg goed, maar valt haar intensiteit slechts positief op als je die afzet tegen de grijsheid van de andere personages.

Om het verhaal wat smeuïger en interessanter te maken, duikt er nog een plotlijntje op die dieper ingaat op de verhoudingen binnen de familie en die de disfunctionaliteit ervan probeert bloot te leggen. Niet onaardig, maar het lijntje is te oppervlakkig en levert geen spanning verhogende bijdrage.

Een gemiddeld filmpje dus. Niet goed. Niet slecht.

avatar van milan90

milan90

Niet spannend, eng en voorspelbaar. Toch wel enigszins vermaakt op een regenachtige ochtend. Niet alle acties werden duidelijk en waarom welke slachtoffers moesten vallen?

avatar van nniieellss

nniieellss

Eerste kwartier a 20 minuten kwam hij maar traag op gang maar daarna ging het wtf gehalte wel stevig omhoog en werd het echt wel nen zieke film

avatar van Rickyman

Rickyman

Zoals gewoonlijk ziet deze Spaanse horrorthriller qua sfeerschepping er weer top uit, maar verder scoort het allemaal toch wat minder sterk helaas.

avatar van Daan258

Daan258

Rickyman schreef:

Denk er inderdaad ook een beetje hetzelfde over.

avatar van Shadowed

Shadowed

Een mak horrortje.

Op den duur kan ik dit soort Spaanse horrorfilmpjes best waarderen. Wetende dat deze ook behoorlijk sfeervol en spannend kunnen zijn had ik nog wel hoop voor deze film, maar het is jammer dat deze helaas een uitzondering is op de rest van de Spaanse horrorfilms.

Het is vooral een braaf en mak filmpje geworden met een wat te traag tempo. Een beetje een standaarddrama dat er ook inzit en ook niet bepaald werkt. Bovendien brengt het het tempo wel een beetje om het leven voor de rest. Verhaal kan nog wel wat korter dus eigenlijk.

Maar ook de spanning laat het vaak afweten. Er heerst te weinig kracht vanuit de regie op dat gebied. Want het is allemaal best sfeervol en het huis is goed ingericht. Maar het camerawerk schiet echt te kort en het verhaal en de karakters zijn ook niet al te interessant.

Hier kampen we weer met een possessed child verhaal (goh wat zal het anders zijn) maar de uitwerking wil dit soort standaardgebeuren nog weleens een duwtje geven, maar de uitwerking hier laat dat afweten. Het kind is ook beslist niet creepy en de ouders gaan er voor de rest ook niet goed mee om (op beide manieren).

Leunt ook op enkele dommige schrikmomenten die weinig indruk maken en een demon die niet bepaald eng is. Het leukste horrorbeest verschijnt in zowat de allerlaatste scene maar dat blijkt een droom te zijn. Het is jammer, want op voorhand leek het een sfeervolle film te zijn die vooral rondom halloween lijkt te werken.

Maar het ontbreekt het aan enige kracht waardoor de 99 minuten toch wel een opgave blijken. Punten voor de sfeervolle setting.

avatar van HK Senator

HK Senator

Matige onsamenhangende film vol continuïteits fouten en met een grote hoeveelheid jump scares waar je niet warm of koud van wordt.