Lola vers la Mer (2019)

Alternatieve titel: Lola

België / Frankrijk

geregisseerd door Laurent Micheli
met Mya Bollaers, Benoît Magimel en Els Deceukelier

Lola, een 18-jarige blondine, woont in een pleeggezin met Samir, haar enige vriend. Impulsief en eenzaam als ze is probeert ze haar diploma als dierenartsassistente te behalen. Wanneer haar moeder Catherine overlijdt, zorgt haar vader Philippe ervoor dat Lola de begrafenisplechtigheid zal moeten missen. Twee jaar daarvoor gooide Philippe haar uit het ouderlijk huis, omdat ze transseksueel is. Philippe is vastbesloten om de laatste wens van Catherine te vervullen: dat haar as wordt uitgestrooid in de Noordzee en in de duinen nabij haar ouderlijk huis.

avatar van Boenga
Het onbegrip van vader voor zoon die dochter wordt.

Niet de zware kost van een Dardenne-film. Het is allemaal net iets luchtiger, net iets minder dramatisch; met net iets minder diepgang ook.

Toch gaat de rit naar de kust nergens vervelen. Via een paar tussenstops wordt vermeden dat de on-the-road conversaties tussen vader en dochter te droog zouden worden.

Magimel is zoals altijd sterk, maar het is toch in de eerste plaats nieuwelinge Bollaers die de show steelt, en wiens gedrag en frustraties heel echt ogen.

Minpuntje: de herinneringen van Lola aan haar jeugd zijn overbodig, en dienen allicht alleen maar om het anderhalf uur vol te krijgen....

Geen topfilm, maar zoals bijna altijd kan dit me veel meer bekoren dan het doorsnee US melodrama.

Vanaf 23 april 2020 in de bioscoop (Cinemien)

Een heel mooie soundtrack in deze film over de moeilijke relatie tussen een vader en zijn transseksuele zoon, die zich reeds als vrouw voordoet.
Zijn de houding en dialogen tussen die twee hard en ruw, dan is dit toch een tedere film. Wellicht is een mens niet gemaakt om voor altijd in onmin te leven. Knappe slotscènes illustreren dit.
Een goede film, met een onderhoudende, logische, geloofwaardige opbouw en verloop.
Benoît Magimel is een zekerheid, maar die Mya Bollaers is de veropenbaring.

avatar van Brabants
Lola vers la Mer is een leuke soort van roadtrip waarin vader en zoon met elkaar worstelen en vooral ook met zichzelf. Erg goed uitgewerkt. Geen seconde verveeld.

avatar van AniSter
Goed gespeeld drama met een op een aantal momenten heftig verhaal. Het zou zomaar waargebeurd kunnen zijn. De paar mysterie-elementjes vond ik er best goed bij horen.