ad
  • 8.144.997 stemmen

Linda Ronstadt: The Sound of My Voice (2019)

Documentaire / Muziek | 95 minuten

Genre: Documentaire / Muziek

Geregisseerd door: Rob Epstein en Jeffrey Friedman

Met onder meer: Linda Ronstadt, Bonnie Raitt en Dolly Parton

Over Linda Ronstadt: The Sound of My Voice

"She broke all the rules."

In deze documentaire neemt zangeres Linda Ronstadt de kijker mee door haar vroege jaren toen ze Mexicaanse liedjes zong met haar familie, haar folk-periode met the Stone Poneys, en haar jaren als 'rock queen' in de jaren zeventig en tachtig. Ronstadt was een pionier voor vrouwen in de door mannen gedomineerde muziekwereld en tevens een vroege pleitbezorger voor mensenrechten. Verder had ze veelbesproken romance met de gouverneur Jerry Brown. Uiteindelijk verloor Ronstadt haar stem aan de gevolgen van de ziekte van Parkinson. De documentaire bevat veel beeldmateriaal van optredens en commentaar van collega's als Dolly Parton, Emmylou Harris, Bonnie Raitt en Jackson Browne.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van assowise

assowise

Keurige Docu over een fenomenale zangeres. Ik ben geen fan maar wel benieuwd naar muziekfilms/docu's en deze klonk goed.

Beginnen met The Stone Poneys (schitterende hit "Different Drum") en daarna haar solocarriere. Een uitzonderlijk goede stem en een zangeres die van muziek houdt en minder bezig is met geld/roem. Lastig voor te stellen hoe groot ze was tenzij je de 70er jaren bewust hebt meegemaakt, tevens lastig voor te stellen wat Linda kennelijk als één van de eersten deed als vrouw in rockmuziek.

Aanrader!

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Geen bijzondere docu, maar wel volledig en met liefde gemaakt. De carrière van Linda Ronstadt die als rockzangeres doorheen de geschiedenis wel eens voorbijgestoken wordt door tijdsgenoten Janis Joplin of Patti Smith als het over iconische rockzangeressen gaat. Maar Ronstadt vulde mooi de grootste arena's, verkocht platina albums, won vele prijzen en zong in verschillende genres. Hoe enkele bandleden samen The Eagles vormden. En het respect van collega artiesten die verbaasd stonden van haar talent. Meerdere keren ook dat ze een ander genre zong omdat ze dat gewoon graag deed. Genres waar ze mee opgegroeid was en zo ver lagen van haar eerste folkliedjes: soul, operette, country, rock, crooners, pop, Mexicaanse traditionals, … Elke keer weer de platenmaatschappij en andere mensen die zeiden: ik zou dat niet doen. Om dan rockgewijs 'foert' te zeggen, het toch te doen en er nog eens succes mee te hebben. Een artieste met een afgeborsteld imago, veel rauwe kantjes krijg je niet te zien in de docu (als die er al veel waren). Maar wel muziek centraal. Mooi om te zien hoe een Emmylou Harris het emotioneel even moeilijk krijgt. Omdat Linda Ronstadt door Parkinson niet meer in staat was om te zingen. Je ziet in veel andere docu's minder emotie als de artiest al overleden is.

avatar van des1

des1

Ontroerend. Aftakeling moet moeilijk zijn, zeker voor wie zingen is als ademen. Nare ziekte die ze heeft, later van Parkinson trouwens nader gediagnosticeerd als Progressive Supranuclear Palsy (PSP), wat er op lijkt en wat 6 op de 100.000 mensen schijnt te treffen. Maar goed, dat kwam pas op het einde aan bod. Heeft in de jaren '80 nog een relatie gehad met Jim Carrey.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Mijn kennis omtrent Linda Ronstadt reikte tot gisteravond nauwelijks verder dan het duet "Don't Know Much" met Aaron Neville (brrr...). Maar er ging een wereld voor me open. Oja, dat nummer ken ik ook. Hé, die ken ik ook. Damn, is dat Linda Ronstadt? En ze kon daadwerkelijk heel goed zingen, zeg. Een powerstem.

Ben vanmorgen gelijk de bekende songs van haar gaan bekomen, en met name die Spaanstalige albums "Canciones de Mi Padre" en "Más Canciones". Dat zo'n ster dat aandurft, zeg. En ze kreeg de manager en de platenmaatschappij nog mee, ook!

Inhoudelijk verder een vrij brave documentaire, maar schetst wel een goed beeld van de rockster, zeker voor mensen zoals ik, die eigenlijk nauwelijks aandacht voor haar hadden. *schaam*

avatar van eRCee

eRCee

Kende Linda Rondstadt helemaal niet, en eigenlijk ging er bij de nummers nog steeds geen belletje rinkelen. Zingen kon ze, hoewel ik geen groot fan ben van de power-voice als zodanig en haar stem niet echt veel persoonlijkheid heeft. Het eerste deel van de docu, met haar pop-rock optredens, doet nog niet goed begrijpen waar ze haar status vandaan heeft. Maar in de tweede helft komt de diversiteit om de hoek kijken en dat deed m'n waardering voor haar zangkunsten wel stijgen. Lijkt me verder ook een fijn persoon. Als docu is het niet erg bijzonder overigens, veel pratende hoofden afgewisseld met beeldmateriaal van optredens (maar altijd korte fragmenten).

Mooi stukje muziekgeschiedenis.

'Twee tweebruine ogen' is vast over haar geschreven.