Kardec (2019)

Brazilië
Biografie

geregisseerd door Wagner de Assis
met Leonardo Medeiros, Sandra Corveloni en Guilherme Piva

Frankrijk 19e eeuw. León Rivail, nu vooral bekend onder zijn pseudoniem Allan Kardec, is in Parijs zowel in de letteren als in de wetenschappen een gewaardeerd leraar. Hij onderscheidt zich als pedagoog. In 1854 hoort Kardec mensen voor de eerste keer praten over de draaiende tafels, een populair vermaak van de hogere Franse kringen. Na een seance richt Kardec het spiritisme op. Volgens Kardec is het spiritisme een 'wetenschap' betreffende de natuur, de oorsprong en de bestemming van de geesten, alsmede hun relaties met de lichamelijke wereld. In het katholieke Frankrijk van de 19e eeuw krijgen de autoriteiten hem al gauw in het vizier.

Bizar, nu weet ik opeens waar de naam van de Braziliaanse voetballer Alan Kardec vandaan komt.

avatar van kleez
Hmmmm.... dit onderwerp boeit me enorm. Qua verhaal en materie: 5 volle sterren!

De hoofdrolspeler vind ik het erg goed doen, maar het is wel echt een vertellend verhaal zonder enorme uitschieters qua gebeurtenissen! Echt jammer omdat ik vind dat dit soort ‘info’ veel breder bekend mag worden. Maar hoe graag ik de film 4 sterren wil geven: dat kan gewoon niet. Qua film is het, helaas, niet heel veel.

Als film: sla deze over!
Om wat over deze kennis / geschiedenis te weten te komen: zien deze film!

avatar van AniSter
Dan geef ik er vier....