Holocaust Escape Tunnel (2017)

Documentaire

geregisseerd door Paula Apsell en Kirk Wolfinger
met de stem van Jay O. Sanders, Timothy Snyder en Richard Freund

Eeuwenlang was de Litouwse stad Vilnius een van de belangrijkste Joodse centra ter wereld, en verdiende het de titel "Jeruzalem van het noorden", totdat de nazi's het vernietigden. Ongeveer 95% van de Joodse bevolking van Vilna werd vermoord en de synagogen en instellingen werden tot ruïnes gereduceerd. De Sovjets hebben de klus geklaard en de overblijfselen van de beroemde Grote Synagoge van Vilna werden zo grondig verwijderd dat maar weinigen het vandaag weten dat het ooit heeft bestaan. Nu probeert een internationaal team van archeologen deze verloren wereld te herstellen. Op een voormalig nazi-executieterrein in Litouwen zoekt een internationaal archeologenteam naar een verdwenen ontsnappingstunnel, gegraven door joodse gevangenen.

Ik heb al veel gelezen en gezien over de Joodse gemeenschap uit Vilnius die tijdens de 2de Wereldoorlog werd uitgemoord.
Het moorden werd zo grondig gedaan dan er niet veel meer van de Joodse bevolking na de oorlog over was.
Deze documentaire gaat over de overblijfselen van die gemeenschap.
Maar alles geloof ik toch niet wat men hier beweert.
Dat de synagoge heeft bestaan daar twijfel ik niet aan, dankzij archeologische opzoekingen heeft men zelfs dingen terug gevonden.
Maar over de tunnel, die zich op de site van de massamoorden, Ponar, zou bevonden hebben, daar heb ik toch twijfels over, temeer men in deze documentaire geen harde bewijzen kan tonen, alleen doorsneden van de bodem met een experimenteel soort sonar. Een beetje ongeloofwaardig.
Men brengt wel veel foto's van vroeger in beeld, en toont wel dat er daadwerkelijk zo'n 70.000 Joden zijn vermoord in de eerste jaren van de oorlog.