Holocaust Escape Tunnel (2017)

Documentaire

geregisseerd door Paula Apsell en Kirk Wolfinger
met de stem van Jay O. Sanders, Timothy Snyder en Richard Freund

Eeuwenlang was de Litouwse stad Vilnius een van de belangrijkste Joodse centra ter wereld, en verdiende het de titel "Jeruzalem van het noorden", totdat de nazi's het vernietigden. Ongeveer 95% van de Joodse bevolking van Vilna werd vermoord en de synagogen en instellingen werden tot ruïnes gereduceerd. De Sovjets hebben de klus geklaard en de overblijfselen van de beroemde Grote Synagoge van Vilna werden zo grondig verwijderd dat maar weinigen het vandaag weten dat het ooit heeft bestaan. Nu probeert een internationaal team van archeologen deze verloren wereld te herstellen. Op een voormalig nazi-executieterrein in Litouwen zoekt een internationaal archeologenteam naar een verdwenen ontsnappingstunnel, gegraven door joodse gevangenen.