The Accountant of Auschwitz (2018)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Matthew Shoychet
met Bill Glied, Hedy Bohm en Eva Kohr

Tientallen jaren na de Tweede Wereldoorlog staat voormalig SS-officier Oskar Gröning terecht in zijn thuisland Duitsland voor medeplichtigheid aan de moord op Joden in Auschwitz. Gröning zegt zelf wel getuige te zijn geweest van de oorlogsmisdaden, maar beweert daar niet schuldig aan te zijn. Wie was deze boekhouder van Auschwitz?

Verslag over het proces tegen Oscar Gröning, een toen 92-jarige oud SS-er die werkte in het kamp Auschwitz-Birkenau en door zijn eigen verklaringen werd ontmaskerd.
Wel een interessante documentaire ook al omdat het proces tot stand kwam door de naslaap van het Demjanjuk proces, die alles ontkende en daardoor de Holocaust ontkenning aanwakkerde.
Gröning deed net het omgekeerd, en juist daarom wist men zoveel van zijn eigen medeplichtigheid.
Waarschijnlijk was dit proces, gevoerd in 2015, het laatste ooit tegen een SS-misdadiger, vermits er nu nog zeer weinigen in leven zijn.

avatar van Joy4ever
Indrukwekkende docu. Ik wist niet dat er zoveel Nazi kopstukken max 3 tot 5 jaar gevangenisstraf kregen. Bizar.

avatar van Fisico
Interessante docu over de vervolging van (over)bejaarde nazimisdadigers. Er is slechts een fractie van voor de rechtbank gedaagd en nóg een kleinere fractie werd effectief gestraft voor zijn of haar misdaden. Boeiend ook dat de docu een aantal morele vraagstukken op je afvuurt over het nut van vervolging na zovele jaren, de ongemakkelijke erfenis van de huidige Duitse generatie en de partijdigheid van de rechters (voor de gevoerde processen kort na de oorlog).

Eveneens frappant - niet zo onlogisch weliswaar voor een ideologie - hoe hardnekkig de volgers ervan blijven volhouden dat ze niets fout deden. Het was een noodzakelijk kwaad en zij waren hiermee belast het uit te voeren. Berouw of tot inkeer komen zullen die lui dus wellicht nooit doen. En het zijn vaak de kleine visjes die het eerst of het makkelijkst te bejagen zijn. Zo is het altijd al geweest.

avatar van Ajax&Litmanen1
Mja, ik ben in principe in bijna alles over WO II geïnteresseerd, maar dit was geen hele boeiende docu, ook al is de Holocaust zo'n extreem bizar en fascinerend thema. Het zal denk ik nooit te snappen zijn waarom mensen dit destijds als normaal hebben kunnen zien. We volgen een proces tegen een oud officier waar afgevraagd wordt hoeveel schuld hij heeft. Niet een onderwerp dat al niet tig keer is vertoond in docu's of films. Ik vind deze docu vooral rommelig, onsamenhangend en maar bij vlagen boeiend. Ik had liever meer beelden van destijds willen zien en ook meer verhalen over alles van toen willen horen. De beelden in de huidige tijd konden beter. Het theatrale gedrag van John Demjanjuk was wel weer tragisch kansloos. Het tekent veel van de Nazi's uit die tijd. Alles ontkennen en jezelf als slachtoffer zien. Bah. Gelukkig zijn een aantal van die smeerlappen nog veroordeeld. Misdaden verjaren wat mij betreft niet.

avatar van Peter Pan
Blijft interessant dit soort documentaires en altijd erg aangrijpend wat de overlevende te vertellen hebben.

Deze docu gaat over Oskar Groning, maar een groot gedeelte gaat ook over Demjanjuk, wat een verandering bracht in de rechtspraak.

Tevens wordt de kwestie neergelegd:

-"Heeft het nog wel zin om deze hoog bejaarde Nazi's te berechten voor iets van 70+ jaar geleden?"
-"Orders opvolgen, niet geweten, gehersenspoeld?"
-"Schuldig als je zelf niemand gedood hebt?"

Ik vind dat Eli Rosenbaum dit heel duidelijk en simpel verwoord heeft.
Ook zegt het verdriet van die oudjes na de berechting genoeg......