The Accountant of Auschwitz (2018)

Canada
Documentaire

geregisseerd door Matthew Shoychet
met Bill Glied, Hedy Bohm en Eva Kohr

Tientallen jaren na de Tweede Wereldoorlog staat voormalig SS-officier Oskar Gröning terecht in zijn thuisland Duitsland voor medeplichtigheid aan de moord op Joden in Auschwitz. Gröning zegt zelf wel getuige te zijn geweest van de oorlogsmisdaden, maar beweert daar niet schuldig aan te zijn. Wie was deze boekhouder van Auschwitz?

Verslag over het proces tegen Oscar Gröning, een toen 92-jarige oud SS-er die werkte in het kamp Auschwitz-Birkenau en door zijn eigen verklaringen werd ontmaskerd.
Wel een interessante documentaire ook al omdat het proces tot stand kwam door de naslaap van het Demjanjuk proces, die alles ontkende en daardoor de Holocaust ontkenning aanwakkerde.
Gröning deed net het omgekeerd, en juist daarom wist men zoveel van zijn eigen medeplichtigheid.
Waarschijnlijk was dit proces, gevoerd in 2015, het laatste ooit tegen een SS-misdadiger, vermits er nu nog zeer weinigen in leven zijn.

avatar van Joy4ever
Indrukwekkende docu. Ik wist niet dat er zoveel Nazi kopstukken max 3 tot 5 jaar gevangenisstraf kregen. Bizar.