Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski (2018)

Polen / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Ireneusz Dobrowolski

Via oude Betamax-beelden vertelt de Pools-Amerikaanse kunstenaar Stanislav Szukalski (1893-1987) over zijn werk en leven. Kunstkenner Glenn Bray filmde zijn hoogbejaarde vriend in zijn laatste levensjaren, om zijn opmerkelijke carrière en persoonlijkheid vast te leggen voordat het te laat was. In dit kunstenaarsportret vertelt Bray hoe hij Szukalski in 1971 per toeval leerde kennen, toen hij op een van zijn expressionistische tekeningen stuitte en ontdekte dat de maker slechts een paar mijl van hem vandaan woonde.