Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski (2018)

Polen / Verenigde Staten
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Ireneusz Dobrowolski
met Stanislav Szukalski, Glenn Bray en Robert Williams

Via oude Betamax-beelden vertelt de Pools-Amerikaanse kunstenaar Stanislav Szukalski (1893-1987) over zijn werk en leven. Kunstkenner Glenn Bray filmde zijn hoogbejaarde vriend in zijn laatste levensjaren, om zijn opmerkelijke carrière en persoonlijkheid vast te leggen voordat het te laat was. In dit kunstenaarsportret vertelt Bray hoe hij Szukalski in 1971 per toeval leerde kennen, toen hij op een van zijn expressionistische tekeningen stuitte en ontdekte dat de maker slechts een paar mijl van hem vandaan woonde.

avatar van kleez
Wat een fantastische documentaire! Ik vind documentaires over excentrieke mensen vaak erg interessant, maar dit verhaal had ik echt nog nooit gehoord! Ik ging de docu ook zonder al te veel verwachtingen zien.

Wat een enorm aardige mensen ook die deze docu gemaakt hebben. Oprecht zorgzaam

avatar van ArnoldusK
Prachtig werk dat een plek verdiend in de kunsthistorie.
Het is echter tenenkrommend dat deze documentaire daar eigenlijk zijdelings op inzoomt en hardnekkig probeert te kijken naar de meest interessante randzaken van de beste man.
En dus wordt er een half uur ingezoomd (inclusief dramatische vioolmuziek) op een artikel in een Pools tijdschrift ten tijde van WOII. En tevens inzoomen op zijn Babylonische 'taaluitvinding' alsof het een uit de bocht geslagen autist is.
Eeuwig jammer van dit oprecht persoon, dat deze Amerikaanse, op sensatie beluste filmmakers, per se sensatie en overdreven emotie in hun documentaire wilden.