Tuez Hitler (2015)

Alternatieve titels: Kill Hitler! The Luck of the Devil | Tuez Hitler!: La Chance du Diable

Frankrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Frédéric Tonolli
met Johannes Oliver Hamm, Jochen Hägele en Pierre-Marie Rochefort-Schneider

Op 30 april 1945 pleegde Hitler zelfmoord in zijn bunker in Berlijn. Op die dag slaagde hij erin om te doen wat vele anderen 20 jaar lang probeerden te doen, maar faalden. Tussen 1921 en 1944 werden niet minder dan 30 aanvallen op de Führer georganiseerd ... door arbeiders, vakbondsmensen, aristocraten, politici en militairen van een hoge rang. Allen hadden ze één doel: de wereld van de grootste crimineel uit de geschiedenis te verlossen. De film onderzoekt hoe Hitler al deze pogingen in zijn leven overleefde, en hoe het lot van Europa en talloze levens heel anders had kunnen zijn geweest als het niet het geluk van de duivel was geweest.

avatar van mjk87
Heel matig. Vooral omdat er dan een stel acteurs, Franse nog wel, doen alsof ze één van de aanslagplegers richting Hitler zijn en ook zo in hun rol praten tegen de camera. Dat werkt gewoon niet, alleen op de lachspieren ja. Verder inhoudelijk niet heel boeiend (in de zin van: je leert weinig nieuws), maar het is vooral de manier waarop men dit heeft uitgewerkt dus die niet werkt. 1,0*.