Life Overtakes Me (2019)

Zweden / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door John Haptas en Kristine Samuelson

Door hun trauma trekken honderden vluchtelingenkinderen zich terug uit de onzekerheid van hun leven naar een comateuze toestand, het zogenaamde 'terugtredingssyndroom'. Dit kan maanden, soms jaren duren. Deze mysterieuze ziekte lijkt alleen in Zweden te bestaan. De documentaire focust onder andere op Daria, wiens vader in elkaar geslagen en gemarteld is en haar moeder is in elkaar geslagen, gemarteld en verkracht. Haar familie vluchtte naar Zweden, en zit nu middenin hun asielprocedure. Hun kansen om in Zweden te kunnen blijven zijn onbekend. De diepe angst dat er een kleine kans bestaat dat ze terugmoet naar haar vaderland plaatste Daria in haar coma.

avatar van John Milton
Een kind dat zichzelf uit het leven terugtrekt en als het ware uit lijkt te zetten. Vreselijk.

Ik had het bij de trailer al zwaar en heb de 40 lange minuten die het duurt, aangedaan zitten te kijken. Nu komt dat meer door de (ernst van) de inhoud dan het staaltje filmmaken, en dat maakt de film enigszins moeilijk te beoordelen. Het is knap geschoten, maar qua documentaire maken niet zo baanbrekend.

Ik had tot vandaag nog nooit van Resignation Syndrome gehoord, maar wat extra googelen na de docu leert dat het met name in Zweden en op Nauru (waar Australië haar kindervluchtelingen tot voor kort leek te dumpen) officieel is gediagnosticeerd. Er is reeds een arts op deze aandoening aan het promoveren, en die werkt ook mee aan deze docu. Het gaat niet om enkele gevallen en lijkt besmettelijk te zijn in uitzichtloze situaties waarbij de kinderen reeds getraumatiseerd zijn. Dan zou je zeggen ok, het is psychologisch, maar zodra die kinderen in coma liggen reageren ze nergens meer op. Geen reflex, geen reactie op pijnprikkels.

Ik ben zelf niet geheel onbekend met jeugdtrauma en Miss Milton is als 11 jarige met haar ouders, jongere zus en kleine broertje noodgedwongen hierheen gevlucht als kind, dus het komt voor mij misschien iets dichterbij dan voor de gemiddelde kijker... Maar Life Overtakes Me raakte me behoorlijk.

- 'Terugtredingssyndroom' treft jongeren Zweden: 'ze vallen weg uit de wereld' - AD
- What is resignation syndrome? - The Economist
- What is Resignation Syndrome? | Médecins Sans Frontières

avatar van mjk87
Soort ASMR-documentaire bijna, met heel weinig geluid erin waar je lekker bij kan wegdommelen. Het verhaal dat de film wil vertellen is best het vertellen waard, maar de film doet dat dan weer niet en toont enkele beelden warvan je aan het eind geen idee hebt wat de film nu precies wilde tonen. Ja, dat sommige kinderen achteraf nog slachtoffer worden. Maar dat had ook in en kwartiertje gekund. Ik mis verder eigenlijk achtergrondinformatie die de docu een stuk interessanter had kunnen maken. 2,0*.

avatar van John Milton
Snap ik wel.

Maar wat ik begrijp is er nog niet zoveel info en staan veel dokters nog een beetje voor een raadsel. Heb je toevallig de linkjes hierboven bekeken mjk87?

avatar van mjk87
John Milton, nu wel. En die stukjes zijn een stuk interessanter dan de docu, waar ik in dit geval wel wat achtergrond miste (bij sommige docu's maakt dat me juist weer niets uit).