• 13.090 nieuwsartikelen
  • 169.696 films
  • 11.134 series
  • 31.884 seizoenen
  • 630.525 acteurs
  • 196.368 gebruikers
  • 9.180.055 stemmen
Avatar
 
banner banner

Waiting for the Barbarians (2019)

Drama | 112 minuten
2,86 90 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 112 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Italië

Geregisseerd door: Ciro Guerra

Met onder meer: Mark Rylance, Johnny Depp en Robert Pattinson

IMDb beoordeling: 5,9 (15.427)

Gesproken taal: Engels

Plot Waiting for the Barbarians

Al tientallen jaren is een oude, beschaafde magistraat trouwe dienaar van een dorp aan de grens van het Rijk. Al die jaren negeert hij een mogelijk dreigende oorlog met de barbaren, een nomadenvolk in het grensgebied. Wanneer de regering het decreet uitvaardigt dat de barbaren moeten worden vervolgd, raakt de oude man verwikkeld in een persoonlijk conflict.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

The Magistrate

Colonel Joll

Officer Mandel

The Lieutenant

Garrison Soldier #4

Garrison Soldier #5

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:

Al iets bekend over het waar en wanneer in Nederland?


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 8328 berichten
  • 3790 stemmen

Verfilming van de Coetzee-roman? Kan ook bijna niet anders.


avatar van John Milton

John Milton

  • 22703 berichten
  • 12510 stemmen

Ik wist niet eens dat deze eraan kwam. Niet Guerra’s best ontvangen film, als ik het zo zie... Jammer. Ik zet zijn vorige gelijk maar even op, die ligt al een maand klaar om gekeken te worden en daar hoor ik wel veel goede dingen over.




avatar van mcdaktari

mcdaktari

  • 6721 berichten
  • 0 stemmen

Deze film zal wel weer niet heel goed gevonden worden, maar ik vond het een meer dan prima film. Mooie cast met een rol voor Johnny Depp die perfect bij hem past. Robert Pattinson speelt de slechterik. Mark Rylance vind ik nou echt zo'n onder gewaardeerde acteur die eigenlijk meer verdiend. Deze rol is hem ook wel op het lijf geschreven, zo'n oudere beetje sullige goedzak. De setting in het fort of vesting is ook heel mooi. Ook al is het dan geen film bomvol met actie, toch vind ik het een aanrader.


avatar van Waku

Waku

  • 5306 berichten
  • 6378 stemmen

De titel doet anders vermoeden. Verwacht daarom zeker geen avontuur en actiefilm met lijf aan lijf gevechten met barbaren. Dit ga je zeker NIET zien in de kleine 2 uur durende " Waiting for the Barbarians".

Dan kan je inderdaad erg lang wachten.

Dit verhaal is meer gebaseerd op macht strijd en politieke spierballen vertoon op een onzichtbare vijand.

Als die er uberhaupt in werkelijkheid al is.

Wat dat betreft kan de titel van de film ook als sarcastisch worden beschouwd.

Nee, " Waiting for the Barbarians" is meer een drama en verteld het verhaal van een magistraat en zijn band met de in de buurt levende nomaden. Wanneer een macht beluste kolonel opduikt veranderd het zo vredige leven in de kleine vesting. Met name Mark Rylance heeft een hele mooie bijna vaderlijke rol als magistraat. Hij weet in een mum van tijd de sympathie van de kijker op te wekken. Depp is een heerlijke hork en hufter. Een prima goed onderhoudende film met soms fraaie beelden.

3.5*


avatar van schumacher

schumacher

  • 4084 berichten
  • 3802 stemmen

De film op zich was niet slecht vooral door het begin zat ik best aandachtig te kijken maar éénmaal die ene dame (zie link) er in voorkwam zakte het voor mij in elkaar en verloor ik mijn aandacht, vond ik saai en duurde lang ook, te lang. Is maar mijn mening.

https://i.imgur.com/ZPPNazS.jpg


avatar van filmkul

filmkul

  • 2154 berichten
  • 2051 stemmen

Aardig drama. Het verhaal laat een wat onbekend stukje historie zien, maar wordt enigszins wat aan de trage kant getoond. Het begin is best boeiend. De opbouw is goed en de karakters komen voldoende tot ontwikkeling. Daarna volgt een wat saai deel waardoor het betere laatste deel wat minder impact heeft op de kijker, terwijl het einde vol emotie, best had kunnen binnen komen. Het acteerwerk van Rylance en Depp is uitstekend. Pattinson met zijn brave uiterlijk lukt het minder om een slechterik neer te zetten. Visueel ziet de film er verder fantastisch uit met een mooie aankleding. Ruim voldoende, maar er had veel meer in kunnen zitten. 3.5.


avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

  • 729 berichten
  • 972 stemmen

Deze film moet het vooral hebben van het fraai beeldwerk. De inhoud is slopend, onbelangrijke scènes worden minutenlang in beeld gebracht, terwijl de verwachte acties uitblijven... Veel van deze film verwacht, mede door de aanlokkelijke cover, maar uiteindelijk bleef ik na bijna 2 uren op mijn honger zitten.


Waar is deze film te zien?


avatar van Sgt. Trash

Sgt. Trash

  • 34 berichten
  • 314 stemmen

Op azm.to gezien. Een mooie film die o.a. laat zien, dat niet alles maakbaar is.



avatar van jipt

jipt

  • 3444 berichten
  • 3332 stemmen

Nogal een tegenvaller van Guerra. Saai en moralistisch. Dat xenofobie van alle tijden is, is ook niet wereldschokkend. Audiovisueel is het verder wel een fijne film. 2,5*


avatar van scorsese

scorsese

  • 12476 berichten
  • 10597 stemmen

Redelijke film over een magistraat die op de grens al jaren in vrede leeft met de barbaren. Een aardig verhaal met toch wat eenzijdige personages. Een traag, maar aangenaam tempo. Een aantal mooie plaatjes van Marokko (ook al wordt in de film niet aangegeven precies waar en wanneer het zich afspeelt). Ook een paar brute momenten, maar als geheel mist de film impact.


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12893 berichten
  • 7675 stemmen

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de Colombiaanse regisseur Ciro Guerra juist nu deze film heeft willen maken, tientallen jaren na de verschijning van het boek van John Coetzee. Gezien o.a. het geklooi van het regiem-Trump met mensen die “anders” zijn, is het verhaal nog net zo actueel als veertig jaar geleden, toen het boek verscheen.

Regisseur Guerra heeft in eerdere films al laten blijken er niet voor terug te deinzen om de “beschaafde” westerse wereld een spiegel voor te houden. Ook in deze film laat hij onverbloemd zien wie de ECHTE barbaren zijn.

Een pakkend drama met af en toe schokkende beelden en een indrukwekkende, bedachtzame rol van Mark Rylance.


avatar van tbouwh

tbouwh

  • 5751 berichten
  • 5261 stemmen

Ik begrijp het slechts ten dele. Waiting for Barbarians is een oefening in beheerste traagheid, maar toch is het ergens verwonderlijk dat de laatste film van Ciro Guerra na de première in Venetië nooit in Nederland op groot doek te zien was. El Abrazo de la Serpiente en Pájaros de Verano werden nog netjes verdeeld, en die films (vooral die eerste) zijn toch een stuk ontoegankelijker en meer ambigu dan dit nieuwste werk. Bovendien zou je denken dat Waiting for the Barbarians kan profiteren van een sterrenaffiche (naast Mark Rylance vooral Johnny Depp en Robert Pattinson).

Nu goed, niets is minder waar, en vanochtend zag ik Guerra's meest didactische film, waarin de regisseur zijn punt ("wie zijn nu eigenlijk de Barbaren?") straf en concreet uitwerkt, onder meer aan de hand van religieuze symboliek (Depp's kolonel kan het daglicht letterlijk niet verdragen, terwijl Rylance's empathische held de voeten wast van een dame die door anderen als schuldig/zondig is bestempeld). Op momenten werd de scheidslijn tussen slachtofferschap en kwaadaardigheid (noem het 'culturele blindheid') wat mij betreft iets te eenduidig geschetst, maar de afrondende akte is in dat licht dan weer erg fraai.


avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

  • 373 berichten
  • 894 stemmen

Prima verfilming van de novelle van J.M Coetzee over kolonialisme uit 1980, die ook het scenario schreef.

Dep en Pattinson zetten een degelijke maar wat karikaturale rol neer, het is vooral de geloofwaardige performance van Mark Rylance die het werkelijk de moeite waard maakt de film uit te zitten.

Op locatie geschoten in Marokko wat de film een historisch authentieke sfeer geeft.


avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

  • 4224 berichten
  • 2917 stemmen

Mja.

Interessant gegeven en voer voor een innemend drama. Dat is ook wat regisseur Ciro Guerra poogt te doen. Mark Rylance zet een sterke hoofdrol neer - ingetogen maar niet introvert. Zijn personage vertoeft niet alleen in een mooi geschoten maar desolate regio, maar staat zelf ook alleen in de behandeling van de lokale bevolking door het 'Rijk'. Enkele reacties naar boven wordt een link gelegd met het regime Trump om aan te tonen dat dit nog actueel is. Intussen is dat allang weer weggestemd, maar ik kan nog wel een paar andere voorbeelden geven - die niet weggestemd worden. Actueel zal dit dus nog wel een hele poos blijven.

Het drama ten spijt blijft de film behoorlijk oppervlakkig. Personages als die van Johnny Depp en Robert Pattinson komen geen moment uit de verf en beiden lijken gecast om toch twee grote namen op de poster te kunnen hebben. Inhoudelijk stelt het niets voor. Het moet dat de film audiovisueel keurig geregisseerd is, anders had het resultaat pover geweest.

2,5


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

schumacher schreef:

De film op zich was niet slecht vooral door het begin zat ik best aandachtig te kijken maar éénmaal die ene dame (zie link) er in voorkwam zakte het voor mij in elkaar en verloor ik mijn aandacht, vond ik saai en duurde lang ook, te lang. Is maar mijn mening.

https://i.imgur.com/ZPPNazS.jpg

Exact MIJN mening . Ik keek geboeid naar indrukwekkende beelden, en Depp natuurlijk ...en toen kwam die dame , die op dat moment de hele film verpest Van 4* naar 1,5 *


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

Mooie beelden , indrukwekkend, een heel sterke Depp en Rylance in het begin, en toen kwam die jonge vrouw ( Aziatisch trouwens...) en ging bij mij het licht uit. De film is naar een boek van Coetzee , die barbarisme aan de kaak stelt. Hoe mensen onmenselijk kunnen zijn. Goed en Kwaad is vertegenwoordigd in killer Depp en zuster Theresa Rylance.. ( Prima acteur, maar mag ik een teiltje) De film gaat uit de bocht door te veel zwart/wit in het extreme toe. Een boek en film met een moralistische boodschap die door te veel uitersten zijn doel mist. Een flink pondje minder was sterker geweest en Coetzee's boodschap was overgekomen.

Wat gezapt, het zal allemaal wel. Concluderend ; vooral mooie beelden, ( de film is wat dat betreft "af) goede settings, goede acteurs ,maar het boeit niet .,ondanks de flinke heftigheid, een beetje gaaaaaaap.

Dat zal Coetzee toch niet gewild hebben?


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

RaoulDuke schreef:

Prima verfilming van de novelle van J.M Coetzee over kolonialisme uit 1980, die ook het scenario schreef.

Dep en Pattinson zetten een degelijke maar wat karikaturale rol neer, het is vooral de geloofwaardige performance van Mark Rylance die het werkelijk de moeite waard maakt de film uit te zitten.

Op locatie geschoten in Marokko wat de film een historisch authentieke sfeer geeft.

1980???


avatar van RaoulDuke

RaoulDuke

  • 373 berichten
  • 894 stemmen

frans123 schreef:

(quote)

1980???

Ja, de novelle van Coetzee dateert uit 1980.


avatar van frans123

frans123

  • 4269 berichten
  • 1127 stemmen

RaoulDuke schreef:

(quote)

Ja, de novelle van Coetzee dateert uit 1980.

Maar het verhaal is 19e eeuw.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4829 berichten
  • 3788 stemmen

De Griekse dichter Constantine P. Cavafy schreef in 1898 het gedicht Waiting for the Barbarians - een beschouwing van een beschaving in verval, door rijkdom en decadentie inert geworden. De perceptie van een externe dreiging 'de barbaren' is nog het enige, maar die is abstract en ieder geeft daar een eigen invulling aan. Overigens zonder dat te vertalen naar actie. Men wacht af, niet langer in staat tot initiatief, totdat de barbaren komen. Maar komen ze wel - het gedicht eindigt met de woorden What is to become of us without Barbarians? Those people were a solution of a sort.

Het gedicht inspireerde Dino Buzatti tot het schrijven van zijn boek Il Deserto dei Tartari, J.M. Coetzee schreef zijn Waiting for the Barbarians, Julien Gracq zijn The Opposing Shore. Er is een verzameling essays en een opera (van Philip Glass). Songs en hele albums dragen de titel. En er zijn zeker drie films: Il Deserto dei Tartari (1976), Waiting for the Barbarians (2019), Luka (2023) - en talloze andere die bewust of onbewust een deel van het gedicht uitwerken.

De drie films hebben vreemd genoeg vooral gemeen dat de cinematografie, locatie en vormgeving buitengewoon goed is. Meest extreme voorbeeld wellicht Luka, maar ook Deserto en 2019 zijn erg, erg fraai gefilmd. Minder enthousiast ben ik wel over de manier waarop het idee omgezet wordt in het script. Deserto volgt daar kennelijk vrij nauwgezet het boek van Buzatti, en Coetzee werkte mee aan 2019, dus wellicht ligt het eerder aan hun schrijfsels dan aan de filmers.

Deserto heeft verreweg de meest indrukwekkende cast, met Jacques Perrin, Philippe Noiret, Jean-Louis Trintignant en Max von Sydow. De 2019 moet het stellen met een op zich wel perfecte Mark Rylance en Johnny Depp - die het overigens verrassend goed doet als griezel, oh, en Pattinson vanzelf ook nog. En Luka slaat de plank nogal mis, hoewel dat misschien nauwelijks aan de cast ligt.

De vertelling is in alle drie de films wat afgedwaald van het origineel, en wellicht is het terecht om te vinden dat dat ook te ver is. De abstractie van de onzichtbare en ongekende vijand blijft in twee van de drie gevallen niet in stand, om maar eens wat te noemen. Toch een van de sterkste punten, en ook zo enorm sterk van toepassing op de problemen in de samenleving nu.

En dat brengt me tot de beschouwing dat alledrie zeer zeker interessante films zijn die zowel als film als qua boodschap tot nadenken stemmen. Toch voelt het aan alsof de inhoud van het origineel geen recht wordt gedaan, terwijl het idee dat toch zo overduidelijk verdient.

Kennelijk moeten we daar dus op wachten - niet wachten tot de barbaren komen, maar tot de ultieme film erover gemaakt is. Inspiratie genoeg ondertussen, want die beschaving in verval, dat zijn wij.