Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

The Guard of Auschwitz (2018)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Terry Lee Coker
met Lewis Kirk, Claudia Grace Mckell en Stephen Boxer

De jonge architect Hans heeft zich laten inpalmen door de megalomane beloften van Adolf Hitler. Gedreven door passie voor een groots Derde Rijk gaat Hans bij de SS en wordt aangesteld als bewaker in Auschwitz. Zijn opleiding maakt hem de perfecte man om de bouw van een nieuwe gaskamer te leiden. Jong en gedreven als Hans is, start hij dat project op. Zijn volgzame houding verandert, wanneer hij in contact komt met een van zijn dwangarbeiders, Helena. De omgang met haar opent zijn ogen voor de afschuwelijke wreedheden van de nazi's. Terwijl Hans probeert om te gaan met tegenstrijdige gevoelens van trots en weerzin, houdt Helena iets geheim dat zijn leven radicaal dreigt om te gooien.

Teleurstellende film is dit.
Hoewel het thema, de concentratiekampen en dan vooral Auschwitz altijd wel zorgen voor indrukwekkende films met gruwelijke beelden, geldt dat niet voor deze film.
Ongeloofwaardig verhaal, onrealistische beelden en dan het ergste nog, volledig in het Engels met een verschrikkelijk Duits accent.
Auschwitz komt niet eens in beeld, al wat je ziet is de binnenzijde van een barak en dat geld zowel voor de scènes met de gevangenen als de SS-ers onderling, het leek wel of ik naar een toneelstuk aan het kijken was.
Dat men anno 2018 er nog in slaagt zo'n slechte, onrealistische film te maken over zo'n gebeurtenis als de Holocaust, daar is mijn verstand te klein voor.
Dat men in het Verenigd Koninkrijk snel stopt met zulke films te maken en het echte werk door de Duitsers laat doen, het is hun eigen geschiedenis en men slaagt er daar bijzonder goed in de werkelijkheid te tonen, ze komen er voor uit wat er is fout gelopen in de eerste helft van de 20ste eeuw, en door goede films die zij maken zal het nooit worden vergeten, niet met films als The Guard Of Auschwitz, want zulk een rommel vergeet je al snel.
1 ster, en die is voor actrice Claudia Grace Mckell, die er als enige in slaagt haar personage, een Jodin, met overtuiging neer te zetten.

avatar van fred1946
Teleurstellende film is dit.

Dank je wel voor deze duidelijke review.
Sla hem over.

avatar van Onedin
Jammer om te lezen dat het een tegenvallende film is.
Altijd die Engelse acteurs met een Duits accent.
Ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort films,maar het moet dan wel realistisch overkomen.
Sla hem maar over dan.

Teleurstellende film is dit.

Duidelijk verhaal, ik weet genoeg...

avatar van wimaroca
Teleurstellende film is dit.

Bedankt,dan sla ik 'm ook over,leek me een interessante film,maar neen dus

avatar van f2sputnik
Teleurstellende film is dit.

Wilde deze film graag bekijken, maar na dit gelezen te hebben, laat ik hem helaas graag aan mij voorbij gaan.
Bedankt voor de uitgebreide review.

avatar van italklaas
Teleurstellende film is dit.

Was er al bang voor... Ga niet eens de moeite nemen om het te proberen.

avatar van mixmaster
Inderdaad een teleurstellende film, meer een toneelstuk dan een film.

Erg slecht.

Superslecht, na 19 minuten al uitgezet en verwijderd

avatar van Hetfield
Sluit me helemaal aan bij het commentaar van Tarkus. Duitsers met een belachelijk accent en een zwaar ongeloofwaardig verhaal. Alsof vader en zoon, beiden lid van de walgelijke SS-Totenkopfverbände, zich iets zouden aantrekken van het lot van de slachtoffers van de endlösung en proberen een moeder en kind van de ondergang te redden... yeah, right!
Film maakt totaal geen indruk, doet geen recht aan de verschrikkingen die hebben plaatsgevonden. Acteerprestaties ver beneden peil, echt zonde van je tijd!
0,5 ster